ضرورت جذب موقوفات با نیت توسعه حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3938528
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

ضرورت جذب موقوفات با نیت توسعه حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه علمیه کردستان با اشاره به مشکلات طلاب و حوزه‌های علمیه استان کردستان به دلیل کمبود اعتبارات گفت: در این راستا باید موقوفاتی با نیت توسعه حوزه‌های علمیه و منابعی پایدار برای این امر جذب شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت الاسلام والمسلمین نادر رنجبر، مدیر حوزه علمیه استان کردستان، امروز، 11 آذرماه در بیست‌وپنجمین نشست شورای نهادهای عالی حوزوی استان کردستان با اشاره به ضرورت ایجاد موقوفاتی برای رشد و توسعه حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بهتر است این موقوفات تحت عنوان «هبه» قرار گیرد تا قابل تبدیل و تغییر به احسن باشند.

وی افزود: موقوفات جذب شده حوزه‌ها محدود به استان کردستان نیست و در این راستا می‌توان به بهره‌گیری از پتانسیل استان‌های دیگر برای این استان موقوفه ایجاد کرد.

مدیر حوزه علمیه کردستان اظهار کرد: نگاه ما باید، نگاه ویژه‌ای به ایجاد منابع پایدار باشد و در این راه باید تلاش بسیار کنیم، چرا که ایجاد منابع پایدار برای رشد و توسعه آموزش‌های حوزوی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رفع کمبودهای مالی حوزه‌ها

علی‌اصغر دریایی، دبیر شورای نهادهای عالی حوزوی استان کردستان، در ادامه این نشست اظهار کرد: یکی از ابتکارات جدید آیت‌الله اعرافی، که بعد از انتصابشان به مدیریت حوزه‌های علمیه انجام دادند، ایجاد دفتر موقوفات و منابع بود که این امر به عنوان یک ضرورت جدی برای حوزه‌های علمیه کشور شناخته می‌شد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی و کمبود منابع مالی در حوزه‌های علمیه بخش اعظمی از کمبودهای مالی از طریق موقوفات و منابع پایدار رفع خواهد شد. استان کردستان به خاطر کم برخوردار بودن و نبود منابع مالی، لاجرم باید به سمت ایجاد منابع پایدار حرکت کند تا بلکه بتواند نیازها و کمبودها را جبران کند. در این راستا روحانیون برای تبیین و توجیه آحاد مردم برای مشارکت در سنت حسنه وقف، می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.

دریایی یادآور شد: یکی دیگر از مباحثی که باید بدان توجه شود، بحث وقف مشارکتی است که باید برای ترویج این امر خداپسندانه بین آحاد مردم اقدام لازم انجام شود.

وجوهات دریافتی کم است

حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان، اظهار کرد: شورای نهادهای عالی حوزوی بعد از تقسیمات ستادی در قم به 3 بخش شمال و جنوب و ویژه تقسیم‌بندی شد که استان کردستان در این تقسیم‌بندی به دلیل شرایط خاص استان و نبود منابع مالی، بین استان‌های ویژه قرار گرفته است.

وی افزود: متأسفانه در استان وجوهات دریافتی یا کم است یا در کل وجود ندارد و باید در این مورد و همچنین معیشت طلاب و منابع مالی حوزه‌ها چاره‌اندیشی کرد و ستاد مرکزی در قم نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که نهادهای حوزه با آن مواجه هستند، این است که برخی از سازمان‌ها و نهادهای تحت حاکمیتی دولت ارتباط‌گیری با مجموعه‌های حوزوی ندارند و مجموعه‌های حوزوی را نمی‌شناسند و شورای نهادهای عالی حوزوی باید برای این امر و با همکاری یکدیگر برای کمک به معیشت طلاب از این نهادها کمک بگیریم.

جذب منابع پایدار در ستاد ملی حوزوی

حجت‌الاسلام علی حسینی‌فر، مدیر خدمات حوزه علمیه استان کردستان نیز در این نشست بیان کرد: باید تقسیم وظایف بین نهادها صورت گیرد و نهادها هم وظیفه دارند که به بهترین نحو این وظایف را اجرا کنند و عدم ناهماهنگی بین نهادهای حوزوی در جذب، به وجهه حوزه آسیب می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه جذب منابع پایدار را باید با تشکیل ستاد ملی حوزوی پیگیری کرد البته این منافاتی با تلاش استان‌ها ندارد، بیان کرد: برای جذب منابع پایدار توسط اهل سنت باید از ظرفیت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان بهره برد.

حجت‌الاسلام علی رستمی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان در پایان یادآور شد: برخی از مشکلات مجموعه‌های حوزوی باید از سوی مجموعه‌های بالا دستی حل شود چراکه حل این گونه از مشکلات در استان بسیار سخت است و در این راستا باید از ستاد و دیگر مجموعه‌های بالا دست کمک بگیریم.

انتهای پیام
captcha