پیامدهای اعتقادی، روان‌شناختی و اجتماعی کرونا بررسی می‌شود
کد خبر: 3945797
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
با برپایی کنفرانسی؛

پیامدهای اعتقادی، روان‌شناختی و اجتماعی کرونا بررسی می‌شود

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» از برگزاری این کنفرانس در سال آینده خبر داد و گفت: این کنفرانس بستری برای بررسی تأثیرات کرونا از منظر اجتماعی، روان‌شناختی، اعتقادی و کلامی با محوریت معنویت خداجو و خداسوست.

حجت‌الاسلام والمسلین مسعود آذربایجانی، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»، امروز، 16 دی‌ماه، در نشستی خبری، گفت: یکی از مسائل مهم کشور و جهان در یک سال اخیر، بحث کرونا بوده است که تأثیرات روان‌شناسی، جامعه‌شناختی، اقتصادی و به ویژه اعتقادی زیادی داشته است؛ لذا اندیشمندان و نخبگان باید به صورت جدی‌تر وارد این موضوع شوند.

آذربایجانی با اشاره به اهمیت مواجهه الهیاتی با این موضوع، افزود: این کنفرانس بستری فراهم کرده است تا طبقه نخبگانی کشور بنابر مسئولیت اجتماعی خود وارد این موضوع شده و راهکارهای خود را درباره مواجهه دین با کرونا ارائه دهد و با تحقیقات مختلف از جمله تحقیقات میدانی بتوانیم ارمغان‌ها و دستاوردهای جدیدی برای جامعه خودمان و حتی بشریت داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در حقیقت رهیافت‌های مختلفی در مواجهه با کرونا وجود داشته و دارد گرچه رهیافت‌های پزشکی و دارویی بر سایر رهیافت‌ها غلبه و فوریت پیدا کرده است، ولی کرونا پیامدهای روان‌شناسی و حتی ابعاد اعتقادی کلامی دارد؛ لذا برای این همایش سه پنل پیش‌بینی شده است.

آذربایجانی تصریح کرد: پنل نخست روان‌شناسی است و در آن موضوعات سلامت معنوی در کرونا؛ مراقبت معنوی در کرونا؛ درمانگری معنوی در کرونا؛ مداخله معنوی در بحران ناشی از کرونا؛ سبک‌های مقابله‌ای معنوی در کرونا؛ سوگ ابراز نشده در کرونا و کرونا و رشد معنوی، مورد بحث و تحقیق قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این ایام خیلی‌ها نتوانستند در فقدان عزیزانشان سوگواری کنند و پیامدهای روان‌شناسی برای آنان به همراه داشته که باید بررسی و برای آن راهکار ارائه کنیم، همچنین کرونا و رشد معنوی بعد از ضربه از موضوعاتی است که محققان می‌توانند به آن بپردازند.

استاد حوزه علمیه گفت: پنل دیگر فلسفه و کلام است که با توجه به تشکیک‌ها و شبهاتی مانند اینکه چرا خدا به داد مردم نمی‌رسد و کمک نمی‌کند و چرا باید مبتلا شویم در دستور کار قرار گرفته است، لذا در این پنل رهیافت‌های معنوی در حکمت اسلامی اعم از عرفان و کلام و فلسفه بررسی خواهد شد؛ همچنین سنجش مواجهه الهیاتی معاصر با پدیده‌هایی مانند شر براساس حکمت اسلامی و پاسخ الهیاتی به نیازهای معنوی برآمده از کرونا از دیگر مقولات این پنل است.

آذربایجانی تصریح کرد: در پنل سوم هم که پنل اجتماعی است، بررسی میان فرهنگی زیست معنوی در مواجهه با کرونا؛ تبیین‌های اجتماعی مواجهه معنوی با کرونا؛ آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا و راهکارهای معنوی مواجهه با آنها؛ تحلیل آسیب‌های معنویت بر آمده از کرونا از منظر جامعه‌شناسی و تبیین تغییرات سرمایه فرهنگی _ معنوی ناشی از شیوع کرونا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در سطح دنیا معنویت‌های غیردینی و مذهبی زیادی وجود دارند که برخی با کرونا هم مواجهه داشته‌اند، اظهار کرد: قصد ما ایجاد ظرفیتی برای معنویت‌های خداجو هست تا بتوانند یافته‌های علمی و متقن خود را در مواجهه با کرونا عرضه کنند.

دبیر علمی کنفرانس اظهار کرد: این کنفرانس روزهای 29 و 30 اردیبهشت ماه 1400 در قم و تهران به صورت همزمان با محوریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد؛ مهلت ارسال چکیده تا 30 بهمن ماه 99 و مهلت ارسال اصل مقالات هم تا 20 فروردین سال آینده است. 

وی افزود: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات می‌توانند به نشانی: قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراجعه و یا از طریق تلفن: 02532111329، دورنگار: 02532803090 و یا کدپستی: 3749113361 در ساعات کاری ۷:۳۰ تا ۱۵:۰۰ اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha