ضرورت تبیین پیوند جاودانه قرآن با کربلا، امام حسین(ع) و عاشورا
کد خبر: 3915488
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
عباس سلیمی تبیین کرد؛

ضرورت تبیین پیوند جاودانه قرآن با کربلا، امام حسین(ع) و عاشورا

پیشکسوت قرآنی کشور، مهمترین مسئله در محرم امسال را تبیین پیوند جاودانه قرآن با کربلا، امام حسین(ع) و عاشورا دانست و گفت: از بعد معرفتی نیز باید پیام‌های حکیمانه عاشورا را به منظور پیاده کردن سبک زندگی قرآنی و حسینی تشریح کنیم.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه بحث اقامه عزای خامس آل عبا، حضرت سیدالشهدا(ع)، مانند سایر مباحث ساده اجتماعی نیست و از عمق و روح ویژه‌ای برخوردار است، گفت: وقتی در بیانات پیامبر مکرم اسلام(ص) به این عبارت با این مضمون برخورد می‌کنیم که محبت حسین(ع) حرارتی است که در قلوب مؤمنین مسقر شده است و هرگز به خاموشی و سردی نخواهد گرایید، نشان‌دهنده این است که این مسئله در روح و جان افراد با ایمان نهادینه شده است.

وی افزود: امسال با‌ توجه به عوارض و تبعات ناشی از ویروس کرونا، ممکن است شاهد تغییراتی در شکل برگزاری مراسم عزاداری باشیم، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که شاهد کاهش شکوه و جلال در عزاداری برای سالار شهیدان کربلا باشیم. برخی از دوستان ممکن است معتقد باشند که در صورت عدم برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) مانند سنوات گذشته، احیاناً لطمه‌ای به این پدیده عظیم تاریخی و اسلامی وارد شود، در حالی که به نظر بنده اینگونه نخواهد بود.

این پیشکسوت قرآنی کشور، با تأکید بر اینکه اساساً ویژگی منحصر به فرد شیعه نسبت به سایر ادیان، مذاهب و تفکرات این است که همواره در روابط مختلف فردی و اجتماعی به صورت پویا عمل می‌کند، گفت: این بدان معناست که شیعه مقتضیات و ملاحظات هر پدیده و اتفاقی را مدنظر قرار می‌دهد. امسال در بین یک امر محذور واقع شده‌ایم که باید بدانیم، هنرمندانه می‌توانیم این مراسم را برگزار کنیم، آن هم با حفظ سلامت، جان و ایمنی مردم و مؤمنان. گذشته از این مقوله و ضرورت آن باید مراقب بازتاب‌های بین‌المللی و واکنش‌های دشمنان قسم خورده مکتب قرآن نیز باشیم.

سلیمی با تأکید بر اینکه می‌توانیم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) را با رعایت همه پروتکل‌ها و رعایت توصیه‌هایی که دلسوزمان ما در عرصه پزشکی و مدافعان سلامت مطرح می‌کنند، برگزار کنیم، اظهار کرد: براساس منویات رهبر معظم انقلاب، برگزاری مراسم عزاداری منوط به تصمیمات ستاد ملی کروناست، بر همین اساس و باتوجه به توصیه ایشان قطعاً افت و خیزی نیز در کیفیت و عظمت این مراسم ایجاد نخواهد شد.
 
وی تصریح کرد: حافظه تاریخی ما از یاد نمی‌برد که بزرگان، اساتید و علمای ما می‌فرمودند که زمان‌هایی بر شیعه و بزرگان معظم گذشته است که اساساً از سوی جاعلان و مسئولان نادان زمان خودشان، هرگونه عزاداری برای امام حسین(ع) به شکل قانونی ممنوع شده بود، اما این موضوع باعث نشد چراغ فروزان نهضت کربلا و عاشورای حسینی خاموش شود. امسال نیز با شیوع کرونا شرایط به شکل دیگری است و اتفاقاً این جریان باعث خواهد شد تا پاره‌ای از ظرفیت‌های نهفته اجتماعی در این حوزه به شکل دیگری خود را نشان دهد.

معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، با بیان اینکه امسال رسانه‌ها باید با حالت جهادی وارد صحنه شوند، گفت: برگزاری میزگردها، گفت‌وگو‌ها و جلسات علما، اساتید دانشگاه و تحلیلگران سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری ما در مورد معرفی ابعاد گوناگون عاشورای حسینی و فلسفه قیام حسینی و اهدافی که امام حسین(ع) داشتند، باید مورد تأکید واقع شود. همچنین باید آثار و تبعات مثبت این حرکت و پیامی که عاشورا امروز برای همه ملت‌ها، امت‌ها و همه مردم جهان داشت که پیام آزادی، حریت، جهاد و شهادت است معرفی شود. هر کدام از این‌ موارد مقولاتی است که اگر به آن‌ها در دهه محرم بپردازیم باعث رشد معرفت دینی مردم به‌ویژه جوانان و نوجوان می‌شود و ما می‌توانیم برخی از زوایای دیگر امام حسین(ع) و زندگی ایشان را که تاکنون پنهان بوده است را بیشتر شناسایی کنیم.

سلیمی با بیان اینکه اگر سیره امام علی(ع)، امام حسین(ع) و سیره فاطمی در سبک زندگی و  اجتماع پیاده شود، شاهد هیچ کدام از جرایم، نابسامانی‌ها، جرم‌ها، ظلم‌ها و ستم‌ها نخواهیم بود، گفت: پیام امام حسین(ع) و عاشورا همین است و هیچ منافاتی با این ندارد که ما برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم؛ هر چند ممکن است امروز به خاطر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های خردمندانه‌ای که به آن شده برای حفظ سلامتی خودمان، عزاداران، زائران و مردم تمهیداتی در شکل عزاداری به وجود آید.

پیشکسوت قرآنی کشور اظهار کرد:‌ اصرار به برخی از مدل‌ها و شیوه‌های عزاداری، نشان از آن دارد که نمی‌خواهیم اجازه دهیم فکر ما به افق‌های بزرگتری پرواز کند. می‌توانیم امسال از ظرفیت خیران و نیکوکاران جامعه استفاده کنیم؛ اگر دستور داده می‌شود که در هر مراسمی مردم با رعایت برخی از موارد بهداشتی حضور پیدا کنند، اینجا جای حضور خیران است که در صحنه وارد شوند و کار‌های خیر خودشان را ارائه دهند.

وی تأکید کرد: مهمترین مسئله این است که اگر ما بتوانیم پیوند جاوادانه قرآن و کربلا، قرآن و امام حسین(ع) و قرآن و عاشورا را مطرح کنیم و از بعد معرفتی بتوانیم پیام‌های حکیمانه عاشورا را به منظور پیاده کردن سبک زندگی قرآنی، سبک زندگی حسینی و سبک زندگی عاشورایی مطرح کنیم، خیر و بهره‌ای برده‌ایم که می‌تواند بهتر از سال‌های قبل باشد. البته همه هیئت‌های مذهبی مواضع و رهنمود‌های مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانند و در حال حاضر باید با شعور حسینی این تهدید کرونایی را به فرصت طلایی مبدل ساخت.

سلیمی اظهار کرد: قلب ما هموراه برای مظلومیت امام حسین(ع) و شهدای کربلا مغموم است و به هیچ نحوی این غصه و مظلومیت برطرف نخواهد شد، تا زمانی که خواسته «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» تحقق پیدا کند و فرزند برومند حسین شهید برای پیاده کردن احکام اسلام و تحقق منویات جد بزرگوارش حضرت سیدالشهدا(ع)، با ظهور پر سرور خود بر تمام رنج‌های بشریت خط پایان کشد و آن زمان است که تمام مردم دنیا خواهند فهمید که حسینی زندگی کردن یعنی چه. امیدوارم خداوند بزرگ به مقام حضرت سیدالشهدا(ع) و به اخلاص حرمت خون شهدای بزرگ کربلا، این عارضه را نیز که در حقیقت یک امتحان بزرگ برای امت اسلام و مردم ایران است برطرف کند و بتوانیم عزاداری امام حسین(ع) را در سنوات آینده در هر دو بعد سنتی و اصیل و همچنین معرفتی و معنوی آن برگزار کنیم.
 
انتهای پیام
captcha