توسعه مکتب تشیع یکی از مهمترین اهداف واقفان بوده است
کد خبر: 3931422
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
مدیر مرکز افق شیخان:

توسعه مکتب تشیع یکی از مهمترین اهداف واقفان بوده است

مدیر مرکز افق مزار شیخان گفت: واقفان نیک‌اندیش از گذشته تا امروز اهداف مهمی را دنبال کرده‌اند که یکی از مهمترین آنها، توسعه مکتب تشیع بوده است.

توسعه مکتب تشیع یکی از مهمترین اهداف واقفان بوده استبه گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام مهدی خویی، 5 آبان در همایش «اکرام کریمان» که همزمان با دهه وقف و با محوریت تجلیل از واقفان و خیران فقید استان قم، در مزار مقدس شیخان برگزار شد اظهار کرد: خداوند در سوره مبارک کهف آیه 45 می‌فرمایند « الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا» به معنای آنکه مال و فرزندان زیب و زینت حیات دنیاست و اعمال صالح که (تا قیامت) باقی است نزد پروردگار از نظر ثواب بهتر و از نظر امیدمندی نیکوتر است؛ مصداق این افراد، کسانی هستند که احسان ماندگار آنها را شاهد هستیم.

وی افزود: امام معصوم(ع) می‌فرمایند خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده نگاه دارد، و در پاسخ به اینکه آن افراد چه کسانی هستند ادامه دادند کسانی که علوم ما را یاد بگیرند و آن را به مردم بیاموزد زیرا کسی که زیبایی کلام ما را دریابد، از ما تبعیت خواهد کرد.

مدیر مرکز افق مزار مقدس شیخان با اشاره به اقدامات علما و فقها در طول تاریخ گفت: این افراد به کلام امام معصوم(ع) توجه کرده‌اند و آنهایی هم که حوزه‌های علمیه را بنا کردند، در همین راستا گام برداشته‌اند. واقفان در واقع مهربان‌ترین افراد عصر خویش به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: لازم است واقفان و نیک‌اندیشان را به سمت وقف‌های هوشمندانه سوق دهیم، مانند کسی که حوزه علمیه قم را بنا نهاد، فردی همچون امام خمینی(ره) در آن پرورش یافت و ایشان نظامی مانند جمهوری اسلامی را بنا نهاد.

خویی با اشاره به ساخت بیمارستان، مدرسه، خانه برای فقرا و نیازمندان و مواردی مانند اینها توسط واقفان مشهور قرون و اعصار گذشته عنوان کرد: لازم است یاد و نام این افراد گرامی داشته شود زیرا این کار موجب ترویج سنت حسنه وقف هم خواهد شد.

مدیر مرکز افق مزار مقدس شیخان ادامه داد: توانایی و ظرفیت این مزار به عنوان سومین آرامستان بزرگ جهان تشیع، این است که پایگاه وقف به شمار می‌رود، قمی‌ها اولین کسانی بودند که موقوفاتی را برای ائمه اطهار(ع) قرار دادند و وکلای آن بزرگواران در قم سکونت داشته‌اند که کار تولیت املاک وقفی را هم انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: دو بانوی واقف هم در این مزار آرمیده‌اند، بانو شهربانو صفری که موسس 40 مکتب عصمتیه در ایران و بحرین بوده است؛ بانوی مجتهده‌ای که تمام اموالش را در راه دین اسلام و مذهب تشیع وقف کرد.

خویی با اشاره به خاطره‌ای از زندگی این بانوی مکرمه گفت: او گفته بود اگر خداوند عمر باقی به من می‌داد، مکتب عصمتیه و حوزه علمیه برای خواهران را در سراسر جهان بنا می‌کردم، این امر نشان می‌دهد یکی از اهداف مهم واقفان از گذشته تا امروز، توسعه مکتب تشیع بوده است.

انتهای پیام
captcha