فصلنامه «روان‌شناسی و دین» در ایستگاه 51
کد خبر: 3945039
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

فصلنامه «روان‌شناسی و دین» در ایستگاه 51

پنجاه و یکمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «روان‌شناسی و دین» روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایکنا، پنجاه و یکمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «روان‌شناسی و دین» به صاحب‌امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «ساخت پرسش‌نامه انسان كامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأكید بر الگوی انسان كامل»، «ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه غفلت بر اساس منابع اسلامی»، «بررسی اثربخشی گروه‌درمانی معنوی بر مؤلفه‌های صبر و علایم اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با رویكرد اسلامی»، «اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان دبیرستانی»، «نقش میانجی خودكارآمدی و تاب‌آوری در رابطه با هوش معنوی و خودمهارگری»، «بررسی رابطه بین بهزیستی معنوی و شوخ‌طبعی با بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری».

ساخت پرسش‌نامه انسان كامل

در چکیده مقاله «ساخت پرسش‌نامه انسان كامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأكید بر الگوی انسان كامل» می‌خوانیم: «هدف این پژوهش، ساخت پرسش‌نامه انسان کامل، بر اساس الگوی انسان کامل، در منابع اسلامی بود. روش تحقیق، به دو شیوه توصیفی و پیمایشی بود. برای سنجش روایی محتوایی این پرسش‌نامه، در دو مرحله ابتدا از شاخص روایی محتوا (CVI)، برای بررسی مؤلفه‌ها و خرده‌مؤلفه‌ها و نسبت روایی محتوا(CVR)، برای بررسی گویه‌ها مطابق با نظر کارشناسان متخصص، در امور دینی و روان‌شناسی استفاده شد. نتیجه بررسی روایی سازه، به شیوه تحلیل عاملی با ارزش ویژه بیش از 3/0، استخراج 6 عامل با بار عاملی بالاتر از 3/0 بود که در مجموع، 425/35 درصد واریانس کل پرسش‌نامه را تبیین کردند. عوامل به‌دست‌آمده عبارت‌ بودند از: عامل اتکا به خدا، قناعت‌ورزی، خداباوری، خودمهارگری، جامعه‌گرایی و شجاعت. برای بررسی اعتبار پرسش‌نامه، ضریب آلفای کرونباخ، در دو مرحله آزمایشی و نهایی به ترتیب، 859/0 و 856/0 و ضریب آلفای عوامل پنج‌گانه، همگی بالاتر از 642/0 بود. همبستگی بین دونیمه پرسش‌نامه نیز برابر با 58/0 بود. از این پرسش‌نامه، می‌توان در سنجش ویژگی‌های مثبت و متعالی انسان و پژوهش در حوزه روان‌شناسی مثبت‌گرا، همچنین، کار در محیط‌های تربیتی برای خودشناسی و تشخیص میزان نزدیکی به کمال استفاده کرد.»

اعتباریابی پرسش‌نامه غفلت

در طلیعه مقاله «ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه غفلت بر اساس منابع اسلامی» آمده است: «این پژوهش با هدف ساخت پرسش‌نامه غفلت، بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت. روش پژوهش، روش تحلیل محتوا و روش پیمایشی كه، با انتخاب تصادفی 240 نفر از دانش‌پژوهان مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و اعضای پایگاه خواهران ایثار زنجان، به روش تصادفی بهره برده شد. برای بررسی روایی محتوا، مؤلفه‌ها و گویه‌های دارای شاخص CVR 49/0 به بالا و شاخص CVI 79/0 به بالا، تأیید شد. روایی ملاک با محاسبه ضریب همبستگی پرسش‌نامه حاضر و مقیاس هم‌ارز 635/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار است. نتیجه بررسی روایی سازه، به شیوه تحلیل عاملی، استخراج 7 عامل بود که در مجموع، 648/51 درصد واریانس کل را برآورد می‌کند. این عوامل عبارتند از: درک و فهم سطحی، سهل‌انگاری، بی‌توجهی به ارزش‌های حقیقی، آرزوهای دست‌نایافتنی، فراموشی معیارها، بی‌توجهی به دیگران و بی‌توجهی به رضایت الهی. اعتبار پرسش‌نامه، از ضریب آلفای کرونباخ 850/0 و همبستگی بین دو نیمه‌مقیاس برابر با 659/0 برخوردار است.»

انتهای پیام
captcha