کرونا ظرفیت آموزش های قرآنی مجازی را شکوفا کرد/ لزوم آشنایی قاریان با دعا
کد خبر: 3915033
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
کسمایی:

کرونا ظرفیت آموزش های قرآنی مجازی را شکوفا کرد/ لزوم آشنایی قاریان با دعا

شرکت‌کننده در چهل وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان قم، تاکید کرد: کرونا سبب شده تا ظرفیت‌های دیده نشده مانند آموزش‌های مجازی پررنگتر شده و از آن استفاده کنیم.

کرونا ظرفیت آموزش های قرآنی مجازی را شکوفا کرد/محمدامیر کسمایی، شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم در گفت وگو  با ایکنا از قم، گفت: من معمولا در رشته ترتیل حضور داشتم ولی مدتی است به سفارش برخی مؤسسات و شبکه‌های تلویزیونی چند دعا ضبط کرده و پخش شد لذا ترغیب شدم وارد این فضا در مسابقات شوم.

وی افزود: دعاهایی که خوانده‌ام شامل دعای فرج، دعای هفتم صحیفه سجادیه که مورد سفارش رهبر معظم انقلاب هم بود به انضمام چند دعای دیگر است که از برخی رسانه‌ها پخش شده است.

کسمایی بیان کرد: معتقدم خوب است تا قاریان برخی مهارت‌های مداحی و دعاخوانی را هم کسب کنند، مثلا تضمین و آوردن شعر و حدیث از نکات خوبی است که یاد می‌گیریم و دامنه اطلاعات انسان افزایش می یابد.

وی که دعای روز چهارشنبه را به عنوان قرعه قرائت کرد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در دعاخوانی وجود دارد این است که ادبیات ادعیه یکسان نیست و برخی دعاها ظرفیت بیشتری برای همراه کردن مخاطب دارد، برخی شناخته شده تر است و مخاطب همراهی بیشتری می‌کند و یا موقف‌های دعا و الحان شناخته شده‌تر بیشتری دارد ولی برخی خیر.

کسمایی بیان کرد: دعای روز چهارشنبه از جمله دعاهایی است که مضمونی برای همراه کردن مخاطب ندارد و این مسئله روی نمره متسابق اثر می‌گذارد، در دعای ندبه« این الطالب بدم المقتول بکربلا و در دعای کمیل ظلمت نفسی و ... فرازهایی برای همراه کردن مخاطب است ولی در دعای مذکور این وضعیت وجود ندارد.

این فعال قرآنی و فرهنگی اظهار کرد: دعای روزچهارشنبه منقول از امام سجاد است؛ دعایی پرمغز و پرمحتوا، در این دعا چهار خواسته را از خداوند به تناسب روز چهارشنبه درخواست داریم؛ از جمله این فراز دعاست که «ستايش خداى را كه شب را جامه و خواب را مايه آرامش و روز را زمينه تكاپو قرار داده، ستايش تنها تو را سزاست كه مرا از خوابگاهم برانگيختى و اگر میخواستى خوابم را جاودان میساختى،ستايش دائم كه هرگز پايان نيابد،و سپاس‏ بيكران كه آفريدگان از شمارش آن ناتوانند،خدايا!».

کسمایی با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: کرونا سبب تعطیلی بسیاری از مراکز قرآنی از جمله دو مرکزی که بنده در آن آموزش دارم شده است گرچه معتقدم کارکردهای مثبتی هم دارد.

وی افزود: کرونا سبب شده تا ظرفیت‌های دیده نشده مانند آموزش‌های مجازی پررنگتر شده و از آن استفاده کنیم؛ برنامه‌ریز‌هایی از سوی مراکز صورت گرفته است و باید فعالیت های مجازی را گسترش دهیم و بهترین نتیجه را بگیریم.

وی همچنین از برگزاری مسابقات قرآنی در این شرایط تشکر و قدردانی کرد.

یادآور می‌شود، چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم روزهای 15 تا 17 مرداد‌ماه در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل، اذان و دعا در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha