به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، یکی از فعالیتهای گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، نمایهسازی کتابهای در حال نشر پژوهشکدهها و مراکز این پژوهشگاه است که از اواخر سال 1396 به دستور حجتالاسلاموالمسلمین نجف لکزایی، رئیس این پژوهشگاه به این پژوهشکده و گروه پژوهشی واگذار شده و در انتهای کتاب بهصورت جداگانه به محتوای آن اضافه میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین واردی، مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره ویژگی این نمایهسازی، اظهار کرد: بر خلاف سایر مراکز علمی که نمایهسازیها بهصورت واژگانی صورت میگیرد، نمایهسازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، به روش موضوعی انجام میشود.
وی گفت: یکی دیگر از ویژگیهای این نمایهها، ترکیبی چکیدهنما بودن آن است که موضوع مورد نظر را بهصورت شفاف بیان میکند و پرسش و ابهامی برای آن باقی نمیگذارد؛ این نمایهسازی که هم اینک متقاضیان فراوانی در جوامع علمی کشور دارد، از نوآوریهای پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: از دیگر ویژگیهای نمایهسازی مذکور این است که از اصطلاحنامه علوم اسلامی بهره میگیرد و آن را اساس سازماندهی اطلاعات قرار میدهد. تاکنون بیش از 12 اصطلاحنامه رشتههای تخصصی علوم اسلامی در این پژوهشکده تدوین و تألیف شده است و نمایهسازی پایان کتاب از آن بهره میگیرد.
وی افزود: بنا بر استاندارد چاپ آثار، کتابهایی که در پژوهشکدهها و مراکز وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین میشود، در آخرین مرحله نشر باید در گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، به صورت دقیق و عمیق نمایهسازی موضوعی شده و سپس به مرحله چاپ و نشر سپرده میشوند.
واردی یادآور شد: از اول فروردینماه تا پایان آذرماه(به مدت 9 ماه) سال جاری، تعداد 38 کتاب(حدود 15 هزار و 200 صفحه) نمایهسازی موضوعی شد، که محصول عرضه شده از نمایههای هر کتاب بین 25 تا 120 صفحه بوده است؛ به عنوان نمونه، در اواخر آذرماه 1399 کتابی از پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به نام «امامیه در عصر سلجوقیان» نمایهسازی شد که دارای 640 صفحه متن بود.
وی گفت: در فرایند نمایهسازی، تعداد 2230 نمایه موضوعی (اعم از موضوعات، أعلام، اماکن و تنالگان) غیر از آیات و روایات از آن برداشت شد، که محصول به دست آمده از نمایههای آن حدود 120 صفحه شده است. یعنی یک ششم تولید محتوا به کتاب فوق اضافه شده است. بر این اساس، از زمستان 1396 تا پایان پاییز 1399 تعداد 190 کتاب (حدود 76 هزار صفحه) نمایهسازی موضوعی ترکیبی توسط محققان این پژوهشکده صورت گرفته است.
انتهای پیام