علم ستون پیشرفت جوامع اسلامی است
کد خبر: 3950683
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
آیت‌الله‌العظمی مدرسی:

علم ستون پیشرفت جوامع اسلامی است

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی با اشاره به اهمیت علم‌آموزی، گفت: متون اسلامی تأکید بر علم‌آموزی دارند چون علم به عنوان ستون فقرات هر پیشرفتی در اسلام عنوان شده است.

علم ستون پیشرفت جوامع اسلامی استبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع معظم تقلید شیعیان در کربلای معلی در سخنرانی هفتگی خود که به‌صورت پخش تلویزیونی از دفتر کربلا برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم‌آموزی و آموزش نسل جوان، گفت: با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا، دولت، خانواده و نهادهای مختلف نسبت به مسئولیت خود در آموزش نسل جوان اهتمام بیشتری داشته باشند که سستی در این زمینه نتایج فاجعه‌باری را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با هشدار نسبت به فارغ‌التحصیل شدن‌های با مدارک ظاهری، بیان کرد: تعطیلی مراکز آموزشی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا بر فعالیت علمی و عمومی دانش‌آموزان تأثیر گذاشته است و اگر مسئولان آموزشی به این موضوع بی‌اهمیت باشند، بی‌اهمیتی به این موضوع باعث وجود فارغ‌التحصیلانی بی‌سواد با مدارک ظاهری در آینده خواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی، علم را پایه پیشرفت و تمدن کشورها دانست و اظهار کرد: بدون علم و تسلط انسان بر علم هیچ کشوری به تمدن پیشرفته نخواهد رسید؛ علم پایه و اساس تمدن‌ها و پیشرفت کشورهاست. در اسلام نیز متون اسلامی تأکید بر علم به عنوان ستون فقرات هر پیشرفتی کرده است.

مدرسی به بی‌تفاوتی نسبت به آموزش نسل جوان به‌دلیل همه‌گیری کرونا و عدم علاقه دولت عراق به توسعه بسترهای الکترونیکی آموزشی انتقاد کرد و گفت: این نشان می‌دهد که مسئولیت همه این است که به این مشکل توجه کنند و از آن منحرف نشوند.

وی در توصیه برای ارائه آموزش بهتر به نسل جوان، اظهار کرد: به اوایل کودکی توجه شود که از چهار سالگی آغاز می‎شود که سرمایه‌گذاری آن از طریق مهد کودک است. بنابراین، کاهش برخی از محدودیت‌ها در رابطه با مهدکودک‌ها و توجه بیشتر برای یافتن راهی حتی در روستاها و مناطق روستایی، به عنوان مقدمه برای ثبت نام در مهد کودک اجباری است.

معظم له ادامه داد: علاقه جامعه به آموزش کودکان، با تشویق سرمایه‌گذاران برای تأسیس مدارس خصوصی، با دادن نیمی از شهریه مدارس خصوصی به خانواده‌ها، به‌طوری که در زمینه آموزش و پرورش رقابت بین مدارس وجود داشته باشد، به شرط اینکه دستمزد تعیین و کنترل شود.

مدرسی اضافه کرد: وجود آموزش عمومی از طریق رسانه‌ها در مورد اصول علمی، که هدف آن فرهنگ، اخلاق نیکو، شناخت خداوند متعال، آگاهی از قوانین او در زندگی، دانش تاریخ، به‌ویژه تاریخ کشور، نشان می‌دهد که این مسئولیت به عهده همه نهادهاست.

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی گفت: فراخوان آموزش دینی متمرکز، و این به آن معنا نیست که همه فرزندان به حوزه علمیه بروند بلکه به این معناست که هر یک از اعضای جامعه زمانی را برای یادگیری فرهنگ دینی متمرکز از طریق یک جهان مذهبی یا متعلق به یک آموزش الکترونیک اختصاص دهند.

یادآور می‌شود، جلسات هفتگی سخنرانی آیت‌الله‌العظمی مدرسی، روزهای پنجشنبه برگزار می‌شود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha