مسجد «جگلیدزه بی» در گرجستان و چالش حفظ معماری سنتی و معاصر + عکس
کد خبر: 3952600
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
نگاهی به مساجد سرزمین صخره و سنگ/ 4

مسجد «جگلیدزه بی» در گرجستان و چالش حفظ معماری سنتی و معاصر + عکس

مسجد جگلیدزه بی (Gegelidzeebi) در محدوده منطقه «کدا» در گرجستان واقع و در سال‎های 2017 تا2016 بازسازی شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، اواخر سال 2017‌، مقامات آژانس منطقه‌ای میراث فرهنگی هنگام بازدید از این مسجد، مشاهده کردند که تعدادی از افراد محلی داخلی و خارجی، نمای بیرونی مسجد «جگلیدزه بی» را با رنگ آبی روشن رنگ‌آمیزی و تلاش می‌کردند پنجره‌ها و کف مسجد را به صورت ضد آب عایق‌بندی کنند که این اقدام آنها تبدیل به جنجالی جزئی شد.

عایق‌کاری روکش و تخته‌های چوبی در فضای داخلی نیز باعث ترس و وحشت کارشناسان میراث فرهنگی از محو نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های اصلی شده بود.

سرنوشت بازسازی مسجد جگلیدزه بی به وضوح نشان دهنده وجود یک تنش مداوم بین تمایل به حفظ عناصر تاریخی و ضرورت ایجاد فضاهای مذهبی ایمن و در دسترس در شرایط سخت آب و هوایی بوده است. این مسجد پس از دهه‌ها تغییر کاربری در زمان شوروی نسبتاً خوب نگهداری و در آن دوران در نقاط مختلف، به عنوان فروشگاه، انبار و مدرسه بهره‌برداری می‌شد و اکنون نیز چند صفحه منبت‌کاری و کنده‌کاری در قاب بالکن، محراب و ورودی قابل مشاهده است که سطح بالایی از صنعت آن دوره را نشان می‌دهد.

روی محراب و درب، طرح لاله عثمانی نقش بسته است. قرنیزهای طبقه‌بندی شده در پایه بالکن شامل استخوان شاه‌ماهی، گره‌های در هم تنیده، مدال بزرگ و الگوهای هندسی برش خورده است. با حکاکی‌های انتزاعی و طرح گل، بالکن، درب و منبر تزئین شده است. در طبقه پایین، ستون‌های سنتی با قلاب سطح میانی را پشتیبانی می‌کنند. در طبقه بالا، ستون‌ها سقف را حفظ و پشتیبانی می‌کنند.

مریم رجبی

انتهای پیام
captcha