مسجد جامع الزهرا(س)؛ تکیه‌گاه بیمارستان بیماران کرونایی
کد خبر: 3946715
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
خانه‌های باز خدا / 6

مسجد جامع الزهرا(س)؛ تکیه‌گاه بیمارستان بیماران کرونایی

امام جماعت مسجدجامع الزهرا(س) با اشاره به حمایت این مسجد از بیمارستان بهارلو و بیماران کرونایی آن، گفت: مساجد در کاهش تعداد مبتلایان به کرونا نقش مهمی را ایفا کرده‌‌اند و مسئولان باید ظرفیت آنها را باور کنند.

حجت‌الاسلام عباس غلامرضازاده، امام جماعت مسجدجامع الزهرا(س) واقع در تهران، خیابان آفریقا و مدیر کانون فرهنگی هنری «یس» این مسجد، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که این مسجد به دلیل شیوع کرونا در حال انجام آنهاست و گفت: این مسجد قبل از شیوع کرونا فعال بود اما پس از آن فقط نحوه و حوزه‌های فعالیت خود را تغییر داد. مثلاً ایستگاه‌های صلواتی آن که در سال‌های گذشته همیشه فعال بود، اکنون به ایستگاه سلامت تبدیل شده و علاوه بر توزیع پذیرایی‌های بسته‌بندی‌‌شده در مراسم‌ مذهبی، در حال توزیع ماسک، مواد ضدعفونی، بروشور و ... است.  

وی از خریداری دستگاه آبمیوه‌گیری صنعتی با کمک جوانان مسجدی و ارائه آبمیوه طبیعی به بیماران مبتلا به کرونا و کادر درمان بیمارستان بهارلوی تهران واقع در میدان راه‌آهن با عنوان طرح شهید فخری‌زاده خبر داد و اظهار کرد: در مسجدمان چند پزشک داریم که گفتند بیماران کرونایی به دو دلیل جانشان را از دست می‌دهند: ضعف و ترس. شاید برای ترس آنان نتوانیم کاری کنیم اما آبمیوه طبیعی برای ضعف آنان مفید است و واقعاً کادر درمان در شرایطی نیستند که آبمیوه طبیعی تهیه کنند، به همین دلیل ما این نیاز را شناسایی و برای رفع آن اقدام کردیم.

این امام جماعت با اشاره به اینکه بیمارستان بهارلوی تهران در جنوب شهر قرار دارد و یکی از نمازگزاران این مسجد عضو کادر درمان این بیمارستان است، گفت: در این بیمارستان بیماران مبتلا به کرونا درمان می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم که به روند درمان آنها و تقویت جسمی کادر درمان کمک کنیم.

وی درباره تأمین برخی از نیازهای این بیمارستان از سوی خیرین مسجدجامع الزهرا(س) سخن گفت و افزود: در یک مرحله با هزینه‌ 20 میلیون تومان برای بیمارستان پتو تهیه شد، چون نیاز بیمارستان بود. در مراحل بعدی هم سایر اقلام مورد نیاز بیمارستان را تهیه کردیم. همچنین برخی از خانواده‌های بیماران نمی‌توانستند هزینه درمان را پرداخت کنند که بخشی از آن را مسجد تقبل کرد و مددکاری بیمارستان نیز بخشی از سبدهای کالا را میان خانواده‌های بی‌بضاعت بیماران توزیع کرد.

حجت‌الاسلام غلامرضازاده از حضور پررنگ بسیجیان مسجد در طرح شهید سلیمانی با عنوان «خانه به خانه» و شناسایی افراد مبتلا به کرونا در محلات خبر داد و گفت: اقداماتی مانند تجلیل از پرستاران در روز پرستار و خدماتی مشابه مساجد دیگر نیز صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که بعد از کرونا، چگونه فعالیت مساجد را تداوم دهیم؟ بیان کرد: بخشی از این امر به خود مساجد بازمی‌گردد و بخش دیگر به رویکرد مسئولان. متأسفانه با وجود اینکه جامعه ما اسلامی است، مسئولان هنوز مساجد را به درستی باور ندارند و اگر از مرکز رسیدگی به امور مساجد گزارش عملکرد آنها را در ایام کرونا دریافت کنند، متوجه کمیت و کیفیت عملکردشان خواهند شد. طی این مدت مساجد به اندازه چندین وزارتخانه فعال بودند اما فعالیت آنها دیده نمی‌شود، چون مساجد اهل گزارش دادن نیستند و نگاهشان این است که کار را باید خدا ببیند.

امام جماعت مسجد جامع الزهرا(س) تصریح کرد: برای اینکه مساجد نقش خود را در جامعه به درستی ایفا کنند، قدم اول بعد از این بیماری، باور کردن ظرفیت مساجد است. اگر آنها نظام‌مند شوند، به راحتی فقر از جامعه ما زدوده می‌شود. در استان تهران نزدیک به دو هزار مسجد داریم، یعنی دو هزار پایگاه؛ اگر این پایگاه‌ها به میدان مقابله با کرونا نمی‌‌آمدند، تلفات بیشتر بود.

وی اظهار کرد: از لحاظ ریالی، مساجد برای کمک به مردم، هزینه‌های هنگفتی کرده‌اند. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مسجد ما بیش از 200 میلیون تومان برای کمک به مردم هزینه کرده و حتی یک ریال کمک دولتی دریافت نکرده‌ایم و فقط با کمک مردم تأمین شده است. علاوه بر این، داوطلبان فراوانی با محوریت مساجد اقدامات بسیاری را برای کمک به محرومان انجام داده‌اند که از عهده یک نهاد دولتی برنمی‌آمد. بخشی از دلیل کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر، محدودیت‌های تردد است اما مسلماً بخش دیگر آن، اجرای طرح شهید سلیمانی و شناسایی خانه به خانه بیماران و حضور مساجد در این طرح است.  

انتهای پیام
captcha