اربعین 99؛ عرصه‌ رقابت جریان‌های شیعی
کد خبر: 3926231
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷

اربعین 99؛ عرصه‌ رقابت جریان‌های شیعی

به اعتقاد مظاهری، اربعین امسال به عرصه‌ تقابل و رقابت جریان‌های شیعی بدل شده است. در شرایطی که رهبر معظم انقلاب مردم را از شرکت در مراسم امسال نهی کرده است، آیت‌الله شیرازی در سخنرانی‌های اخیرش تأکید ویژه‌ای بر شرکت در این مراسم به هر قیمت دارد.

به گزارش ایکنا؛ محسن‌حسام مظاهری در یادداشتی به بیان تحلیل خود از واکنش‌ها به عدم برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در سال 99 پرداخته است که متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛

«اربعین امسال به عرصه‌ تقابل و رقابت جریان‌های شیعی بدل شده است. در شرایطی که آیت‌الله خامنه‌ای (به استناد نظر ستاد ملی کرونا) مردم را از شرکت در مراسم امسال نهی کرده است، آیت‌الله شیرازی در سخنرانی‌های اخیرش تأکید ویژه‌ای بر شرکت در این مراسم به هر قیمت دارد.

همچنین برخلاف سال‌های گذشته که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی و به‌ویژه صداوسیما تبلیغات گسترده و سنگینی درباره‌ اربعین داشتند و برای بالابردن هرچه بیشتر آمار زایران ایرانی تلاش می‌کردند، امسال مانور تبلیغاتی اصلی بر شرکت در اربعین را رسانه‌های نزدیک به جریان شیرازی عهده‌دار شده‌اند؛ مانوری که در این رسانه‌ها در سال‌های اخیر سابقه نداشته است.

این نخستین‌باری نیست که مناسک به میدان رقابت جریان‌های شیعی تبدیل می‌شود. در دو سه دهه‌ اخیر نمونه‌های دیگری از این رقابت را می‌توان سراغ گرفت که مشهورترین آن‌ها قمه‌زنی و جشن نهم ربیع بوده‌اند. مناسکی که یک جریان (تشیع سیاسی) از آن‌ها نهی می‌کند و جریان دیگر (تشیع سنتی / تشیع هویتی) آن‌ها را ترویج می‌کند.

از سوی دیگر، ممنوعیت رسمی شرکت در مراسم اربعین (بستن مرزها، لغو پروازها به کشور عراق، ممنوعیت دسته‌های عزاداری و...) که متناسب با شرایط بحرانی و نگران‌کننده‌ کرونا در کشور اتخاذ شده، در محافل «هیئتی» نارضایتی‌های بسیاری پدید آورده است. این میان، مداحان، منبری‌ها، فعالان مذهبی و هیئتی‌های سیاسی و حامی نظام شرایط سخت‌تری دارند. چون از یک سو موضع سیاسی‌شان حمایت از نظام است و از سوی دیگر در بسیاری موارد از جمله همین اربعین امسال ذائقه‌ مناسکی‌شان با ذائقه‌ رهبری تفاوت دارد و با مواضع وی همدلی ندارند. همین نارضایتی‌ها آن‌ها را به تبعیت از مواضع مراجع سنتی در امر مناسک و تخطی از نظر رهبری متمایل کرده است (در یکی از مقالات کتاب «ساکن خیابان ایران» نیز در این باره نوشته‌ام). به‌همین‌جهت است که این روزها افراد و گروه‌هایی از هیئتی‌ها درصددند به هرقیمت که شده و از راه قاچاق خود را به اربعین عراق برسانند (و برخی هم رسانده‌اند).»

انتهای پیام
captcha