نشست سیزدهم «جایگاه ادبی و واکاوی اشعار حضرت ابوطالب(ع)» برگزار شد
کد خبر: 3949065
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

نشست سیزدهم «جایگاه ادبی و واکاوی اشعار حضرت ابوطالب(ع)» برگزار شد

سیزدهمین نشست علمی همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص) با موضوع جایگاه ادبی و واکاوی اشعار حضرت ابوطالب(ع) به صورت مجازی برگزار شد.

ارسلا// نشست سیزدهم «جایگاه ادبی و واکاوی اشعار حضرت ابوطالب(ع)» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، سیزدهمین نشست علمی همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص) با موضوع جایگاه ادبی و واکاوی اشعار حضرت ابوطالب(ع) با ارائه باقر قربانی زرین، استاد تمام دانشگاه آزاد تهران و نویسنده کتاب شعر ابی طالب(ع) به صورت مجازی برگزار شد.
 
قربانی زرین به دیوان شعر حضرت ابوطالب(ع) با نام (الدرهالغرا فی شعر شیخ البطحاء) اشاره کرد و گفت: گردآوری و تحقیق درباره اشعار و قصاید حضرت ابوطالب(ع)، موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد بنده بوده است که بعدها در سال ۷۱ تکمیل شدو در نهایت در سال ۷۴ به چاپ رسید.
 
پژوهشگر و نویسنده کتاب شعر ابی طالب(ع)یادآور شد: دیوان اشعارحضرت ابوطالب(ع) با مقدمه مرحوم علامه سید مرتضی عاملی، افزون بر ۸۵۰ بیت شعر و قصیدهحضرت ابوطالب(ع) را در برگرفته است.
 
وی با اشاره به جایگاه ایشان از حیث شعرابراز کرد: در منابع معتبر تاریخی و ارباب سیر و مغاری از ایشان به شیخ قریش و شیخ ابطحیاد شده است، چنان که محمد بن سلام جحفی یکی از بزرگترین راویان و نویسندگان که گرایش و انگیزه مذهبی ندارد و با نگاه صرفا ادبی در ‌کتابش با نام طبقات فحولالشعرا از ایشان با نام شاعر جیدالکلام به معنای شاعر خوش سخن یاد کرده است.
 
قربانی، کتمان ادبی و تاریخی اشعار حضرت ابوطالب(ع) را ظلم اَشکار خواند و تصریح کرد: در تاریخ زبان ادبیات عرب، اگر یک بیت از یک شاعردر مدح رسول اکرم(ص) مطرح شود، به مسلمانی صاحب شعر و قصیده اذعان می‌شود؛ در صورتی کهابن شهر آشوب در کتاب متشابه القرآن، تصریح می‌کند، اشعار و قصاید حضرت ابوطالب(ع) بالغ بر سه هزار بیت است که بیش از دو سوم آن در حمایت پیامبر اکرم(ص) و حقانیت دین اسلام است؛ اما درباره ایشان ظلم و اجحاف صورت گرفته است.
 
وی به موضوعات ادبیات حضرت ابوطالب(ع) اشاره کرد و افزود: برخی از موضوعات ادبیات و قصاید حضرت ابوطالب(ع) که می‌توان به آن اشاره ‌کرد، عبارت است از: توحید پروردگار، حمایت از پیامبر اکرم(ص)و دین اسلام، واقعه شق القمر، تعظیم خانه خدا، سفارش به فرزندان و بنی هاشم جهت حمایت از رسول اکرم(ص)، ولادت حضرت علی(ع) پند دادن به ابولهب و....
 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران،ز مهمترین و با شکوه ترین قصیده حضرت ابوطالب(ع) را قصیده لامیه خواند و خاطرنشان کرد: ابن کثیر از علمای اهل سنت در قرن هفتم است که در کتاب خود با نام البدایه و النهایه به جایگاه قصیده حضرت ابوطالب(ع) اشاره می‌کند و آن را فخر غرب و بهتر از حتی معلقات سبع می‌شمارد.
 
وی حضرت ابوطالب(ع) را بزرگترین حامی پیامبر خاتم(ص)و دین اسلام عنوان کرد و گفت: بعد از رحلت ایشان، جبرئیل امین نازل شد و با توجه به مجاهدتها و فداکاری‌های حضرت ابوطالب(ع)، شرایط سخت بعد از رحلت ایشان را گوشزد کرده و دستور الهی هجرت از مکه را ابلاغ فرمود.
انتهای پیام
captcha