استاد حدیث آکادمی اسلامی بوسنی درگذشت
کد خبر: 3947266
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

استاد حدیث آکادمی اسلامی بوسنی درگذشت

محمود افندی کارالیچ، استاد برجسته علوم حدیث در بالکان و بوسنی شب گذشته، 22 دی ماه پس از یک دوره بیماری در 71 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا از سارایوو، محمود افندی کارالیچ، استاد حدیث آکادمی علوم اسلامی در بوسنی، فارغ‌التحصیل نخستین دوره علوم حدیث مدینه منوره در سال 1980 میلادی و مترجم صحاح سته(کتب حدیث اهل سنت) به زبان بوسنیایی بود.

وی متولد ۱۹۵۰ میلادی بود و فارغ‌التحصیلان زیادی را در طول مدت خدمتشان به جامعه اسلامی بوسنی تربیت کرد، همچنین خدمات فراوانی به منظور نشر و توسعه معارف اسلامی در بوسنی به ویژه در دوران قبل از فروپاشی یوگسلاوی که دین افیون ملت‌ها تلقی می‌شد، انجام داد.

این استاد بوسنیایی چند سال قبل هم‌زمان با شروع جنایات داعش در سوریه به‌طور علنی عملکرد تروریست‌های داعش را محکوم کرد و در سخنرانی‌های متعدد به آنهایی که در بوسنی از اعزام ‌جوانان به سوریه حمایت کردند، اعتراض کرد.

محمود افندی کارالیچ در زمان ‌جنگ بوسنی، امیر و فرمانده تیپ فاتح هفتم مسلمانان ارتش این کشور و پس از جنگ نیز یک دوره کاردار نظامی سفارت بوسنی در دوحه قطر بود. همچنین چندین بار جوایز بین‌المللی برای تحقیق، پژوهش و ترجمه دریافت کرد.

وی فردی متدین و دلسوز نسبت به اسلام، از منتقدین اسلام تندرو و رادیکال و طرفدار اسلام عقلانی و نه اسلام خشونت و تعصب بود همچنین از وهابیت و نقش خطرناک آن در بوسنی آشکارا سخن گفت و نسبت به آن هشدار داد.

کارالیچ ارادت زیادی نسبت به انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) داشت و به عنوان فردی مبارز از نادرترین روحانیون بوسنیایی بود که در شروع تجاوز به بوسنی برای دفاع از کشورش اسلحه برداشت و نخستین گروه جوانان مبارز را تشکیل داد.

انتهای پیام
captcha