مدیران حوزه‌ کسب کار در گذشته زندگی نکنند
کد خبر: 3915198
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
سلسله نشست‌های کرونا و زندگی مؤمنانه/

مدیران حوزه‌ کسب کار در گذشته زندگی نکنند

یک کارآفرین برتر اجتماعی با بیان اینکه مدیران حوزه‌ کسب کار نباید در گذشته زندگی کنند، گفت: نیازها در دوران کرونا متوقف نشده است بلکه صرفا تغییر کرده است، نمی‌توان از کرونا گلایه کرد بلکه باید روند کار را تغییر داد. در دوران پسا کرونا، تغییر، الزام است نه انتخاب.

مدیران حوزه‌ کسب کار در گذشته زندگی نکنندبه گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی قم، علیرضا نبی در سلسله نشست‌های چالش کرونا و زندگی مومنانه با عنوان«پساکرونا؛ تغییر، الزام یا اجبار» که به همت جهاد دانشگاهی قم  و دانشگاه پردیس فارابی برگزار شد، عنوان کرد: من علیرضا نبی هستم و در 9 شهریور سال 47 در مشهد به دنیا آمده‌ام، اما اعتقاد دارم که انسان نه در تاریخ تولد خود، بلکه وقتی کار مهم و مفیدی انجام می‌دهند و از خود اثر خوبی برجای می‌گذارند متولد شوند.
وی ادامه داد: یکبار که در سفر بودم، در قبرستان قدیمی یک روستا بودم که روی سنگ قبری نوشته آقای حاجی مشهدی کربلایی متولد  1202 متوفی 1204! چند سنگ قبر دیگر نیز بدین صورت مشاهده کردم که بسیار عجیب بود، چون ممکن نیست فردی هم مشهد و هم کربلا و هم حج رفته باشد اما فقط دو سال عمر کرده باشد، وارد روستا شدم و چرایی این مطلب را از چند ساکن مسن روستا پرسیدم، حقیقت این بود که آن افراد آن میزان از عمر خود را که مفید طی کرده بودند، به عنوان عمر خود روی سنگ قبر خویش نوشته بودند.
این چهره‌ برتر کارآفرینی کشور اظهار کرد: من با بیش از هزار نفر زندانی از جرائم عمدی هم‌چون سرقت، نزاع دسته جمعی و زورگیری و... و جرائم غیر عمدی هم‌چون ورشکستگی کار می‌کنم که برخی محکومیت خود را گذرانده‌اند و برخی دیگر در حین گذراندن محکومیت خود با ما همکاری می‌کنند، گروه دیگر از افرادی که با آن‌ها همکاری دارم، زنان سرپرست خانوار و معتادین  بهبود یافته هستند که حداقل یکسال از پاکی آن‌ها گذاشته باشد.
وی ادامه داد: من در گذشته روزنامه فروش بودم و برای کسب درآمد کفش عابران را واکس می‌زدم، اما همیشه به گذشته‌ خود افتخار می‌کردم و اعتقاد دارم که آن دوران به مثابه‌ یک دانشگاه برای من بود که علیرضا نبی امروز را رقم زده‌ است، دورانی که برای یافتن چند عدد خرما و قدری حلوا به قبرستان‌ها می‌رفتم، از من علیرضا نبی امروز را ساخته است که مجموعه‌ای تاسیس کند و شرط استخدام در آن را، داشتن سوء پیشینه قرار دهد و امیدی را برای افرادی به وجود آورد که از سایر مراجع ناامید شده‌اند و جز خدا امیدی ندارند.
نبی بیان کرد: امروز افرادی در این مجموعه فعالیت می‌کنند که درس می‌خوانند تا مقاطع لیسانس پیشرفت کرده‌اند و حتی کتاب می‌نویسند، حسن اصلاح‌چی از افرادی است که در مجموعه فعالیت می‌کند و سازنده‌ بزرگترین قرآن چوبی معرق جهان است و این موجب افتخار من است.
وی ادامه داد: بسیاری از این افراد در گذشته‌ خود قربانی اشتباهات سایرین شده اند، حمیدرضا یکی از این افراد است، وقتی که در صحبت دوستانه‌ای با او، از اینکه در گذشته از یک خانم دکتر خفت‌گیری کرده بود، گلایه کردم، حمیدرضا در جواب من گفت که در سه سالگی پدرش را به خاطر اعدام به جرم حمل مواد مخدر از دست داده است و مادرش را نیز از دست داده بود، در کودکی و در اوج فقر، یک بیسکویت می‌دزدد و در نتیجه شکایت صاحب مغازه به کانون اصلاح تربیت برده می‌شود و در آن جا نیز با محیط ناسالمی مواجه می‌شود و در چنین شرایطی زندگی کرده است، اما یک روز برای درمان شخص مورد علاقه‌اش، از دکتر درخواست کمک می‎کند اما اعتنایی به وی نمی‌شود و برای دریافت هزینه‌های درمان، از خانم دکتری، خفت‌گیری می‌کند، و از این مثال‌ها به صورت متعدد وجود دارد.
این کارآفرین برتر اجتماعی عنوان کرد: من با همین افراد، که در جایگاه‌های مختلف در مجموعه فعالیت دارند، بزرگترین مرکز فرآوری زیتون کشور را تاسیس کرده‌ام و در هر ساعت حدود سه و نیم تن محصول تولید دارد، اصل مطلب این است که اگر اهل کار باشید، می‌توانید کار کنید و موفق باشید.
سازگاری با شرایط
وی ادامه داد: با شیوع کرونا، مجموعه نیز روند کار خود را تغییر داده‌است تا بتواند در دوران کرونا بازار خود را حفظ کند، نیازها در دوران کرونا متوقف نشده است بلکه صرفا تغییر کرده است، نمی‌توان از کرونا گلایه کرد بلکه باید روند کار را تغییر داد، در دوران پسا کرونا، تغییر، الزام است نه انتخاب.
نبی اظهار کرد: کسب و کار یک موجود زنده و در حال رشد است و مدیران این حوزه نباید در گذشته زندگی کنند، باید نیازهای جدید شناسایی شود و کسب و کارها بر مبنای آن شکل بگیرد، برای مثال، ابوعلی سینا در کتاب قانون خود درباره خواص زیتون می‎گوید، من آن کتاب را در دستور کار واحد تحقیق و مطالعه قرار دادم  و امروز بر مبنای همان کتاب محصولات مختلفی از اجزای مختلف زیتون تولید شده است.
این کارآفرین نمونه‌ ایرانی بیان کرد: تهدید کرونا، خود یک فرصت است، اگر فعالین حوزه کسب  کار روی فضای ناشی از کرونا فکر کنند، می‌توانند به نتایج خوبی برسند، به قول دکتر شریعتی برای تغییر زندگی باید طرز فکر را تغییر داد و برای تغییر طرز فکر باید نوع نگاه را تغییر داد، یک کارآفرین باید فقط به حرکت به جلو توجه کند، خدا نیز شرایط را برای او فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: فضای صادرات برای کشور ایران بسیار بی‌نظیر است و با نوآوری و تولید محصول متناسب با ذائقه‎ی بازارهای خارجی و ارائه بسته‌بندی مناسب می‌توان در حوزه‌ صادرات فعالیت کرد و موفق شد.
انتهای پیام
captcha