برگزاری دوره تربیت معلم تخصصی کودک از سوی مؤسسه شهدای بهمنی
کد خبر: 3947256
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱

برگزاری دوره تربیت معلم تخصصی کودک از سوی مؤسسه شهدای بهمنی

مدیر داخلی مؤسسه شهدای بهمنی از برگزاری دوره تربیت معلم تخصصی کودک از سوی این مؤسسه در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته خبر داد.

صدیقه مهدوی، مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت شهدای بهمنی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری دوره تربیت معلم تخصصی قرآن کودک از سوی این مؤسسه، گفت: درصدد برگزاری این دوره با شعار «هر مادر ایرانی؛ یک معلم تخصصی قرآن کودک» هستیم.

وی به توضیح این دوره پرداخت و ادامه داد: مادر، محور تربیت خانواده است، از این رو بیش از 70 درصد توان و ظرفیتمان را روی تربیت مادرها به‌عنوان محور تربیتی دینی خانواده گذاشته‌ایم. اعتقادمان بر این است که علاوه بر آموزش قرآن و مسائل آن، آموزش مباحث تربیتی به سبک تربیت اسلامی و سبک زندگی اسلامی در خانواده‌ها به شدت مورد نیاز است و مادر باید برای تربیت کودک و ایجاد یک محیط مورد تأکید اسلام و مطابق با هویت ایرانی‌، اطلاعات لازم را به دست بیاورد.

مهدوی اظهار کرد: هر مادری برای اینکه بتواند فرزند شایسته‌ای تربیت کند، به ازای هر سال از زندگی کودکش، باید حداقل 24 ساعت دوره، هم از لحاظ روانشناسی و هم از لحاظ مباحث آموزشی، پرورش هوش، خلاقیت، شخصیت و مسائل جزئی‌تر دیگر بگذراند.

مدیر داخلی مؤسسه قرآن و عترت شهدای بهمنی با بیان اینکه بر مبنای این دغدغه‌ها برنامه‌ریزی کردیم تا به هدفمان برسیم، افزود: یکسری دوره‌ها را تعریف کردیم که در آن‌ها از اساتید معتبر کشوری که خودشان در این حیطه صاحب سبک و پیشکسوت هستند، استفاده کرده‌ایم؛ در واقع به تبعیت از آن‌ها، ما هم این مسئله را در شهرستان اهواز ادامه و ترویج می‌دهیم. بر این مبنا دوره‌های آموزشی تربیت معلم تخصصی قرآن کودک که سه دوره مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته دارد، تعریف شده است.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم فرزند را حافظ تربیت کنیم و به جامعه تحویل دهیم که مادر یا یکی از والدین در خانواده با مؤسسات همراه شود. قرآن‌آموزی که به مؤسسه می‌آید، ساعت‌های کمی در اختیار مؤسسه است، حتی حالا نیز که آموزش‌ها مجازی شده، زمان کمی را به‌صورت مجازی می‌توانیم در اختیار قرآن‌آموز قرار دهیم. بیشترین زمان او در اختیار خانواده‌ است و خانواده باید با مؤسسه همراه شود؛ برای این همراهی، مادر باید آموزش‌های اولیه‌ای را داشته باشد تا بتواند در این حیطه با ما همراهی کند.

وی گفت: در بحث تربیت کودک باید هم و غممان بیشتر باشد؛ چرا که اگر حافظ قرآن تربیت کنیم، اما اخلاق‌مدار نباشد، هیچ تأثیری در جامعه ندارد. حفظ طوطی‌وار ارزشمند نیست، قرآن باید با سبک زندگی ما آمیخته شود. والدین باید بلد باشند که تربیت قرآنی را انجام دهند. فطرت و سرشت انسان فی‌البداهه حتی بعد از تولد پاک است، تربیت را در کودک خیلی نمی‌توانیم جدی بگیریم، چون کودک نیازی به تربیت ندارد و فطرت او پاک است و پاک به دنیا می‌آید. کسی که باعث می‌شود این فطرت تغییر کند و به طور مثال دچار مشکلات تربیتی در کودکان شویم، والدین، مربیان و محیط‌هایی هستند که کودک در آن‌ها قرار می‌گیرد و او را تحت آموزش قرار می‌دهند.

مهدوی بیان کرد: وقتی ندانیم که باید چه کار کنیم، دچار مشکلاتی در تربیت فرزندان می‌شویم، به‌طور مثال در مورد کودک دروغگو، او دروغگو به دنیا نیامده، بلکه فطرتش پاک است و چیزی که خداوند آفریده نیازی به تربیت نداشته، اما اشتباهات غلط تربیتی ما والدین و مربی‌ها باعث این مشکل رفتاری شده است.

وی افزود: بیش از 80 درصد مشکلات رفتاری کودکان به عدم آگاهی و اطلاع والدین برمی‌گردد. از 20 درصد بقیه، 12 درصد آن قابل پیشگیری با آموزش است و فقط 8 درصد مشکلات رفتاری کودکان غیرقابل پیشگیری است و آن هم مشکلاتی است که از لحاظ ژنتیکی کودکان دچار شده‌اند. باز هم در بحث روانشناسی و کاردرمانی، حتی کودکان اوتیسمی و آن‌هایی که دچار معلولیت‌های مادرزادی هستند را قابل آموزش می‌دانیم و در یک حیطه‌ای موفق می‌شوند. اگر بحث آموزش را جدی بگیریم، قطعاً تمام مشکلات رفتاری که الان دچارش هستیم، در سنین زیر 13 سال، قابل پیشگیری است.

مدیر داخلی مؤسسه قرآنی شهدای بهمنی با بیان اینکه در ابتدا باید والدین به سلاح تربیتی و آموزش به شکل علمی و عملی مسلح شوند، گفت: شیوه‌های تربیتی باید منطقی، عاقلانه و کاربردی باشند. بسیاری از مسائل را می‌توانیم شعاری بگوییم، اما ممکن است تا واقعیت خیلی فاصله داشته باشند. بنابراین باید به‌صورت علمی آموزش داده شوند. والدی که خودش قدرت تصمیم‌گیری و خودآگاهی ندارد و نمی‌داند برای چه به دنیا آمده و کجا می‌خواهد برود، علایق شخصی‌اش چیست؟ و در کل خود را نشناخته، نمی‌تواند به فرزند کمک کند تا او هم به خودآگاهی برسد و هدفش را از زندگی بفهمد.

وی اظهار کرد: این دوره‌ها را در اولویت قرار دادیم که مخاطبش تمام مادران، همه معلم‌ها و مربیان و هر بانویی است که می‌تواند آموزش ببیند و یاد بگیرد. نام‌گذاری این دوره به این شکل برای این است که بشود مدرکی را نیز به شرکت‌کنندگان ارائه داد و کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند، بتوانند در آینده با این مدرک اشتغال‌زایی کنند یا مشغول به کار شوند.

مهدوی بیان کرد: نکته‌های آموزشی این دوره بسیار عالی و غنی است و با سه الی چهار سال کار تجربی برابری می‌کند و حتی مادرها در خانه می‌توانند با کودکان خود کار کنند.

وی با اشاره به سرفصل‌های دوره، گفت: سرفصل‌های آموزشی که برای دوره مقدماتی ارائه کرده‌ایم، الفبای یک دقیقه‌ای، حفظ قرآن با بازی، روخوانی، روان‌خوانی قرآن با روش آسان‌سازی آموزش به‌وسیله رنگ‌آمیزی، شعر، داستان و قصه، فرزندپروری مثبت با این دید که تربیت بدون تحقیر، تهدید و تنبیه باشد و مهارت‌های زندگی کودک است. مادری که در این دوره شرکت کند، بیش از 50 درصد از مشکلاتش قابل حل خواهد بود، با توجه به اینکه در این دوره‌ها، آموزش‌های قرآنی نیز ارائه می‌شود، فرزندان نیز می‌توانند با والدین همراه شوند.

مهدوی اظهار کرد: مبتکر اصلی دوره مهدیه فاضلی، مدیر مؤسسه ریحانة‌النبی(ص) تهران است که سال‌ها در این زمینه کار می‌کند و مربیان زیادی را در سراسر کشور پرورش داده است. ما نیز در اهواز با همکاری ایشان در اهواز به‌عنوان مؤسسه مجری این طرح را پیاده می‌کنیم. اسم طرح نیز شکوفه‌های بهشت است. از اساتید معتبر علوم روانشناسی نیز در دوره‌ها بهره می‌بریم.

وی گفت: ثبت‌نام‌ها به‌صورت آنلاین است و در حال طراحی سامانه ثبت نام آنلاین نیز هستیم؛ اما در حال حاضر علاقه‌مندان می‌توانند با شماره 09371537288 برای ثبت نام تماس بگیرند.

یادآور می‌شود، مؤسسه شهدای بهمنی در خیابان ملی راه، خیابان مرجان، پشت مسجد انبیا قرار دارد.

انتهای پیام
captcha