برنامه‌های سازمان اوقاف برای ارتقای قاریان و حافظان
کد خبر: 3954884
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
قره‌شیخلو بیان کرد:

برنامه‌های سازمان اوقاف برای ارتقای قاریان و حافظان

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برنامه‌های آموزشی این مرکز برای ارتقای سطح قاریان و حافظان قرآن در دو گروه نوجوانان و بزرگسالان گفت: اجرای دو طرح برای مخاطبان مسابقات سراسری قرآن، برنامه‌ریزی و اجرا شده است و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به مأموریت‌های این مرکز در حوزه آموزش گفت: نخستین قدم در حوزه آموزش سازمان اوقاف، تعریف دوره‌های آموزشی ویژه حافظان، قاریان و مرتلان مرحله استانی مسابقات قرآن سازمان اوقاف بود. این دوره برای قاریان و مرتلان با نمره بالای 75 و همچنین برای حفاظ کل و 20 جزء با نمره بالای 150 اجرا می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه حدود هزار نفر از سوی ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها واجد حضور در این طرح بوده‌اند، بیان کرد: از این بین حدود 200 نفر جهت شرکت در طرح اعلام آمادگی کردند که پس از انجام سطح‌بندی، مرحله اول کلاس‌های آموزشی از 25 بهمن‌ماه آغاز و تا پایان اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

قره‌شیخلو گروه سنی مجاز برای شرکت در این طرح را 18 تا 40 سال عنوان کرد و گفت: کلاس‌هایی که برای این دوره در نظر گرفته شده از طریق فضای مجازی به صورت ویدئوکنفرانسی و زنده در رشته‌های تجوید، صوت و لحن و صحت حفظ است. در طول این دوره آموزشی، حداقل دو تلاوت، مربوط به هر شرکت‌کننده بررسی و تحلیل و وضعیت حاضران در طرح به صورت مرحله به مرحله رصد خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را زمینه‌سازی برای موفقیت بیش از پیش قاریان و حافظان قرآن در مسابقات استانی و کشوری، ارتقای سطح کمی و کیفی شرکت‌کنندگان و مسابقات در سطح استان و کشور معرفی و تصریح کرد: در این دوره 22 از نفر اساتید و داوران شناخته شده کشوری و بین‌المللی مباحث آموزشی دوره‌ها را آموزش خواهند داد.

قره‌شیخلو افزود: شرکت‌کنندگان از همه استان‌ها در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند. در این طرح در بخش تجوید، هشت استاد، در بخش صوت و لحن 9 استاد و در بخش حُسن حفظ، پنج استاد، آموزش‌ها را در گروه بانوان و آقایان ارائه می‌دهند. این یک گام خوب برای ارتقای سطح تلاوت قاریان و حافظان در استان‌ها است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح قاریان نوجوان اشاره کرد و گفت: دوره ارتقای سطح قاریان نوجوان قرآن کریم در شهر تهران، یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی مرکز است که مرحله اول آن از نیمه دوم دی‌ماه 1399 آغاز شده و تا پایان اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

قره‌شیخلو افزود: در این طرح، 90 نفر از نوجوانان قرآنی زیر 18 سال، در چهار گروه مقدماتی، متوسطه، پیشرفته و ممتاز گروه‌بندی شده‌اند. برای اعضای طرح، متناسب با سطح و نیاز آموزشی هر گروه، یک جلسه کارگاهی شامل کارگاه تقلید، کارگاه تطبیق، کارگاه پرورش صوت و یک جلسه ارائه تلاوت (مجموعاً دو جلسه در هفته) برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: در کنار آموزش‌های تخصصی قرائت قرآن، مبحث مهارت‌های زندگی قرآنی، ترجمه و مفاهیم قرآن و برنامه‌های فرهنگی و ورزشی نیز در نظر گرفته شده است. در این طرح بر مهارت ترجمه قرآن کریم، تأکید ویژه‌ای شده به این صورت که تمامی قرآن‌آموزان در تمامی سطوح، برای اخذ امتیاز مربوط به تلاوت باید بر ترجمه تحت‌اللفظی آیاتی که تلاوت می‌کنند، متناسب با سن و سطح توانمندی خود مسلط باشند؛ در غیر این صورت حتی با داشتن اجرای تلاوت مطلوب، امتیازی کسب نخواهند کرد.

این قاری بین‌المللی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه سیاست سازمان اوقاف واگذاری فعالیت‌های اجرایی تا حد امکان است، کارهای آموزشی و فرایند اجرایی آموزش‌ها در گروه بالای 18 سال به یکی از مؤسسات قرآنی به نام «صراط» در مشهد واگذار شده است. همچنین در بخش نوجوانان هم فرایند آموزش به تیمی از مربیان قرآنی جوان سپرده شده است که سابقه خوبی در حوزه آموزش برای نوجوانان در کارنامه دارند.

یادآور می‌شود، اساتیدی که در بخش بالای 18 سال به آموزش شرکت‌کنندگان می‌پردازند شامل محمدرضا پورزرگری، حیدر کسمائی، امیر فتح‌پور، مجتبی جاویدی، بهروز یاریگل، حسن مختاری، وحید وکیلی، مجتبی محمدبیگی، عباس هاشمی، محمدصادق نصراللهی، معصومه نظری، محبوبه کاتب، مریم خطیب، راضیه جمالی، فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، ناهید سلطانی، فرخنده کریم‌زاده، صدیقه بارانی، غصون مسلمی، زهرا صریحی‌نژاد، نجمه شبانی‌قهرودی و منصوره شهریاری است.

همچنین در بخش مربوط به نوجوانان نیز سعید پرویزی، هادی رحیمی، علی محرابی و ... آموزش‌هایی در زمینه قرائت ارائه خواهند داد.

سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha