سردر سفارت ایران در مالزی به آیه قرآن مزین شد + عکس
کد خبر: 3947646
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

سردر سفارت ایران در مالزی به آیه قرآن مزین شد + عکس

بازسازی و زیباسازی سردر سفارت ایران در مالزی با معماری ایرانی ـ اسلامی به همت محمد کاوند، هنرمند برجسته ایرانی در کوالالامپور طراحی و اجرا شد.

به گزارش ایکنا از کوالالامپور، این هنرمند توانمند این اثر ایرانی اسلامی را که در آن آیه 103 سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید» به چشم می‌خورد، با استفاده از كاشی معرق و كاشی هفت رنگ و به شیوه‌ای ضد آب طراحی كرده است تا در مقابل شرایط آب و هوایی استوایی مالزی مقاومت بیشتری داشته باشد.

وی در طول بیش از یک دهه اقامت خود در مالزی با تحقیق در مورد ابزارهای تولید شده توانسته است تغییراتی برای پیشرفت، تنوع و ماندگاری بیشتر در طراحی و اجرای كاشی كاری انجام دهد.

كاشی كاری سه بعدی كه به صورت برجسته انجام می‌شود از جمله آثار كاوند است كه در مالزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی طی سال‌های اولیه اقامت خود در مالزی با ساخت محراب در چند نمازخانه مشهور و سردر ورودی خانه سلطان سلانگور توانست بسیاری از مردم جنوب شرق آسیا را با هنر ایرانی- اسلامی آشنا كند.

بیشتر بخوانید:

با ادامه فعالیت‌های محمد کاوند، بازسازی و مرمت گنبد اصلی موزه هنرهای اسلامی مالزی که بخشی از ساختمان اصلی آن به شمار می‌رود، به وسیله این هنرمند ایرانی بیش از شش ماه زمان بُرد و نتیجه کار باعث شد تا مسئولان این موزه طرح دیگری را برای طراحی و ساخت یک آب نما با الگوهای ایرانی ـ اسلامی و مرمت یک گنبد دیگر را به این هنرمند ایرانی بسپارند.

سردر سفارت ایران در مالزی به آیه قرآن مزین شد + عکساز راست محمد کاوند، هنرمند ایرانی و علی‌اصغر محمدی، سفیر ایران در مالزی

فعالیت‌ها و سبک کار و نوع كاشی‌كاری این هنرمند ایرانی در كشور برونئی نیز مورد توجه مردم و برخی رسانه‌های این كشور قرار گرفت. دیوارنگاره اسماءالحسنی دیوار سفارت جمهور اسلامی ایران در برونئی كه به سبک كاشی كاری سه بعدی انجام گرفته است همچنان در بروئنی مورد استقبال و بازدید مردم بروئنی به عنوان یک اثر هنری قرارمی‌گیرد.

اثر اسماء الحسنی وی همچنین مورد توجه 5 سلطان ایالتی مالزی قرار گرفت و آن‌ها این اثر را به صورت تابلو از وی خریداری كردند.

محمد كاوند همچنین ساخت یک محراب در مسجدی در جاكارتا در اندونزی را به عهده داشته و با استفاده از معرق كاشی و كاشی هفت رنگ، این محراب را به نقوش ایرانی آراسته است.

طراحی و ساخت دارالقرآن ایالت ملاكا كه تحت نظر خاندان سلطنتی این ایالت اداره می‌شود از دیگر فعالیت‌های این هنرمند ایرانی در مالزی است.

تابلوهای سه بعدی نقوش اسلیمی این استاد ایرانی با سبکی بدیع و رنگ و لعابی جدید در شرق آسیا و نمایشگاه موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور همیشه خوش درخشیده است.

كاوند تاكنون در بیش از 60 نمایشگاه گروهی و انفرادی از جمله آرت اكسپو مالزی، هنر جهان اسلام و نمایشگاه قرآنی ماه رمضان در مالزی و كشورهای منطقه حضور داشته و به معرفی هنر ایرانی پرداخته است.

زهرا نوکانی

 
تصاویری از دیگر فعالیت‌های هنری محمد کاوند در مالزی
انتهای پیام
captcha