همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه» برگزار می‌شود
کد خبر: 3944450
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹

همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی آنلاین «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» اسفندماه به مناسبت نکوداشت شهید سردار قاسم سلیمانی و شهیدابومهدی مهندس و همراهانشان برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه» برگزار می‌شود/ حضوریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، 10 دی‌ماه در نشست خبری همایش بین‌المللی آنلاین «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» که به مناسبت نکوداشت شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس و همراهانشان برگزار شد، گفت: دانشگاه قم در راستای اهداف انقلاب اسلامی، همایش‌هایی از جمله در مورد یمن، سوریه و همچنین فاجعه منا برگزار کرده است و همایش جدید هم در راستای پاسداشت شهید سلیمانی و همراهان ایشان است.
 
وی افزود: همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه، در راستای تبیین اقدامات جمهوری اسلامی و روشنگری نسبت به این مسئله در حال انجام است. استکبار جهانی مواجهه خصمانه‌ با ایران دارد که با هیچ یک از معیارهای حقوق بین‌الملل سازگاری ندارد؛ لذا قصد داریم در این همایش که با همکاری 15 مرکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج برگزار می‌شود، ابعاد حقوقی این مسائل تبیین شود تا تأثیرگذاری بیشتری در عرصه حقوق بین‌الملل داشته باشیم.
 
دیرباز اضافه کرد: ما می‌توانیم تبیین حقوقی متقنی از حقوق کشور در کنار اقدامات سیاسی داشته باشیم، لذا نباید ابعاد حقوقی مورد غفلت قرار بگیرد و چنین همایش‌هایی هم در راستای تبیین حقوقی مسائل مبتلا به کشور در عرصه منطقه و فضای بین‌المللی است.
 

10 اسفند؛ آخرین فرصت ارسال مقاله

 
همچنین سیدیاسر ضیایی، دبیر اجرایی همایش گفت: همایش مذکور دومین همایش از سلسله همایش‌های ایران و حقوق بین‌الملل است که با رویکرد توجه به منافع ملی کشور طراحی شده است و با توجه به حوادث منطقه که آخرین نمونه آن مظلومیت کشور در ترور شهید فخری‌زاده بود، در دستور کار قرار گرفته است.
 
همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه» برگزار می‌شود
 
وی با بیان اینکه برگزاری همایش به صورت مجازی و بین‌المللی است، اظهار کرد: آخرین فرصت ارسال مقاله روز 10 اسفندماه است و روزهای 26 و 27 اسفندماه هم همایش برگزار می‌شود؛ این همایش با همکاری دانشگاه‌های تهران، المصطفی، شهید بهشتی، شیراز، علامه طباطبایی، علوم اسلامی رضوی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، مفید و جمعیت هلال احمر، مرکز مدیریت حوزه، مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه و سازمان تبلیغات اسلامی و برخی دانشگاه های خارجی برگزار خواهد شد.
 

برپایی همایش به سه زبان

 
ضیایی با بیان اینکه زبان همایش انگلیسی، عربی و فارسی است، افزود: همایش مجوز پایگاه استنادی جهان اسلام را کسب کرده و در نمایه isc منتشر خواهند شد.
 
همچنین مصطفی فضائلی، دبیر علمی همایش و استاد دانشگاه قم در این نشست گفت: از سال 94 تصمیم گرفته شد تا سلسله همایشات ایران و حقوق بین‌الملل در مقیاس ملی و بین‌المللی برگزار شود؛ اهداف این برنامه هم حول سه محور است؛ اول، ارتقاء جایگاه حقوق بین‌الملل در کشور زیرا نقش حقوق بین‌الملل و جایگاه آن در دفاع از امنیت کشور کمتر مورد توجه بوده و اغلب رویکردها تحت تأثیر نگاه‌های سیاسی قرار گرفته است.
 
فضائلی بیان کرد: حقوق بین‌الملل، ظرفیت بزرگی در راستای دفاع از منافع ملی است و حتی قدرت‌های بزرگ که دست نسبتاً برتری در عرصه سیاسی دارند، در عرصه حقوقی هم بیشترین بهره را می‌برند.
 
وی افزود: دومین هدف تبیین نگاه ایرانی به حقوق بین‌الملل است؛ حقوق بین‌الملل محصول تعامل دولت‌‌هاست، بنابراین باید به این ابزار در عرصه بین‌الملل تجهیز شویم و تلقی خودمان از حقوق بین‌المللی را عرضه و القاء کنیم. سومین هدف هم بررسی مسائلی از کشور است که جنبه بین‌المللی دارد که قضیه هسته‌ای و مسائل حقوق بشری از جمله این مباحث است. 
 
فضائلی تصریح کرد: اولین همایش در سال 1395 با عنوان صلح و امنیت در منطقه برگزار شد و امسال دومین همایش با عنوان حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در دست انجام است؛ امروز یکی از چالش‌های مهم منطقه، مخاصمات مسلحانه مانند مناقشه یمن، قره باغ، سوریه و عراق است و مخاصمات بالقوه دیگری هم منطقه را تهدید می‌کند.
 

محورهای همایش

 
همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه» برگزار می‌شود
 
استاد دانشگاه قم اظهار کرد: محورهای اصلی همایش شامل مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق توسل به زور است؛ اینکه از منظر بین‌الملل در چه مواردی می‌توان از زور استفاده و در چه مواردی نمی‌توان استفاده کرد؛ خیلی از کشورها هم با توسل به مفهوم «دفاع مشروع»، اقدامات خود را توجیه حقوقی می‌کنند؛ آمریکا بیشترین مخاصمات را دارد و حتی ترور سردار سلیمانی را هم با همین عنوان توجیه می‌کند.
 
وی افزود: محور دیگر همایش هم مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق بشردوستانه است؛ اینکه چه روش‌هایی برای جنگ در نظر گرفته شود؛ اینکه اهداف غیرنظامی نباید مورد تهاجم باشد. مثلاً متأسفانه در یمن با موارد زیادی از نقض حقوق بشردوستانه مواجهیم؛ لذا از این جهت، بین موازین اسلامی و حقوق بین‌المللی سازگاری زیادی وجود دارد.
 
فضائلی اضافه کرد: سومین محور همایش هم مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق پس از جنگ است؛ بحث مسئولیت کسانی که چنین مخاصماتی را آفریده‌اند، نباید فراموش شود؛ ماجرای سوریه و عراق به یمن مبارزات قهرمانانه جبهه مقاومت به فرماندهی سردار خاتمه یافته است، اما در طول مخاصمات، جنایات زیادی هم واقع شد؛ علاوه بر داعش، بسیاری از دولت‌ها در پشت پرده حمایت یا حتی سکوت کردند که سکوت هم مخالف قوانین بین‌المللی است.
 

برگزاری 4 پیش‌نشست

 
دبیر علمی همایش با بیان اینکه از شش دانشگاه خارج کشور مانند عراق، ترکیه، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هم در کمیته علمی حضور دارند، افزود: برگزاری چهار پیش‌نشست هم برای همایش برنامه‌ریزی شده که اولین آن 19 آذرماه برگزار شد. دومین نشست 17 دی‌ماه با عنوان واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی برگزار خواهد شد؛ سومین پیش‌نشست هم در بهمن‌ماه با عنوان مبارزات فلسطین و مقاومت برگزار و چهارمین آنها هم مخاصمه مسلحانه در یمن است که اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha