حوادث انقلاب ظرفیت تولیدات زیادی دارند
کد خبر: 3946837
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
کاوه سماک باشی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛

حوادث انقلاب ظرفیت تولیدات زیادی دارند

بازیگر سریال «روزهای ابدی» عقیده دارد: همه اتفاقات انقلاب ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به آثار نمایشی دارا هستند.

کاوه سماک‌باشی، بازیگر سریال «روزهای ابدی» در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره حضور در این مجموعه تلویزیونی اظهار کرد: سه سال پیش فیلمنامه «روزهای ابدی» به من پیشنهاد شد. وقتی فیلمنامه را خواندم جذب آن شدم، چون در آن موضوعاتی مطرح شده که روایتش می‌تواند برای نسل جوان بازگوکننده حقایق بسیاری باشد. همچنین وقتی فهمیدم کارگردان و تهیه‌کننده این کار چه افرادی هستند تصمیم برای این حضورم قطعی‌تر شد. محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده و جواد شمقدری کارگردان با آثارشان در چهار دهه گذشته نشان داده‌اند سینما را به خوبی می‌شناسند، پس اطمینان به آنها بهترین تصمیم بود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که باعث حضورم در «روزهای ابدی» بود ژانری است که سریال دارد. من در پرونده کاری‌ام فیلم یا سریالی درباره تاریخ معاصر ایران نداشتم، بنابراین در قبول کار تردیدی نکردم، البته وقتی می‌بینم مردم از کار خوششان آمده خوشحالی‌ام بابت حضور در این کار چند برابر می‌شود. درباره دلیل استقبال مردم نیز باید بگویم، صداقت کارگردان در بیان واقعیت به نظرم مهمترین دلیل برای پذیرش کار از سوی مخاطبان است.

نکات آموزشی در حوزه تاریخ انقلاب

این بازیگر ادامه داد: نکته جالب دیگر از حضورم در این سریال به نکات آموزشی آن برمی‌گردد، چون برخی از موضوعات که در سریال مطرح شده برای بسیاری از جمله خود من مشخص نبود، در همین راستا سریال برای کسانی که در آن حضور داشتند همانند کلاسی آموزشی در حوزه تاریخ معاصر ایران بود. همچنین «روزهای ابدی» به‌شخصه درستی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی را برایم بیشتر نمایان کرد، چون برخی هجمه‌‌های خارجی که در قالب سریال یا فیلم انجام می‌شود، می‌خواهند حقیقت ماجرا را زیر سوال ببرند.

سماک‌باشی درباره تجربه همکاری با جواد شمقدری گفت: کار با این فیلمساز را بسیار دوست داشتم، چون تسلطی که وی بر فیلمسازی داشت کمک‌راه همه عوامل سریال بود. این ویژگی مثبت را تهیه‌کننده «روزهای ابدی» نیز داشت. محسن علی‌اکبری در شرایطی که روند تولید در چنین کارهایی بسیار سخت است سعی کرد بهترین امکانات را برای سریال آماده کند.

الزام تولید سریال‌های الف در سیما

بازیگر سریال «بچه مهندس» با بیان اینکه تولیداتی نظیر «روزهای ابدی» نیاز تلویزیون است، تاکید کرد: این سریال جز تولیدات الف تلویزیون محسوب می‌شود. من چنین آثاری را برای سیما ضروری می‌دانم، چون این کارها جدا از اینکه به لحاظ فنی از امتیازات خوبی بهره برد‌‌ه‌اند جز کارهای ماندگار هم محسوب می‌شوند، پس توصیه‌‌‌ام این است تا می‌توان باید از ساخت آثار مورد نظر حمایت کرد.

وی درباره همکاری با بازیگران سریال هم چنین توضیح داد: بازیگران روبه‌رویم در این مجموعه، صالح میرزاآقایی و امین اسکندریان بودند، ولی تا آنجایی که به بازی‌‌های من مربوط می‌شود باید بگویم پارتنر به هم کمک می‌کردند تا بهترین نتیجه در کار به دست آید. این امر یکی از اتفاقات مثبتی است که در هر کاری باید انتظار آن را داشت.

این بازیگر درباره الزام ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره تسخیر لانه جاسوسی گفت: همه اتفاقات ابتدای انقلاب ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به آثار نمایشی دارا هستند. این الزام همانگونه که در ابتدا گفتم در شرایطی بیشتر می‌شود که بدانیم دشمنان انقلاب درصدد هستند با کارهای متعدد حقایق را به گونه‌ای دیگر به جوانان ما عرضه کنند، پس اگر ما نتوانیم به آنها اطلاع‌رسانی کنیم در حقیقت به آنها اجازه داده‌ایم تا محصولات تحریف شده خود را عرضه کنند.

کمبودهای رایج در سریال‌های تاریخی

سماک‌باشی درباره کمبودهای رایج در تولیدات تاریخی گفت: این نکته بارها گوشزد شده که رمز موفقیت فیلم‌ها یا سریال‌های تاریخی جدا از داشته‌های فنی، داشتن امکانات کافی است، اما در کشورمان معمولاً کارهای این ژانر (تاریخی) بسیار مهجور هستند، البته در «روزهای ابدی» محسن علی‌اکبری تمام تلاش خود را کرد تا گروه محدودیتی را احساس نکند، اما به نظرم باز هم می‌توانست وضعیت مطلوب‌تر باشد.

وی در پاسخ به این سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا نقشی که بازی کرده، دارای شخصیتی حقیقی است؟ بیان کرد: نقشی که ایفا کردم برگرفته از واقعیت است، البته درباره فردی که نقشش را بازی کردم قبلاً چیزی نمی‌دانستم، اما حضور در این سریال مرا با زوایای این شخصیت آشنا کرد.

انتهای پیام
captcha