اطلس فرهنگی قم تدوین شد
کد خبر: 3936773
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

اطلس فرهنگی قم تدوین شد

رئیس مرکز پژوهشی مبنا از تدوین طرح‌نامه اطلس فرهنگی قم به‌صورت منطقه‌بندی شده و ناظر به ظرفیت‌ها، مسائل و وضعیت‌های منطقه‌ای شهر قم خبر داد.

اطلس فرهنگی قم تدوین شدبه گزارش ایکنا از قم، محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا، دوم آذرماه در بازدید علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: باید با هم‌افزایی و همکاری به دنبال حل مسائل نظام اسلامی حرکت کنیم و باید شبانه‌روز تا آخرین نفس تلاش کنیم و از پای نایستیم.

وی با بیان این‌که در خصوص مسائل قم از سال 1395 به‌صورت تخصصی ورود کرده و مسئولیت هیئت اندیشه‌ورز مسائل فرهنگی استان را بر عهده داریم، افزود: در این مدت اسناد راهبردی خوبی ناظر به 5 محور مهمی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با قم تأکید فرموده بودند، آماده‌شده است که برآیند آن در قالب طرح تحول فرهنگی و اجتماعی استان قم تهیه شده است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در ادامه ضمن تأکید بر تدوین طرح نامه اطلس فرهنگی قم به‌صورت منطقه‌بندی شده و ناظر به ظرفیت‌ها، مسائل و وضعیت‌های منطقه‌ای شهر قم، تأکید کرد: مرکز پژوهشی مبنا تاکنون صدها پژوهش مسئله‌محور راهبردگرا را به سرانجام رسانده که در اکثر آن‌ها چندین نکته مهم بارها تکرار شده است.

دشتی با اشاره به این‌که مرکز پژوهشی مبنا با بیش از 500 نخبه حوزوی و دانشگاهی کشور ارتباط مستقیم و مستمری دارد، اظهار کرد: لازم است تا همه امورات اعم از دینی و فرهنگی به‌صورت نظام‌مند سامان و حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که خانواده دچار تهدیدات جدی است، گفت: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی ناظر به بحث خانواده، اعم از افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و ناباروری زوجین و عوارض جانبی طلاق و... همه باید برای تعالی خانواده به‌عنوان واحد بنیادین جامعه اسلامی چاره‌اندیشی اساسی کنند و یکی از راهکارهای مهم پیشنهادی مرکز پژوهشی مبنا در این رابطه، تأسیس وزارت خانواده است. با تأسیس وزارت خانواده همه ارگان‌های پراکنده و غیرمسئول را می‌توان ذیل این وزارت‌خانه ترسیم و مطالبه‌گری از مسئولان را مجدانه پیگیری کرد.

دشتی افزود: باید نهادی متولی صیانت از خانواده باشد و پیش از ورود اختلافات زوجین به مباحث حقوقی و قضایی، در حل بحران‌های این عرصه نقش برجسته‌ای داشته باشد.

دشتی به تدوین طرح تحکیم نظام خانواده از سوی مرکز پژوهشی مبنا اشاره کرد و گفت: این مرکز آمادگی دارد تا پیش‌نویس طرح تشکیل وزارت خانواده را با مشارکت فقها و حقوق‌دانان حوزوی و دانشگاهی ترسیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بحث حاشیه‌نشینی را مهم ارزیابی کرد و با بیان این‌که مرکز پژوهشی مبنا پروژه‌ای را ناظر به این موضوع در دست اقدام دارد، بیان کرد: متأسفانه بیش از 4 میلیون نفر از جوانان کشور را افراد بیکار فاقد تخصص تشکیل می‌دهند، از همین‌رو این موضوع می‌تواند بسترهای امنیتی کشور را با چالش‌های جدی روبرو سازد.

انتهای پیام
captcha