گذری بر زندگی ستاره قرآنی کرمانشاه
کد خبر: 3941739
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
به‌ مناسبت چهلمین روز درگذشت معلم قرآن هوشنگ یاری /

گذری بر زندگی ستاره قرآنی کرمانشاه

مهمترین دغدغه قرآنی مرحوم یاری به زبان خودش این بود که «دوست دارم جوانان ما طوری قرآن بخوانند که حس کنند، همیشه به قرآن نیاز دارند» و معتقد بود اگر قاری و حافظ قرآن با خلوص نیت، تلاوت کند، قرآن با گوشت و جان او مخلوط می‎شود و از نور قرآن تأثیر می‎پذیرد.

به گزارش ایکنا، کرمانشاه در گذر تاریخ، همواره مزین به حضور اهل قرآن بوده است، چه علمای اعلامی که در کسوت مفسران قرآن، نورانیت را به جامعه می‌دمند و چه قاریا ن و حافظان قرآن که با کتاب الهی مأنوس بوده و هر از گاهی پرتوی از کلام وحی را در گستره جامعه ساری و جاری می‌کنند.
 
تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد، نه تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرز و بوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و امروز برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند؛ زنده‌یاد هوشنگ یاری از این افراد است که همزمان با چهلمین روز درگذشت این استاد بزرگ قرآنی نگاه کوتاهی به زندگی وی خواهیم داشت.

هوشنگ یاری کسی بود که عمر بابرکت خود را در راه ترویج فرهنگ متعالی قرآن کریم سپری کرد و نام مقدس ایران اسلامی را در مسابقات بین‌المللی قرآن پرآوازه کرد و اینک جمع نورانی قرآنیان را ترک نموده و در جوار حق تعالی آرام گرفته است. این قاری پیشکسوت، تلاش قابل تقدیری در رشد جریان قرائت قرآن در استان کرمانشاه انجام داد و با حضور در محافل داخل و خارج از کشور، افتخارات قرآنی فراوانی کسب کرد و بسیار متواضع بود و هیچ وقت برای خود شأن استادی قائل نبود. در تمامی محافل قرآنی، بدون توجه به اسم و رسم جلسه، تلاوت می‌کرد. فرد منظمی بود و پیگیری جدی در تمامی امورات داشت.

آغاز علاقه به قرآن

یاری، متولد ۱۳۴۷ کرمانشاه بود و ارتباط و علاقه وی به قرآن کریم به گفته خودش از 10سالگی با شنیدن تلاوت‌های استاد عبدالباسط و تشویق برادرش به خواندن قرآن آغاز می‌شود. پدر هوشنگ یاری، در دوران جنگ رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد و در همان سال‌های جنگ به درجه رفیع جانبازی نائل می‌شود. بعد از اتمام هشت سال دفاع مقدس، منش و رفتار پدر را ادامه می‌دهد و در آن سال‌ها و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی وی با برادرش در بسیاری از جلسات قرآنی شرکت می‌کرد تا سنگر اسلام را از زاویه دیگری حفظ کند و ادامه‌دهنده راه پدر باشد. خود او می‎گفت حضور در همین جلسات، او ترغیب کرد تا در مسابقات قرآن شرکت و رتبه‌های برتری را کسب کند.

فعالیتی که مصمم‌تر شد

مرحوم یاری بعد از کسب آموزش‌های قرآنی زیر نظر اساتید بزرگ کرمانشاه در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۴ رتبه اول مسابقات کشوری و بین‌المللی را در رشته قرائت از آن خود کرد. در سن نوجوانی به واسطه حضور در مسابقات استانی و کسب رتبه خوب به عنوان یکی از قاریان مطرح، موفق به کسب عناوین نفر اول مسابقات سراسری سازمان تبلیغات سلامی در سال ۸۲ و نفر سوم مسابقات سازمان اوقاف در سال ۶۹ می‌شود. کسب رتبه‌های کشوری وی را در ادامه دادن هر چه بهتر این فعالیت مصمم‌تر ساخت، تا اینکه در سال ۸۴ موفق به کسب عنوان نخست مسابقات قرائت بین‌المللی کشور سوریه شد.
مهمترین دغدغه‌های قرآنی مرحوم «یاری» چه بود/ گذری بر زندگی ستاره قرآنی کرمانشاه

وی در ادامه فعالیت‌های قرآنی خود در بخش داوری نیز ورود پیدا کرد و موفقیت‌های زیادی را نیز در این زمینه با حضور در مسابقات مختلف در کشور‌هایی همچون سوریه، بنگلادش، هندوستان و پاکستان نیز کسب کرد، و یکی از افتخارات وی به عنوان قاری تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های مختلف است. او که منش و اخلاق پدر جانباز خود را سرلوحه کارش قرار داده بود به جمع قاریان تبلیغی کشور می‌پیوندد و جهت تبلیغ به کشور‌های اطراف اعزام می‌شود تا برای حفظ اسلام و ترویج آیات و کلمات خدواند قدم بر دارد.

مرحوم یاری، از دلسوزان و معلمان نمونه قرآن بود و شاگردان فراوانی را در این زمینه تربیت کرد. او همزمان با تلاوت قرآن کریم در حوزه علمیه هم مشغول تحصیل بود. ماحصل زندگی مشترک وی، یک پسر و یک دختر است که به عنوان طلبه در حوزه علمیه قم مشغول به ادامه تحصیل است. پسر ایشان نیز به صورت مستمر در حضور پدرش قرائت قرآن را فرا می‌گرفت.
 
مهمترین دغدغه‌های قرآنی مرحوم «یاری» چه بود/ گذری بر زندگی ستاره قرآنی کرمانشاه

این قاری برجسته بین المللی در آموزش و پرورش نیز مشغول به تعلیم و تربیت نوجوانان بود و همواره با بهره‌گیری از رهنمود‌های این کتاب آسمانی گام‌های صحیحی را در مسیر خداشناسی و خدمتگزاری به جامعه و تربیت فرزندان خود و همچنین نوجوانان و جوانان استان برداشت. همین رفتار قرآنی در زندگی شخصی وی نتایج مثبتی داشت و تا جایی که یکی از فرزندان وی به عنوان طلبه در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل و فرزند دیگرش به فراگیری مفاهیم قرآن و روش‌های قرائت در محضر پدر اهتمام داشت.

مرحوم یاری آموزه‌های قرآن کریم را حلاّل بسیاری از مشکلات می‎دانست و معتقد بود: «اجرای دستورات این کتاب مقدس در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های زندگی برای همه آحاد جامعه بسیار ارزشمند است.» یاری چندین دوره موفق به حضور در فینال مسابقات سراسری قرآن کریم و کسب مقام در کشور شده بود.
 
او طی سال‌های فعالیتش در حوزه قرآن چند نوبت برای تلاوت در محضر رهبر معطم انقلاب در محفل قرآنی ماه مبارک رمضان انتخاب و در حسینیه امام خمینی‌(ره) تلاوت کرد. تلاوت مرحوم هوشنگ یاری در محضر مقام معظم رهبری که سال ۱۳۹۱ اجرا شده است، از تلاوت‌های ماندگار این پیشکسوت فقید قرآنی به شمار می‌آورد.
تلاوت قرآن و تمرین هر روزه‌اش ترک نمی‌شد و هر روز بین دو تا سه ساعت تمرین تلاوت می‌کرد. خود او می‌گفت: «تلاوت قرآن، جزء زندگی من است» و در اوج تواضع، تجربیاتش را در اختیار نسل جوان قرار می‌داد.
 
مهمترین دغدغه‌های قرآنی مرحوم «یاری» چه بود/ گذری بر زندگی ستاره قرآنی کرمانشاه

به سبک‌های مختلف قرائت مسلط بود و یکی از بهترین تقلیدکنندگان از عبدالباسط در ایران بود. برای مدتی به سبک استاد غلوش یا اساتید دیگر نیز می‌خواند، تلاوت ترکیبی فوق‌العاده زیبایی از ایشان وجود دارد که واقعاً با تسلط کامل به الحان قرائت شده است.
 
یاری، راه قرآن را راه سازندگی و سلامت می‌دانست و معتقد بود «قرآن در زندگی ما مسلمان‌ها نقش بسیار والایی دارد، لذا عمل به دستورات خداوند می‌تواند ما، جوانان و نوجوانان عزیز را به سر منزل رستگاری برساند پس باید با قرآن مأنوس شد و از گلستان قرآن تا حد ممکن استفاده کرد.»

اگر قاری و حافظ قرآن با خلوص نیت قرآن را تلاوت کند...

او معتقد بود «اگر قاری و حافظ قرآن، با خلوص نیت قرآن را تلاوت کند، قرآن نیز با گوشت و جان او مخلوط می‎شود و از نور قرآن تأثیر می‎پذیرد». به همین دلیل می‌گفت: «من از قرآن کریم آموختم که در هر کاری درستکار و صادق باشم و همیشه با دستورات قرآن خود را منطبق سازم.» بنا به گفته شاگردانش بسیار خوش‌اخلاق بود، با شوخی و خنده صحبت را شروع می‌کرد، حرف‌های جدی را نیز با خنده بیان می‌کرد و سعی داشت، همیشه با مزاح، اطرافیانش را خوشحال کند.
 
با وجود اینکه عناوین مختلفی در مسابقات گوناگون دریافت کرده بود و جایگاه ویژه‌ای میان قراء ممتاز داشت، در وجودش هیچ‌گونه عجب و غروری نبود. سال‌های سال به هنگام حج تمتع در اماکن مقدس مکه و مدینه تلاوت داشت و افتخارات متنوعی برای استان کرمانشاه آورد و شاید زمان زیادی طول بکشد تا بتوانیم یک قاری در حد استاد یاری به لحاظ کیفی و اخلاقی پیدا کنیم.
 
مرحوم یاری به تجوید، صوت و لحن و قرائات چهارده‌گانه در درجه اعلی مسلط بود و هنگام آموزش از قرآن‌آموز می‌خواست که یک تلاوت سه‌دقیقه‌ای انجام دهد، بعد از تلاوت قرآن‌آموز، می‌گفت: «شروعی که تو داشتی با شروعی که من می‌گویم، متفاوت است و اینکه من می‌گویم را با این پرده صوتی و با این لحن بخوان» و بعد وقتی قرآن‌آموز تلاوت می‌کرد، متوجه می‌شد که تلاوت قرآن‌آموز متحول شده است. در کوتاه‌ترین زمان بزرگترین تجربه‌ها را در تلاوت انتقال می‌داد. تمام زیر و بم‌ها و نکات بسیار ریز و تجربه‌ها را به قاریان منتقل می‌کرد و بسیاری از قراء کرمانشاه از ایشان تجوید، مخارج حروف، ادای حروف، قواعد و احکام تجوید را یاد گرفتند.
مهمترین دغدغه‌های قرآنی مرحوم «یاری» چه بود/ گذری بر زندگی ستاره قرآنی کرمانشاه

مهمترین دغدغه قرآنی مرحوم یاری

مهمترین دغدغه قرآنی مرحوم یاری به زبان خودش این بود که «دوست دارم جوانان ما طوری قرآن بخوانند که حس کنند همیشه به قرآن نیاز دارند.»؛ می‌گفت: «دغدغه‌ام این است که شاگردانم به نقطه‌ای برسند که همیشه احساس نیاز کنند، حتی اگر رتبه اول بین‌المللی را نیز کسب کردند باز هم احساس نیاز به یادگیری داشته باشند و نگویند که به نهایت و اوج کار رسیده‌ایم».

هوشنگ یاری، این قاری بین‌المللی و پیشکسوت و ستاره قرآنی اهل کرمانشاه، ۱۸ آبان‌ماه در ۵۲ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دعوت حق را لبیک گفت و این حسرت را برای همیشه در خاطر اهالی قرآن به خصوص نسل جوان‌تر قاریان خواهد ماند که چرا از تلاوت‌ها و تجربیات قاری مطرحی همچون هوشنگ یاری کمتر بهره برد‌ند و چرا تجربیات او محبوس ماند؟
 
امید می‌رود که در پی این تلنگر با هوشنگ یاری‌های گوشه و کنار ایران مهربانانه‌تر برخورد شود و بیشتر گرامی داشته شوند تا روزی مجبور نشویم تمام احساس خود از کار‌های نکرده برای چنین سرمایه‌هایی را در قالب پیام تسلیت‌هایی زیبا بیان و فکر کنیم که حق مطلب ادا شده است.

درگذشت هوشنگ یاری درسی برای مدیران عرصه فعالیت‌های قرآنی - که تکریم پیشکسوتان این عرصه در زمره وظایف آنهاست - داشت و آن این بود که باید برای معرفی و تکریم سرمایه‌های قرآنی این مرز و بوم بیشتر تلاش کرد. هوشنگ یاری از دست رفت، اما وظیفه همه ما این است که برای هوشنگ یاری‌های دیگر، که نگاهشان نگران آینده فعالیت‌های قرآنی این دیار است، کاری انجام دهیم.
 
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha