به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمد عبادیزاده در «ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سیدالعابدین عليه السلام» که به همت ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، شامگاه یکشنبه 23 شهریور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که شهر مقدس قم را انتخاب کردیم، هم بهرهبرداری از انفاس قدسی کریمه اهل بیت(ع) و هم تشکر و قدردانی داشته باشیم از مقام شامخ مرجعیت شیعه که بیش از 15 پیام را در سالهای گذشته برای کنگره ارسال فرمودهاند.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به پیام کنگره امسال مبنی بر «امام سجاد(ع) اسوه عقلانیت، معنویت و مقاومت» بیان کرد: برای تمرکز بیشتر در رابطه با این موضوعات بوده و از سوی دیگر بزرگترین خلأ معنویت، عقلانیت و مقاومت است که میتواند برای جامعه جهانی دستمایه ارزشمندی باشد که لطف و عنایتی که امام سجاد(ع) داشتند امسال شعار و گستره کنگره در کشورهای مختلف بیشتر شود و فضایی ایجاد شود که پیام امام سجاد(ع) به دنیا منتقل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باز تعریفی که باید از معنویت و عقلانیت داشته باشیم و پیوند این دو در راستای مکتب اهل بیت(ع) مورد استفاده قرار بگیرد، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ معنویت به معنای اهل معنا بودن و معنوی بودن که به معنای حقیقی، باطنی و امثال آن است.
عبادیزاده با بیان این که معنویت در خیلی از جوامع اسلامی با کج اندیشیهایی مواجه شده است، ابراز کرد: دنیای مسیحیت هم تعارض و تباین جدی با دنیا پیدا می کند، در حالی که معنویت در اسلام با یکی عقلانیتی عجین است که میتواند برای جامعه امروزی، حاوی نکات ارزشمندی باشد که به عنوان فلسفه بعثت مطرح شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد(ع) در ادامه سخنان خود اظهار کرد: نوع نگاه کج اندیشانهای که شاهد هستیم منجر می شود به این که تصور کنند معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است در حالی که عمل به ظواهر شریعت در این مفهوم نورانی کفایت نمیکند و اگر ما نیم نگاهی به دوران تاریخ حیات بخش امام سجاد(ع) داشته باشیم، ایشان معنویت غلط اموی را مطرح کرده و میفرمایند: «سی هزار نفر مقابل پدرم قرار گرفتند و میخواستند با ریختن خون به خدا تقرب بجویند» آنها روز عاشورا با بشارت بهشت از عمر سعد به جنگ با امام حسین(ع) رفتند.
امام جمعه بندرعباس یادآور شد: در منطق امام سجاد(ع) معنویت به عنوان اصلیترین عنصر دین داری و بن مایه اصلی تربیت دینی مطرح است، در مکتب ایشان حتی ما نمیتوانیم بگوییم معنویت یعنی اخلاق بلکه یک منظومه است که هم در بعد معرفتی و هم در ابعاد اخلاقی و رفتاری حضور دارد؛ در میان اندیشمندان مسلمان هم وقتی به اخلاق نگاه میکنند نگاهشان به صفات باطنی و درونی است و برخی مثل علامه طباطبایی(ره) نگاهشان جمع بین صفات نفسانی و افعال بیرونی است که تصویر زندهتری از اخلاق را ارائه میدهد.
وی با تأکید بر این که معنویت نیز همین طور است، گفت: وقتی در معنویت نگاه به دو بعد درونی و ظواهر و شریعت میکنیم نوع نگاه مان متفاوت میشود که در اینجا اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد نمیتوانیم تصویر درست و روشنی از معنویت داشته باشیم دقیقا همان نگاهی که امام سجاد(ع) به مقوله معنویت دارند و قابل عرضه به دنیای امروز است.