پاسداشت نعمت ولایت مهم‌ترین بخش خطبه فدکیه است
کد خبر: 3947879
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
کارشناس مذهبی:

پاسداشت نعمت ولایت مهم‌ترین بخش خطبه فدکیه است

حجت‌الاسلام والمسلمین نعمتی گفت: حضرت زهرا(س) در بخش پایانی خطبه فدکیه به مباحث ولایت اشاره کرده‌اند که مهم‌ترین بحث این خطبه است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نعمتی، کارشناس مذهبی، ۲۶ دی‌ماه در دومین روز از مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) که در حوزه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به ماهیت خطبه فدکیه، گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) عده زیادی از مردم مدینه بدون توجه به تدفین بدن مطهر پیغمبر اسلام شروع به تعیین خلیفه مسلمین کردند و این اتفاقاتی بود که از قبل سفارش وقوع چنین رفتار‌های نسنجیده‌ای از طریق وصیت به حضرت علی(ع) شده بود.

وی ادامه داد: فدک منطقه‌ای در نزدیکی خیبر است که در جنگ خیبر یهودیان با وجود تسلیم شدن به پیامبر اهدا کردند و طبق بیان قرآن قطعه زمینی که بر اساس صلح به پیامبر(ص) داده شود ملک شخصی ایشان خواهد بود و ارتباطی با دیگر عموم مسلمانان ندارد. پیامبر(ص) در طول حیات بابرکت خود درآمد این منطقه حاصلخیز را صرف مستمندان و فقرای بنی‌هاشم، می‌کردند و در سال‌های پایانی عمر بابرکتشان آن را به حضرت زهرا(س) بخشیدند تا خاندان بنی‌هاشم از درآمد و محصولات آن استفاده کنند؛ متأسفانه چنین هدیه بابرکتی با به خلافت رسیدن خلفا با استناد به چنین حدیثی که پیامبر فرموده‌اند بعد از خود ارث به جا نمی‌گذارم باغ فدک را تصرف کرده و مانع ورود بنی‌هاشم شدند.

نعمتی افزود: وقتی حضرت زهرا(س) دیدند حتی با شهادت همسرش و ام‌ایمن نمی‌تواند حقش را بازپس بگیرد در همین حالت با تعدادی از زنان در نهایت عفاف و حجاب وارد مسجدالنبی شدند و تصمیم به خواندن خطبه مشهور فدکیه کردند، خداشناسی، مباحث نبوت و اهداف آن، فلسفه احکام از مباحثی است که در این خطبه به آن اشاره داشتند.

حجت‌الاسلام نعمتی در پایان گفت: اشاره به مباحث ولایت، مهم‌ترین بحث بخش پایانی این خطبه است، چراکه ایشان با اشاره به مردم مدینه فرمودند شما آن مردمی هستید که وقتی همسرم علی در میدان‌های جنگ جانفشانی می‌کرد به دنبال عیش و نوش خود بودید و حتی از خدا می‌خواستید آسیب‌ها و درد‌ها به سمت ما روان بشود، و در پایان خطبه طولانی خود اشاره به عدالت الهی کردند و فرمودند دیدار ما به قیامت خواهد بود.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha