آثار برتر دوسالانه جایزه شهید سلیمانی معرفی شدند
کد خبر: 3955755
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

آثار برتر دوسالانه جایزه شهید سلیمانی معرفی شدند

هیئت داوران اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برترین‌های این دوره را معرفی کرد.

آثار برتر دوسالانه جایزه شهید سلیمانی معرفی شدندبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس؛ هیئت داوران اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی طی بیانیه‌ای برگزیدگان این دوسالانه را اعلام کرد.

در بخشی از متن این بیانیه آمده است؛ این حرکت علمی و جهادی که مطلع آن با گردهمایی و هم­‌اندیشی بیش از یکصد پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در بیست و چهارم آذر ۱۳۹۸ رقم خورد، با تشکیل شورای راهبردی دوسالانه، متشکل از مدیران مراکز پژوهشی، اساتید دانشگاه، صاحب­‌نظران و پژوهشگران، با تدوین اساسنامه و آئین­‌نامه اجرایی مراسم و راه‌­اندازی دبیرخانه مرکزی به کار خود ادامه داد.

در جلسات اولیه شورای راهبردی دوسالانه مقرر شد صرفاً کتاب‌های پژوهشی و مساله‌محور که طی سال­‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منتشرشده و نیز رساله­‌های دکتری دفاع شده در همان سال­‌ها، با موضوعات نه­‌گانه نظامی، امنیتی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و بین­‌الملل، فراخوان و مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین مقرر شد پژوهشگران برتر دفاع مقدس که در چهل سال گذشته آثار متعدد و چشمگیری داشته­‌اند و به‌­عنوان چهره­‌های پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس و مقاومت شناخته می­‌شوند و نیز مراکز برتر پژوهشی بر اساس شاخص‌­های تعیین‌شده ازجمله تعداد آثار پژوهشی، کیفیت آثار پژوهشی ارائه‌شده، اهتمام لازم به موضوعات نو و بدیع دفاع مقدس و مقاومت مورد شناسایی، ارزیابی و تجلیل قرار گیرند.

بر اساس تصمیم شورای راهبردی دوسالانه، در پنج گروه داوری؛ نظامی- امنیتی، تاریخی-سیاسی، اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی-ادبی و حقوقی- بین­‌المللی مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت و نتایج از سوی داوران اعلام شد که در ادامه آمده است؛

گروه نظامی-امنیتی

کتاب «مسائل اساسی جنگ» تألیف محمد درودیان که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انتشار یافته است کتاب شایسته تقدیر شناخته شد.

گروه اجتماعی-اقتصادی

کتاب­ «اطلس آماری جنگ شهرها» تألیف محسن رشید و نیز کتاب «مراکز اقتصادی خوزستان در جنگ» تألیف بهادر قیم که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انتشار یافته است کتاب­‌های شایسته تقدیر شناخته شدند.

گروه فرهنگی-ادبی

کتاب «درباره مانایی و میرایی» تألیف احمد شاکری، که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انتشار یافته و نیز کتاب «پویه پایداری» تألیف علیرضا کمری که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است کتاب­‌های شایسته تقدیر شناخته شدند.

گروه تاریخی-سیاسی

کتاب «از طبس تا سنندج» تألیف مرحوم هادی نخعی که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است کتاب شایسته تقدیر شناخته شد؛ و در گروه داوری حقوقی-بین‌‎‌المللی، کتاب «تحلیلی تاریخی بر سرگذشت امت‌های استقامت کننده» تألیف جمعی از نویسندگان از انتشارات زمزم هدایت و نیز کتاب «تقابل گفتمان مقاومت و گفتمان نظام سلطه» تألیف حسین اکبری از دانشگاه امام حسین (ع) به‌­عنوان کتاب­‌های شایسته تقدیر شناخته شدند.

گروه­‌های داوری پنج‌­گانه رساله­‌های دکتری «عوامل مؤثر بر تاب‌آوری ملی به‌منظور تدوین یک مدل ساختاری با اتکاء به ارتقای قدرت ملی» نوشته علی لطفی از دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، «ظرفیت شناسی بسیج مردمی (حشدالشعبی) در فرآیند دولت-ملت­‌سازی مطلوب و ارائه الگوی مناسب» نوشته شیرزاد داداشی از دانشگاه امام حسین(ع) و «تحلیل محتوای تاریخی عکاسی جنگ تحمیلی ایران و عراق» نوشته فرشاد عسکری‌کیا از دانشگاه سوره را شایسته تقدیر اعلام کردند.

همچنین بر اساس شاخص‌­های مدنظر شورای راهبردی دوسالانه از جمله اهتمام مستمر به موضوعات دفاع مقدس و مقاومت، تعدد آثار ارائه شده، کیفیت آثار ارائه‌شده و تأثیرگذاری آن‌ها، توجه به مسائل نو و بدیع در حوزه دفاع مقدس و مقاومت  محمد رستمی از آجا، سرهنگ رضا جهان‌فر از پداجا، محمد درودیان، گلعلی بابایی، علیرضا کمری؛ نویسنده و پژوهشگر، محمدرضا سنگری؛ نویسنده و پژوهشگر، یدالله ایزدی؛ پژوهشگر و راوی، سید علی بنی لوحی، مرحوم سید یعقوب حسینی و مرحوم حسین اردستانی را از پژوهشگران برتر و شایسته تقدیر شناختند.

همچنین هیئت داوری به‌اتفاق آرا مراکز و پژوهشگاه‌­­های هیئت معارف دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، مدیریت مطالعات بنیاد حفظ آثار و ارزش­‌های دفاع مقدس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را مراکز و پژوهشگاه‌­های برتر و شایسته تقدیر شناختند.

انتهای پیام
captcha