نقش‌آفرینی آلمان در تبعیضی نظام‌مند علیه فلسطینیان
کد خبر: 3944978
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نقش‌آفرینی آلمان در تبعیضی نظام‌مند علیه فلسطینیان

اهدای سریع واکسن کرونا از سوی دولت آلمان به رژیم صهیونیستی، بیش از اینکه اقدامی خیرخواهانه باشد، حمایت از تبعیضی نظام‌مند علیه فلسطینیان به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا، بعد از اینکه چند شرکت و مؤسسه پزشکی از کشف واکسن کرونا خبر دادند؛ رقابتی که پیش از این برای ساختن واکسن بین دولت‌های جهان به وجود آمده بود، جای خود را به رقابت برای واکسینه کردن شهروندان داد. اما در این میان به نظر می‌رسد که تبعیض قائل شدن بین انسان‌ها و مسائل سیاسی حتی برای واکسیناسیون هم وجود دارد.

تا زمان نوشته شدن این یادداشت، تعدادی از کشورها خرید واکسن را در دستور کار خود قرار داده و کار واکسیناسیون شهروندان خود را شروع کرده‌اند. اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است: «آیا همه می‌توانند به طور مساوی به این واکسن دسترسی پیدا کنند؟».

از ابتدای شیوع کرونا، موضوعی که بیش از هر چیز دیگری توجهات را به خود جلب کرد، دسترسی متناسب و عادلانه مردم به وسایلی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها بود؛ موضوعی که باعث شد در بیشتر کشورها اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند و به همین دلیل آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در بین این اقشار بالاتر باشد. این موضوع در مورد اقلیت‌های دینی و نژادی در جوامع متکثرتر در آسیا و آمریکا بیش از هر نقطه دیگری از جهان خودنمایی کرد.

حال براساس پژوهش اخیر مؤسسه تحقیقاتی پیو(Pew Research Center) 57 درصد از آفریقایی ـ آمریکایی‌ها می‌گویند که واکسن COVID-19 را قطعاً یا احتمالاً دریافت نخواهند کرد. موضوعی که ریشه در بی‌اعتمادی این اقلیت نژادی به دولت فدرال به دلیل انجام آزمایش‌های پزشکی بر روی آنها دارد. مانند آزمایش Tuskegee، که در جریان آن صدها مرد سیاه‌پوست طی سال‌های 1932 تا 1972 به دلیل آن به بیماری سیفلیس مبتلا شدند.

اما آمریکا تنها کشوری نیست که در آن شهروندان از تبعیض علیه خود در جریان همه‌گیری و واکسیناسیون خبر می‌دهند. عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی و فلسطینیان ساکن نوار غزه هم ممکن است با چنین تبعیض‌هایی مواجه شوند.

دسترسی رژیم صهیونیستی به واکسن مشترک فایزر و شرکت آلمانی بیتوتِک که با همکاری دولت آلمان صورت گرفت؛ باعث شد که واکسیناسون شهروندان ساکن فلسطین اشغالی به سرعت آغاز شود. به ادعای برخی منابع خبری، تاکنون بیش از 10 درصد از جمعیت ساکن سرزمین‌های اشغالی علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

نقش‌آفرینی آلمان در تبعیضی نظام‌مند علیه فسطینیان

آنطور که خبرگزاری JTA در ماه اکتبر گزارش داد، آلمان از نفوذ خود در اتحادیه اروپا استفاده کرده تا با استفاده از این قانون که «واکسن تولید شده در اروپا ابتدا به کشورهای اروپایی داده می‌شود»، واکسن‌های مورد نیاز رژیم اسرائیل را به تل‌آویو بفرستد. آلمان این تصمیم را بخشی از تعهد تاریخی خود در حمایت از اسرائیل توجیه کرده و به گفته این خبرگزاری این کار مطابق با رابطه ویژه آلمان با اسرائیل به عنوان جبران هولوکاست است.

این معامله واکسن را می‌توان ادامه نژادپرستی دولت آلمان علیه فلسطینی‌ها خواند که براساس آن ساکنان مناطق تحت کنترل رژیم صهیونیستی به واکسن دسترسی پیدا کرده، درحالی‌که ساکنان غزه که سال‌ها است که تحت محاصره این رژیم قرار دارند، از دسترسی به واکسن کرونا محروم می‌شوند.

مارتین کونچینی(Martin Konečný)، تحلیلگر سیاسی در بروکسل، این سؤال را مطرح کرده است که «آیا ساکنان شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری حق برخورداری از واکسن اروپایی را دارند در حالی که فلسطینیان محاصره شده در غزه از این حق محروم هستند».

دلیل این امر آن است که شهرک‌نشینان یهودی کاملاً در سیستم‌های سیاسی، بهداشتی و حقوقی رژیم صهیونیستی ادغام شده‌اند، در همین حال، فلسطینیانی که تحت اشغال و محاصره نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه زندگی می‌کنند، از نظام مراقبت‌های بهداشتی که به شدت دچار کمبود منابع است، رنج می‌برند.

براساس گزارش سال 2015 یک سازمان حقوق بشری اسرائیلی، متوسط امید به زندگی فلسطینیان ساكن در سرزمین‌های اشغالی حدود 10 سال كمتر از متوسط امید به زندگی سایر شهروندان ساکن در این سرزمین‌ها است. در سال‌های اخیر، شکاف امید به زندگی بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته است.

گزارش مذکور این موضوع را روشن می‌کند که نابرابری‌های گسترده بهداشتی که ناشی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی برای آزادی تردد بیماران فلسطینی، پزشکان متخصص، آمبولانس‌ها و همچنین سایر مکانیسم‌های محدود کننده از سوی این رژیم است، باعث شده ارائه خدمات بهداشتی کامل وزارت بهداشت فلسطین به فلسطینیان امکان‌پذیر نباشد.

در این میان نوع برخورد دولت آلمان با رژیم صهیونیستی قابل تأمل است. دولت آلمان پیش از اقدام خود برای اهدای واکسن کرونا به تل‌آویو همکاری‌های نظامی و سیاسی گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی داشته؛ همکاری‌هایی که این کشور را تبدیل به یکی از شرکای برجسته اروپایی برای رژیم صهیونیستی کرده است. حمایت آلمان همچنین شامل اقداماتی برای سرکوب هرگونه انتقاد از اسرائیل و ایدئولوژی نژادپرستانه آن صهیونیسم، با ادعای ضد یهود بودن است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha