نگرانی از عادی‌پنداری و تهدید موج چهارم کرونا در کشور
کد خبر: 3947541
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
نمکی بیان کرد؛

نگرانی از عادی‌پنداری و تهدید موج چهارم کرونا در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به خیز دوباره موارد سرپایی کرونا در کشور نسبت به عادی انگاری کرونا در میان مسئولان و مردم و تهدید موج چهارم کرونا ابراز نگرانی کرد.

سعید نمکی وزیر بهداشتبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز 24 دی‌ماه، در یک گفت‌وگوی زنده از محل رصدخانه ملی کرونا با اشاره به مرگ‌های کرونایی در جهان گفت: متأسفانه طی 24 ساعت گذشته 4 هزار و 281 مرگ در آمریکا، هزار و 248 مرگ در بریتانیا، هزار و 109 مورد در برزیل، هزار و 106 مرگ در آلمان، 616 مرگ در ایتالیا، 452 مرگ در فرانسه، 408 مرگ در اسپانیا و 171 مرگ در ترکیه به دلیل کرونا رخ داده است.

وی افزود: علی‌رغم همه مشکلاتی که این ویروس در جهان تحمیل کرده است مرگ‌ها در کشور ما به زیر 100 نفر رسیده است و در شبانه روز گذشته نیز متأسفانه 97 نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ این آمار برای ما غم‌انگیز اما در مقایسه با جهان وضعیت مطلوب‌تری داریم.

نمکی ادامه داد: در حال حاضر استان مازندران بیش از هر استان دیگری ما را درگیر خود کرده است. در شبانه روز گذشته 21 نفر در این استان جان خود را از دست دادند. ضمن اینکه کردکوی و بندرگز در استان گلستان نیز متأثر از استان مازندران بوده و وضعیت قرمزی دارند.

وزیر بهداشت در مورد میزان ابتلا به ویروس جهش یافته جدید کرونا در کشور گفت:‌ به جز 5 موردی که اطلاع رسانی شد هنوز مورد جدیدی در کشور شناسایی نشده و گزارش جدیدی در این رابطه مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه نقاط آبی و زرد در کشور گسترش پیدا می‌کند به شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم. متأسفانه با آرامش خیالی که مردم در کاهش مرگ‌ها، ابتلاها و بستری‌ها دارند به سمت عادی پنداری گرایش پیدا می‌کنند که این موضوع نگران کننده است.

وزیر بهداشت بیان کرد: مواردی از خیز جدید موارد سرپایی کرونا در برخی نقاط کشور مشاهده می‌شود که می‌تواند به افزایش موارد بستری و در نهایت افزایش موارد مرگ و میر منتهی شود. در این راستا اعلام خطر کرده و می‌گویم هرگونه ساده انگاری در میان مسئولان و مردم ما را به یک فاز خطرناک می‌‎رساند.

وی ادامه داد: همانگونه که موج سوم بسیار سنگین بود، موج چهارم اگر آغاز شود چالش بسیار خطرناکی برای ما به وجود می‌آورد.

نمکی در ادامه با بیان اینکه برای تهیه واکسن از منابع معتبر تلاش می‌کنیم، گفت: به رغم بحث‌‎هایی که در جامعه وجود دارد در وزارت بهداشت با نگاه کارشناسی در خدمت تصمیم‌گیران رده بالای جمهوری اسلامی هستیم و بدون توجه به هر پدیده غیر کارشناسی کار را دنبال می‌کنیم. در دولت  نیز اهمیت این موضوع مطرح شده است. بانک مرکزی هم برای تأمین ارز اعلام آمادگی کرده و به زودی واکسن را وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: پروتکل‌های تزریق واکسن کرونا نیز تدوین و مشخص شده که باید به چه گروه‌های هدف و آسیب پذیر واکسن را تزریق کنیم و از کجا باید شروع کنیم. در مورد واکسن داخلی هم آزمایش انسانی بسیار موفق بوده است و به رغم برخی جوسازی‌ها کار به خوبی جلو می‌رود.

وزیر بهداشت افزود: در مورد واکسن مشترک با کوبا نیز باید گفت کوبا کشور قدرتمندی در ساخت واکسن است و قبلاً هم در تولید واکسن هپاتیت B همکاری با این کشور را تجربه کردیم و اکنون نیز تولید واکسن کرونا را با همکاری انستیتو پاستور ایران و با دانشمدان کوبا دنبال می‌کنیم. فاز یک و دو تولید این واکسن پس از مطالعات حیوانی پشت سر گذاشته شده و قرارداد تولید واکسن نیز با کوبا بسته شده است . فاز سه این واکسن با وسواس انجام می‌شود. در بهار آینده می‌توانیم با اطمینان به وسیله تولید واکسن داخلی یا تولید واکسن مشترک در خدمت مردم باشیم.

انتهای پیام
captcha