استفاده از ظرفیت‌های قرآن برای تحول علم روان‌شناسی
کد خبر: 3915227
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
حافظ قرآن تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت‌های قرآن برای تحول علم روان‌شناسی

شرکت‌کننده در رشته حفط قرآن چهل وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان قم، گفت: علم روانشناسی در غرب رشد زیادی کرده ولی معتقدم قرآن خیلی می‌تواند به رشد این رشته کمک کند به شرط اینکه ما تحقیقات تجربی بیشتری داشته باشیم.

زینبزینب باقری‌نژاد، حافظ کل قرآن و شرکت‌کننده در چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم در گفت و گو با ایکنا از قم گفت: حدود شش سال است که حافظ قرآن هستم و از همان ابتدا وارد مسابقات اوقاف شدم و رتبه استانی در رشته حفظ ده جزء را کسب کرده‌ام.

وی افزود: در رشته مفاهیم و تفسیر رتبه 5 کشوری را به دست آورده‌ام و در سال گذشته هم رتبه دوم کشوری در رشته تفسیر را کسب کردم.

باقریان نژاد با اشاره به حضورش در دوره های تربیت مربی اوقاف تصریح کرد: هم اکنون هم در تدریس و آموزش قرآن به کودکان و بزرگسالان مشغول هستم؛ حدود یکسال است که در رشته روانشناسی تحصیل می‌کنم و معتقدم باید مطالب روانشناسانه قرآن را استخراج کرده و به کار بگیریم تا روان‌شناسی بومی تولید شود.

وی اضافه کرد: دوست دارم تا تحصیلم را در روان‌شناسی ادامه دهم و هم با مدد از قرآن و مفاهیم آن به آرامش روانی جامعه کمک کنم، الان مردم کشور بیش از آرامش جسمی به آرامش روحی و روانی نیاز دارند زیرا بر اساس تحقیقات، منشا 50 درصد بیماری‌های جسمی، امراض روحی و روانی است.

این حافظ قرآن کریم تصریح کرد: علم روانشناسی در غرب رشد زیادی کرده ولی معتقدم قرآن خیلی می‌تواند به رشد این رشته کمک کند به شرط اینکه ما تحقیقات تجربی بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کرونا سبب شده تا مسابقات امسال با حضور تعداد کمتری از افراد برگزار می‌شود، به مقوله مواسات و همدلی در این ایام تصریح کرد: یکی از کارهای خوب اضافه شدن مفاهیم قرآن به رشته‌های شفاهی است که باید در سالهای بعد هم بارم و هم محتوای آن بیشتر شود.

وی اضافه کرد: باید تفسیر مختصری از حافظان و قاریان پرسیده شود زیرا خیلی از قراء و حفاظ مفاهیم را به خوبی درک نمی‌کنند لذا کارآیی لازم را ندارد؛ اینکه فقط ما قرائت و حفظ کنیم ولی کمتر به مفاهیم توجه داشته باشیم فایده لازم را ندارد.

باقریان نژاد بیان کرد: قرآن کریم در آیات متعدد بر مقوله همدلی و مواست تاکید دارد از جمله این که در کارهای نیک با هم تعاون و همکاری داشته باشید یا فرموده که انفاق کنید و با عدم انفاق خود را در مهلکه نیندازید. 

وی تصریح کرد: اگر ملت با همدیگر مواسات نداشته باشند دشمنان سوء استفاده می‌کنند و به جان مردم می‌افتند.

وی در مورد  تاثیر حفظ بر رفتارش گفت: واقعا تاثیر محسوسی در زندگی و روابط اجتماعی من داشته است از طرفی انسان هرقدر بزرگتر شود مشکلاتش هم زیاد می شود و پناه بردن به قرآن بیشتر حس می‌شود. از جمله آیاتی که مانوس با آن هستم آیه شریفه 216 بقره است که فرمود: كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. 

یادآور می‌شود، چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم روزهای 15 تا 17 مرداد‌ماه در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل، اذان و دعا در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha