12 ویژگی مهربانانه حضرت حجت(عج) / ما فراموشتان نمی‌کنیم
کد خبر: 3931115
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸

12 ویژگی مهربانانه حضرت حجت(عج) / ما فراموشتان نمی‌کنیم

متن زیر مروری کوتاه بر برخی ویژگی‌های مهربانانه حضرت حجت بن الحسن(ع) براساس کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم(عج)» است؛ ویژگی‌هایی که در دوره غیبت نیز از آنها بهره‌مند هستیم.

12 ویژگی مهربانانه حضرت حجت بن الحسن(عج)/ما فراموشتان نمی‌کنیمبه گزارش ایکنا از خوزستان، به مناسبت نهم ربیع الاول و سالروز آغاز امامت امام عصر(عج) در متن زیر بخشی از کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم(عج)» اثر حاج میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی (متولد 1301 ق و متوفای 1348 ق) در بیان ویژگی‌های  امام عصر(عج) به طور خلاصه مرور شده است.

«مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم(عج)» از آثار ارزنده در عقیده مهدویت است که مؤلف در بخشی از آن ویژگی‌های امام عصر(ع) را بیان کرده است. این ویژگی‌ها به ترتیب حروف الفبا و در جلد اول کتاب بیان شده است. متن زیر مروری بر برخی از این ویژگی‌هاست که در دوره غیبت  نیز از آنها بهره‌مند هستیم.

یکی از ویژگی‌های مهم آن حضرت همّ و اندوه ایشان است. همّ و اندوه آن جناب به گفته مولف «مکیال المکارم» به خاطر ضعف و ناتوانی اهل اسلام و به تردید افتادن دل‌های مردم و گناهانی است که آنها مرتکب می‌شوند و اصراری است که بر معاصی دارند؛ چنانکه این امر از برخی نامه‌های آن حضرت معلوم می‌شود که موجب لزوم دعا برای برطرف شدن اندوه آن بزرگوار بر خاص و عام است.

ویژگی دوم ایشان، نصیحت است. در زیارت حضرت آمده است: «السلام علیک ایها الولی الناصح»: سلام بر توی ای ولی خیرخواه. تمام روایاتی که درباره تلاش آن حضرت در احیای دین خدا و امنیت سرزمین‌ها و هدایت مردم وارد شده بر این معنا دلالت می‌کند.

ویژگی سوم، ندا و طلب یاری آن حضرت است. ندای آن حضرت در توقیع شریف ایشان در کتاب احتجاج و غیر آن آمده است: «اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم» امام به زبان حال و مقال مؤمنان را به یاری خویش می‌طلبد و از ایشان طلب دعا می‌کند.

ویژگی چهارم، نور بودن وجود مقدس ایشان است. نور امام در زمان غیبت دو قسم است: نور باطنی در دل مؤمنین است که امامِ خود را با حقایق ایمان مشاهده می‌کنند گویا که در هر زمان و هر مکان جلوی چشمشان است. کلینی در اصول کافی از امام باقر(ع) روایت کرده است که نور امام در دل‌های مؤمنین از خورشید تابان در روز نورانی‌تر است و آن دل‌های مؤمنین را نورانی می‌کند. اشراق ظاهری نور آن حضرت نیز برای بعضی از برگزیدگان اتفاق افتاده است.

ویژگی پنجم، محبت متقابل ایشان نسبت به مومنان است. در روایات داریم که طبق آنها امام به خاطر حزن شیعیان محزون و در مصایب آنها متاثر و در بیماری آنها متألم می‌شود و احادیث دلالت می‌کنند امام(عج) برای شیعیانش دعا می‌کند. امام در تشییع جنازه مومن نیز حاضر می‌شود.

ویژگی ششم امام عصر(عج) برطرف کردن ناراحتی‌ها از مومنان است. امام عصر(عج) با دعا کردن برای مومنان به طور عموم از آن‌ها بدی‌ها و ناراحتی‌ها را دور می‌سازد و به طور خصوص افرادی که به آن حضرت توسل می‌جویند را درمی‌یابد.

ویژگی هفتم ایشان، کَرَم است. فرق بین سخی و کریم این است که سخی بعد از درخواست از او، چیزی می‌بخشد، ولی کریم پیش از درخواست می‌بخشد. احادیثی که بر کمال این صفت در حضرت قائم(عج) دلالت می‌کند بسیار است. احادیثی که به لفظ عام آمده یا در خصوص آن حضرت وارد شده باشد؛ از جمله اینکه امام هر عصری کریم‌ترین و سخاوتمندترین افراد زمان است و اینکه خلق و خوی قائم خلق و خوی پیغمبر(ص) است.

ویژگی هشتم، قضای حوائج مؤمنین است. در اینجا مؤلف تجربه خود و تجربیات دیگر را بیان می‌کند و روایتی را از کتاب کشف المحجه چنین نقل می‌کند: به حضرت ابوالحسن علیه السلام نوشتم: شخصی مایل است حاجات خصوصی و اسراری را با امام خویش در میان گذارد. آن حضرت در جواب نوشت: اگر حاجتی داشتی پس لب‌هایت را به شکل گفتن آن حرکت بده که همانا جواب به تو خواهد رسید.(صفحه ۱۹۱ کتاب).

ویژگی نهم، عطف و پیرو ساختن هوای نفس بر هدایت است. در سخنان امیرالمومنین(ع) در وصف امام قائم(ع) آمده است او هوای نفس را مطیع و تابع هدایت می‌کند. ویژگی دهم، صبر آن حضرت است. انواع بلا بر آن حضرت جمع شده و طولانی شدن غیبت موجب شدت مصیبت و ابتلای ایشان شده است. ساعتی بیندیشید حقیقت مطلب برایتان روشن می‌شود.

ویژگی دیگر امام مهدی(ع) دعای آن حضرت برای مومنین است. در توقیع شریفی که در آخر کتاب احتجاج روایت شده از آن حضرت آمده است: ما در پی حفظ آنان هستیم با دعایی که از خداوند زمین و آسمان پوشیده نیست. پس با این امر دل‌های اولیا و دوستان ما مطمئن و آرام باشد. دلیل بر این معنی روایتی است که از امیرالمومنین(ع) آمده است: «هیچ مؤمنی نیست که بیمار شود مگر اینکه از مرض او مریض شویم و مؤمنی اندوهگین نشود مگر اینکه به خاطر اندوه او اندوهگین شویم و دعایی نکند مگر اینکه برای او آمین گوییم و ساکت نماند مگر اینکه برایش دعا کنیم.»(صفحه ۱۳۷ کتاب)و در این معنا حاضر و دور بر آنها یکسان است.

ویژگی یازدهم محبت آن حضرت نسبت به ما است. احسان آن حضرت در حق ما ثمره و نتیجه محبت ایشان نسبت به ما است. اگر محبت آن بزرگواران را می‌خواهی بر تو باد اطاعت خداوند. مبادا که با مخالفت کردن با خداوند او را اذیت کنیم.

ویژگی دوازدهم حضرت صاحب العصر(عج) استغاثه و دادرسی ستمدیدگان از شیعه است. در توقیعی که آن حضرت به شیخ مفید نوشته‌اند آمده است: «ما نظر خود را از شما بر نمی‌گیریم و فراموشتان نمی‌کنیم. اگر چنین نبود گرفتاری‌ها شما را از پا می‌انداخت و دشمنان شما را از بین می‌بردند.»

کامله بوعذار خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام
captcha