روایت جهادگر ایلامی از برکات خدمت‌رسانی / اشتغال‌زایی با فرآوری زیتون
کد خبر: 3946983
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹

روایت جهادگر ایلامی از برکات خدمت‌رسانی / اشتغال‌زایی با فرآوری زیتون

جهادگر ایلامی عرصه اقتصاد و اشتغال‌زایی گفت: فعالیت در حوزه فرآوری زیتون به عنوان یکی از محصولاتی که در قرآن کریم بدان اشاره شده است، برکات فراوانی را به همراه دارد و می‌توان از این ظرفیت بالقوه برای اشتغال‌زایی نیازمندان و محرومان بهره برد.

به گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی سال‌هاست که پای در عرصه خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور گذاشته و اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از نیازمندان و مستضعفان انجام داده‌اند. این گروه‌ها که تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است، منشأ برکات فراوانی برای مردم بوده‌اند. این گروه‌ها، که وظیفه اصلی‌شان کمک به خانواده‌های نیازمند است، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند.

همچنین، گروه‌های جهادی کشور اقدامات خود را بنا به تخصص اعضا انجام می‌دهند. برخی به حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی وارد شده‌اند و به جای انجام اقداماتی همچون توزیع بسته‌ها و اقلام خوراکی و ... سعی می‌کنند که با توسعه اقتصادی مناطق کم‌برخوردار، زمینه اشتغال دائمی برای مردم این مناطق را فراهم کنند.

طی سال‌های اخیر تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و باغی در استان ایلام باعث رونق محصولاتی مانند پسته، زعفران، زیتون و ... در سطح این استان شده است. این مسئله باعث شده است تا بسیاری از باغ‌داران و جهادگران ایلامی به سمت تولید چنین محصولاتی رفته و بعضاً توانسته‌اند تا زمینه اشتغال‌زایی برای بسیاری از محرومان استان را فراهم کنند.

تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی علاوه بر رونق تولید در این استان منجر به درآمدزایی برای مردم نیز شده است در حالی که قبلاً محصولات کشت شده استان وابستگی شدید به آب داشت و کشاورزان بر اثر خشکسالی‌های پی در پی دچار خسارت‌های فراوان می‌شدند.

یکی از محصولاتی که طی سال های اخیر در استان ایلام رونق گرفته، کشت زیتون است که بسیاری از کشاورزان استان به دلیل میزان درآمدزایی که این محصول کشاورزی دارد، به سمت کشت آن روی آورده‌اند.

با توجه به اینکه استان ایلام دارای ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده و شغل اکثر مردم استان کشاورزی است، یکی از مهمترین ضروریات، حمایت از این بخش به‌ویژه باغداری محسوب می‌شود. توسعه باغات زیتون در استان ایلام با توجه به وجود مرز مهران می‌تواند برای مردم استان بسیار درآمد داشته باشد، اما این مهم نیازمند صنایع تبدیلی بزرگ برای بسته‌بندی‌های مناسب است.

هر ساله خریداران زیتون از استان‌های شمالی کشور به ایلام آمده و این محصول را برای مصارف تجاری و صنعتی به صورت عمده در باغات خریداری می‌کنند. ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین افزایش سطح زیرکشت این باغات، تحول عظیمی در اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان منطقه خواهد بود. استان ایلام دارای هفت هزار باغ است که سالانه ۱۸ هزار تن انوع محصول در این باغات برداشت می‌شود.

 

اشتغال‌زایی جهادگر ایلامی با فرآوری محصولی قرآنی / برکاتی که خدمت‌رسانی به مردم دارد

روح‌الله تاری، یکی از جهادگران استان ایلام است که از حدود پنج سال پیش قدم به عرصه صنعت روغن‌کشی گذاشته و از این طریق نسبت به اشتغال‌زایی برای خود و دیگر اعضای خانواده خود اقدام کرده است. وی در ابتدای راه با مشکلات فراوانی نیز روبه‌رو بوده است که هم‌اکنون و با توفیق الهی بر این مشکلات فائق آمده و مسیر خدمت‌رسانی را به خوبی طی می‌کند.

این جهادگر عرصه اقتصاد و اشتغال‌زایی در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی ورود خود به عرصه اشتغال‌زایی از طریق ایجاد کارگاه روغن‌کشی زیتون اظهار کرد: حدود پنج سال قبل یعنی در سال 94 وارد حوزه فرآوری صنعتی محصول زیتون شده و موفق شدم نسبت به ایجاد اشتغال برای خود و اعضای خانواده اقدام کنم.

تاری ادامه داد: کار در این حوزه به این صورت است که پس از جمع‌آوری محصول زیتون در باغات استان، محصول تهیه‌شده برای روغن‌کشی و کنسروسازی راهی مراکز روغن‌کشی در استان می‌شود. البته طی سال‌های اخیر، استان ایلام از کمبود شدید دستگاه‌های روغن‌کشی رنج می‌برد، به طوری که محصول باغات استان برای فرآوری به استان‌های شمالی ارسال می‌شد اما طی یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه تهیه این دستگاه انجام شده است.

 

اشتغال‌زایی جهادگر ایلامی با فرآوری محصولی قرآنی / برکاتی که خدمت‌رسانی به مردم دارد

 

این جهادگر عرصه اقتصاد و اشتغال‌زایی در ادامه بیان کرد: پس از جمع‌آوری محصول کشاورزان، زیتون‌های به دست آمده از شهریور تا بهمن‌ماه برای کنسرو و روغن‌کشی به مراکز فرآوری و روغن‌کشی ارسال می‌شود و پس از طی مراحل آماده‌سازی، محصول فرآوری‌ شده روانه بازار فروش می‌شود.

وی با بیان اینکه زیتون یکی از محصولاتی است که خداوند متعال نام آن را در قرآن کریم آورده است، اظهار کرد: کار در این حوزه برکات فراوانی را به همراه دارد و می‌توان از این ظرفیت بالقوه برای اشتغال‌زایی نیازمندان و محرومان به خوبی استفاده کرد. البته تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه در سطح استان انجام شده است که تداوم این مسئله نیازمند توجه مسئولان جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

 

اشتغال‌زایی جهادگر ایلامی با فرآوری محصولی قرآنی / برکاتی که خدمت‌رسانی به مردم دارد

 

تاری در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع موجود در حوزه فعالیت خود، بیان کرد: از موانع بسیار مهم در حوزه صنعت فرآوری محصول زیتون می‌توان به فقدان دستگاه‌های روغن‌کشی با کیفیت در سطح استان، عدم وجود مکان مناسب جهت فروش روغن و محصولات و حمایت ناکافی از شاغلان در این حرفه برای حضور در نمایشگاه‌های استان و عدم معرفی شایسته محصولات تولید شده به مردم و بازار نام برد.

این جهادگر عرصه اقتصاد و اشتغال‌زایی با اشاره به مشکلات خود در زمینه فرآوری محصول زیتون کشاورزان تصریح کرد: پس از پیگیری‌های فراوان توانستیم با تسهیلاتی که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهیه کردیم، نسبت به تهیه یک دستگاه روغن‌کشی اقدام کنیم که این مسئله کمک فراوانی به ما کرد چراکه علاوه بر افزایش تولیدات، موجبات ایحاد اشتغال برای دیگر اعضای خانواده را نیز فراهم کرد.

وی در پایان با اشاره توسعه فعالیت خود در سراسر استان ایلام، اظهار کرد: به توفیق الهی و با توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود توانستیم کار را به جایی برسانیم که امروز در اکثر روستاهای استان نمایندگانی تعیین کرده‌ایم که زیتون‌های به دست آمده در باغات تمام روستاها را جمع‌آوری و برای فرآوری ارسال می‌کنند که این مسئله موجب کاهش بسیار زیاد هزینه‌ها شده است. همچنین اقدام به تهیه چنگک و دستگاه ویژه چیدن محصولات برای باغداران کردیم که این کار نیز هزینه تأمین کارگر برای باغداران را کاهش داده است.

انتهای پیام
captcha