عقل‌گرایی مبتنی بر اصول ثابت دینی راه عبور از کرونا است
کد خبر: 3927649
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
سلسله نشست‎های چالش کرونا و زندگی مومنانه/

عقل‌گرایی مبتنی بر اصول ثابت دینی راه عبور از کرونا است

عضو هیئت‌علمی دانشکده فقه دانشگاه کوفه گفت: بشر امروز نیازمند عقل‌گرایی مبتنی بر ضوابط و اصول ثابت دینی است تا بتواند در مقابل مشکلات پیش‌آمده مقاومت کرده و آن‌ها را پشت سر بگذارد.

عقل‌گرایی مبتنی بر اصول ثابت دینی راه عبور از کرونا استبه گزارش ایکنا از قم، اسعد عبدالرزاق الاسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه کوفه، شامگاه دوشنبه، 14مهر در نشست هفتادم از سلسله نشست‌های چالش کرونا و زندگی مؤمنانه که به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم با موضوع «عقل‌گرایی در بحران کرونا» برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که به زندگی جامعه بشری نگاه کرده می‌بینیم هنگام پیش آمدن یک بحران، تمامی عقل بشری درگیر مسئله و مهم پیش‌آمده می‌شود.

وی ادامه داد: ارزیابی و ارزشیابی تمدن جهانی و راهبری عقل در حل بحران‌ها، موضع دین و خطاب دینی در بحران‌ها، امکانات موجود در خطاب دینی برای عبور از بحران‌ها سه محور مهم در صحبت‌های بنده در این نشست است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کوفه افزود: هنگام نگاه به فلسفه غرب می‌بینیم در مقابل بحران‌های ایجادشده، نمی‌تواند بحران‌ها را پشت سر بگذارد و دلیل آن به‌تمامی سازمان‌های موجود در غرب و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی برمی‌گردد که فکر می‌کند می‌تواند از انسان محافظت کند و این ارزش‌های منفی غربی‌ها را به ما نشان می‌دهد؛ از طرف دیگری با نگاه به بحران کرونا می‌بینیم مردم در جامعه غربی به هم کمک می‌کنند و این یک مسئله مثبت است و از طرف دیگر می‌بینیم که این پیشرفت‌ها کارایی خودش را ندارد و این همان نقطه منفی فلسفه غربی است.

الاسدی با اشاره به اینکه هنگام رخدادهای پیش‌آمده در جهان باید به دنبال خطاب دینی باشیم که مردم را چگونه هدایت می‌کند، بیان کرد: خطاب دینی از طریق فعال کردن ارزش‌های والای انسانی می‌تواند کارهایش را به سرانجام برساند و خواهیم دید که این خطاب دینی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و مشکل ما با افرادی است که خدا را قبول ندارند و دین ما را قبول ندارند که گاهی آن‌ها را مورد نفرین قرار می‌دهیم اما امروزه در شرایط کرونا همگی افراد دچار بحران شده‌اند (چه بحران الهی باشد چه بشری)؛ باید در این میان به زندگی مسالمت‌آمیز با دیگران توجه کنیم.

وی گفت: به گمان بنده مجتمع جامعه جهانی امروز در مقابل دوراهی قرار دارد؛ راه اول اختیار به دین و زندگی دینی تا بتواند بحران‌هایش را از طریق دین حل کند و راه دوم منظومه فکری سکولار مشکلاتش را حل کند که دوراهی زندگی دینی و زندگی سکولار قرار دارد و باید ببینیم زندگی سکولار چگونه می‌خواهد در بحران‌ها ما را یاری کند؟!

استاد دانشگاه کوفه عنوان کرد: همه دنیا را و اقشار جامعه با ترس زندگی می‌کنند و این ترس شاید منجر به بازگشت به زندگی دینی شود، هنگامی‌که به زندگی دینی نگاه کرده و به دنبال حل مشکلات هستیم پتانسیل و ظرفیت بالای دین را می‌بینیم که ما را در زندگی فردی و اجتماعی هدایت می‌کند و به‌خصوص مذهب شیعی پتانسیل قوی دارد تا غلبه ما را با این ترس بیشتر کند.

راهی معنوی برای غلبه بر ترس

الاسدی تصریح کرد: با نگاه به مذهب شیعی می‌بینیم نمونه‌های فراوانی وجود دارد و یکی از این پتانسیل‌ها نهضت امام حسین (ع) است که در آن ارزش‌های والای انسانی وجود دارد و انسان دینی می‌تواند با الگو گرفتن از این نهضت بر ترس‌های خودش غلبه کند؛ در خطاب دینی نهضت حسینی نکات مهم پیدا می‌شود که می‌تواند از آن نکات برای حل مشکلات خود بهره ببریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کوفه ابراز کرد: اگر این خطاب دینی بخواهد بین مردمان دنیا تفرقه ایجاد کند نمی‌تواند راهگشا و حل‌کننده مشکلات مردم باشد، چراکه جامعه بشری امروزه همه نوع انسانی را در خودش جای‌داده مثلا خدا را قبول دارند یا معتقد به دین دیگرغیراز اسلام هستند؛ پس خطاب دینی باید بتواند ارزش‌های انسانی را برای همه جامعه بشری به ارمغان بیاورد.

وی گفت: ما امروزه نیاز به عقل‌گرایی مبتنی بر ضوابط و اصول ثابت دینی داریم تا بتوانیم در مقابل مشکلات پیش‌آمده مقاومت کرده و آن‌ها را پشت سر بگذاریم.

استاد دانشگاه کوفه در بخش دیگری از سخنانش در مورد تبلیغ دینی و خطاب دینی ابراز کرد: باید بگویم خطاب دینی مرجعیت هماهنگ با زمانه است و مشکلات را می‌بیند، غیر از خطاب دینی مرجعیت خطاب‌هایی داریم که به گوش می‌رسد ولی مشکل در رسانه‌ها است چون مطلب مختلفی را بیان می‌کنند که شاید مخالف و مغایر با خطاب دینی مرجعیت است؛ اما ارزیابی من این است ۷۰ درصد مردم خطاب دینی را قبول دارند و به آن سمت در حال حرکت هستند.

الاسدی یادآورکرد: راه‌حل ما بازگشت به ارزش‌های ثابت دینی برای حل بحران کرونا است، ما با پیشرفت معنوی به ارزش‌های دینی رسیده‌ایم و می‌توانیم با توجه به ارزش‌های دینی بر این ترس‌ها با یاری همدیگر غلبه کنیم.

انتهای پیام
captcha