به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از کتاب«قطره ای در رودخانه عشق» نوشته کرار انصاری، امروز، 27 شهریور ماه در دفتر حجتالاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیتالله سیستانی در ایران و با حضور ایشان و فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب و جمعی از فرهیختگان برگزار شد.
سیدمهدی دقیقی، کارشناس دینی و استاد ادبیات معارف اسلامی در این مراسم در سخنانی گفت: در طول تاریخ کتب فراوانی به نگارش در آمده است که گزارشی از یک سفر یا رویداد یا حادثهای را برای دیگران واگویه میکند وتاریخ نوع اول و تاریخ نوع دوم را رقم میزند (تاریخ نوع اول فقط راوی است/ در نوع دوم راوی و تحلیلگر است و صحیح و غیر صحیح را رقم میزند و نوشته او جریانساز میشود) نگارشگر یا منتقل کننده آن واقعه از یک فرد حاضر در واقعه است، یا خود در آن واقعه حضور داشته و نکاتی قابل ارائه دیده است که به فکر نشر آن برآمده است.
وی افزود: مولف این کتاب گزارشی را به قلم کشیده است که خود در آن حضور داشته است مانند بسیاری از تاریخ نگاران و مستندنویسان که آثار انها را دیدهایم و مولف ما تاریخگوی نوع دوم است یعنی تحلیل دارد و میخواهد جریان ساز باشد. اما جنس نگارش اثر تالیفی پیش روی ما از منظری دارای ویژگی خاص است و آن اینکه این اثر فقط محصول تلاش یک گزارشگر واقعهنگار نیست بلکه جوشش اعتقاد و شیدایی یک دل در پس تالیف این اثر است (چرا که ما نمونهای همچون خسی در میقات را داریم که بعدها نویسنده آن با ترجمه التنزیه سید محسن امین حقایقی ذاتی اعتقادی خود را به نمایش گذاشت).
دقیقی تصریح کرد: مولف محترم در سال 2005 برای نخستین بار وارد پدیدهای (تاکید دارم صفتی برای این پدیده اعم از اجتماعی ، سیاسی، مذهبی ، ... به کار نبرم) میشود که ذهن ودل او را به چالش میکشد وخود را درگیر یک حادثه عمیق میبیند. مولف خود را یک قطره می بیند که در رودخانهای از جنس لطافت قرار گرفته است . مسیری را طی می کند که در کنار او میلیونها قطره دیگر همراهند ونقش آفرینی می کننند عنوان این کتاب (قطره ای در رودخانه عشق ) به وضوح در تلاطم بودن روح مولف وتحت تاثیر بودن او از پدیده اربعین را به نمایش میگذارد و رنگ رخسار این اثر نشان از اسرار درونی مولف وصفحات آن را دارد.
وی ادامه داد: مولف در رودخانهای قرار گرفته است که جنس او از لطافت و مهربانی است این رود در مسیر خود به آبیاری جانهای تشنه مشغول است و پهنهای را گسترانیده که همگان از این لطافت و عشق جاری شده بهرهها میبرند پس این سان (قطرهای در رودخانه عشق ) بر جلد این اثر در نقش عنوان مینشیند و اصرار دارد بگوید مولف چون قطرهای در رودخانه مهر و مهربانی اربعین غوطهور بوده است و کتاب گزارش غوطهوری این قطره است.
دقیقی تصریح کرد: این اثر برای مولف هدف نیست بلکه وسیله است او با تشبیه پدیده اربعین(به عنوان ادامه بزرگترین تراژدی جهان اسلام ویکی از بهترین سفرهای بشر در طول حیات خود) به رودخانه حرکت را نشانه گرفته است و معرفی میکند رودخانه در اینجا در مقابل مرداب است که ساکن است و متعفن، رودخانه مقصدمندی را معرفی میکند و به خواننده اثرش منتقل میکند که خود و دیگر قطرات رودخانه جاری اربعین از مبدا خویشتن خویش به مقصدی متعالی در حرکتند اربعین و مسافران آن هدفشان سفر اربعین نیست بلکه اربعین برای آنان آغاز یک حرکت است . تا به تحقق حقیقتی متعالی یعنی ظهور منجی بشریت ورهایی بخش انسانها از یوغ تباهی واصل شود وجهان بیرون را متوجه این واقعیت نمایند واقعیتی به نام مهدویت فلذا مولف کتاب خود را به آن (مهربان، مظلومی) تقدیم میکند که معتقد است هرساله این رودخانه را رهبری میکند.
وی بیان کرد: هدف این اثر تعیین مسیر راه است تا همگان بدانند این رودخانه میخواهد به کدامین اقیانوس بپیوندد.(مولف در دیباچه خود میگوید در راه معرفی و حفظ این حرکت عظیم از هیچ کاری نباید دریغ کرد)ِ مولف برای تامین این هدف اثر خود را دریک دیباچه و سه فصل تنظیم و به زیور طبع سپرده است اثری که در این جلسه از آن رونمایی خواهد شد.
وی افزود: در هر سه فصل ابتدا مولف مباحث معرفتی در قالب روایات را طرح میکند که در تمام این بخشهای معرفتی مولف به اطلاعات دینی کف جامعه بسنده نموده و به مباحث چالشی ورود نکرده است و اطلاعات ارائه شده همان اطلاعات موجود در بین جامعه است و مولف در صدد کار تحقیقی نبوده و معلوم میکند مولف از مباحث معرفتی دریچه ای گشوده است تا بتواند رنگ کتاب را از تاریخنگاری صِرف به تاریخ نگاری دینی تغییر دهد و این نیز زاده اعتقادات مولف است که میخواهد قلمش در خدمت دین باشد.
دقیقی گفت: در فصل اول با بیانی زیبا و روان از زیارت امام حسین علیه السلام در اعماق تاریخ گزارشی را ارایه میدهد و با اراپه سرگذشت زید مجنون وحادثه طف ثانی و حمله نجیب پاشا نقبی و بزرگراهی به غیرتورزیهای مردمی عراق در انتفاضه شعبانیه و سرانجامِ جانی بی وجدان عراق حسین کامل المجید میرسد فضای حاکم بر فصل اول این کتاب خواننده آگاه را به جلد 45 بحارالانوار علامه سترگ مجلسی میبرد که تحت عنوان (باب جورالخلفاء علی قبره الشریف) تنظیم و آنچه بر قبر امام حسین گذشته است را جداگانه بحث نموده است.
وی افزود: در فصل دوم که به نظر من بدیعترین بخش کتاب است مولف بعد از یک بحث معرفتی وارد بر اصل ماجرای اربعین میشود و به ترسیم فضای متن اربعین میپردازد متنی که به پهنای بیابان ها و راههای منتهی به کربلا میرسد مسیرها را بررسی میکند، موکبها را واکاوی مینماید، از پشت صحنههای موکب ها و خدمات آنها گزارش میکند (از آماده شدن دوماه قبل از اربعین) و عشق و علاقه موکبداران را به روشنی به مخاطب ارایه میکند ونام گذاری مواکب را به خصوص به نام حضرت رقیه سلام الله علیها را متذکر میشود.
دقیقی افزود: در فصل سوم، مولف ترسیمی روشن از آداب و رسوم مردم عراق در میزبانی از مهمانان اربعین ارایه میکند که نکته بارز آن در مقایسه با موارد مشابه (که به قول معروف در تورق کتابها یا به قول ادبا در تصفح انجام شده است ) عدم اغراق وبزرگ نمایی وپرداختن به دروغهای شایع است. معرفی مولف از مهمان نوازیها تصویری واضح و واقعی است که خواننده گاه با آنها میخندد(خدمت رسانی پلیس به زایرین)گاه با آن اشک میریزید (خواهر میزبان وتمیز کردن کفش زوار مهمان برادر) و سر آخر خاطراتی زنده میشود که برای انسان غروری مقدس و افتخاری بزرگ از داشتن چنین مکتبی را رقم میزند.
وی افزود: مولف در پایان این بخش به حضور نحس داعش در مقطعی از زمان و تاثیر آن بر اربعین اشاره میکند و میرساند که تصمیم زوار اربعین برای سفر در هیچ شرایطی خلل نپذیرفته است زیرا از سر عشق وارادت واقعی به صاحب آن قبر شریف و دین جد اوست. عکسهای پایانی کتاب هم نمایی روشن از نوشته هاست و چشم انسان را مینوازدِ.
همچنین مهدی فیروزان در سخنانی گفت: خواندن این کتاب همزاد پنداری در همه خوانندگان ایجاد میکند که مایه شگفتی کتاب است و نرفتگان به اربعین را شیفته رفتن میکند.
انتهای پیام