جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان برگزار می‌شود
کد خبر: 3955873
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
با همکاری وزارت علوم و دانشگاه قم؛

جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان برگزار می‌شود

جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان ویژه دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در ۴ بخش تا بیستم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ آماده دریافت آثار علاقه‌مندان است.

جشنواره اعتکاف ملی دانشگاهیان برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز، رئیس دانشگاه قم در نشست خبری اولین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: این اعتکاف به ابتکار دانشگاه قم و با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت، ستاد مرکزی اعتکاف و دانشگاه آزاد شکل‌گرفته است.

وی ادامه داد: جشنواره اعتکاف عمومی از طرف ستاد اعتکاف سالانه برگزار شده و این جشنواره اعتکاف دانشگاهیان گرفت تا به‌طور خاص دریافت آثار از دانشگاهیان داشته باشیم و جشنواره عمومی در همان حالت ادامه دارد.

رئیس دانشگاه قم افزود: از سال‌های قبل از انقلاب ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب، مؤمنین در مساجد گردآمده و با پیروزی انقلاب این برنامه قوت، وسعت و دامنه گسترده‌ای پیدا کرد و از جمله اقشاری که همراهی کردند دانشگاهیان در رده اساتید و کارکنان بودند و شاهد رونق و شکوه زیادی در مراسم اعتکاف سال‌های گذشته بودیم.

دیرباز عنوان کرد: خاطرات خوشی از تجربه‌های معنوی دانشجویان داریم و امسال به جهت اوضاع کرونا برای ترویج آیین اعتکاف و اینکه اهداف اعتکاف از این طریق به جامعه انتقال پیدا کند به دنبال این بودیم که جشنواره جای خالی اعتکاف را پر کند و تعمیق و ترویج معنویت را در میان دانشگاهیان از طریق برگزاری جشنواره اعتکاف داشته باشیم.

بیان ارزش‌های معنوی اعتکاف

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوروزی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم و عضو شورای دبیران جشنواره ملی اعتکاف اظهار کرد: اسلام نسبت به بریدن از جامعه واکنش منفی دارد و رهبانیت را نمی‌پذیرد اما معنایش ابن نیست که فرصت توجه و تذکر را برای مؤمنین در نظر نگرفته باشد؛ اعتکاف بهترین فرصت برای این تذکر و تفکر جدی است که در سه روز در فضای معنوی مسجد این تفکر و تذکر را در وجود خودش احیا می‌کند و ایجاد غفلت را در روند اجتماعی از فرد می‌گیرد.

وی با اشار به اینکه به برکت انقلاب اسلامی توجه به اعتکاف احیا شد و بهترین زمان این سنت الهی برای مؤمنین ایام البیض ماه رجب است و امسال فضای حضوری اعتکاف امکان‌پذیر نیست، گفت: فرهنگ غنی اعتکاف باید در قشر دانشگاهیان باقی بماند و می‌توان در فضای جشنواره این معنویت شکل‌گرفته در اعتکاف را بازیابی کنیم و در این راستا باید از علم و پژوهش و فرهنگ و هنر برای بازخوانی ارزش‌های انسانی و الهی استفاده شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم تصریح کرد: هنر و ادب اگر در مسیر بیان ارزش‌های الهی به کار گرفته شود ماندگار شده و دین نیز تعمیق می‌شود.

نوروزی یادآورشد: با برگزاری این جشنواره می‌توانیم از ظرفیت پژوهشگران اهل ادب و هنرمندان دانشگاهی برای بیان ارزش‌های معنوی در اعتکاف استفاده کنیم.

وی با اشاره به محورهای جشنواره ادامه داد: مخاطب جشنواره کل دانشگاهیان کشور اعم از دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند و در ۴ بخش و ۱۳ رشته آماده دریافت آثار هستیم و شرکت‌کنندگان می‌توانند در چندین بخش آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

عضو شورای دبیران جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره ‌می‌توانند از امروز پنجم اسفند تا بیستم فروردین ۱۴۰۰ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند؛ پس از برگزاری داوری‌ها ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: موضوع و محورهای جشنواره و ارسال آثار فقط اعتکاف نیست بلکه  تمام محورهای مرتبط با اعتکاف و محورهایی که روح اعتکاف به آن ناظر است در نظر گرفته می‌شود؛ هم‌چنین تمامی آثار دریافتی اعم از استاد دانشجو و یا کارکنان دانشگاه در یک سطح دیده شده و سپس داوری می‌شوند.

نوروزی گفت: بخش پژوهشی، ادبی، هنری و چندرسانه‌ای بخش‌های جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان است که پایان‌نامه‌، مقاله و کتاب از موضوعات بخش پژوهشی است؛ داستان کوتاه، خاطره‌نویسی و دل نوشته نیز از موضوعات بخش ادبی و عکس، تایپوگرافی، پوستر و تصویرسازی نیز از موضوعات بخش هنری جشنواره است.

عضو شورای دبیران جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان با اشاره به اینکه پادکست و نماهنگ نیز دو مورد بخش چندرسانه‌ای است  که علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را در این ۴ بخش به سایت shttp://festialuni.ir ارسال کنند.

برگزاری جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان با هدف یادآوری فضای معنوی

حجت‌الاسلام محمدرضا کریمی والا، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم و عضو شورای دبیران جشنواره ملی اعتکاف، اظهار کرد: آنچه برای انسان خوشایند و سعادت آفرین است این است که با وجه جمال خداوند ملاقات کنند نه با وجه قهر خداوند، برای ملاقات این زیبایی نیاز به تهذیب نفس داریم؛ انسان‌ها برای اینکه در این مسیر قرار بگیرند اعتکاف ایجادشده و قبل از شریعت اسلام هم در ادیان قبلی وجود داشته است اما نه به‌عنوان رهبانیت که انحراف از مسیر بوده است.

وی گفت: هنگامی‌که شریعت اسلام توسط پیامبر اکرم(س)در اختیار انسان‌ها قرار گرفت اعتکاف با شرایط متفاوت ایجاد شد، در اسلام اعتکاف به دهه آخر ماه رمضان مربوط می‌شود و مسلمانان از صدر اسلام و با توجه به سیره پیامبر(ص) توجه زیادی به اعتکاف داشتند.

کریمی والا ادامه داد: بعد از انقلاب این سنت در ایام البیض ماه رجب نهادینه‌شده و تأثیرات عمیق روحی و معنوی در جامعه ایجاد می‌کرد؛ امسال به خاطر شرایط کرونا امکان اعتکاف حضوری واقع نشد و این عبادت منحصر به شرایط ویژه و خاصی نیست و افراد می‌توانند به امید پاداش اعمال وارده این ایام را انجام دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه قم یادآور شد: این جشنواره برای یادآوری فضای معنوی گذشته بود و این انگیزه‌ای شد تا طرح این جشنواره پیش‌بینی شود تا تأثیرگذاری لازم را داشته باشد .

 

 

انتهای پیام
captcha