دعا عامل نشاط اجتماعی است/ تقدیر از اوقاف قم
کد خبر: 3914922
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
شرکت‌کننده رشته دعا:

دعا عامل نشاط اجتماعی است/ تقدیر از اوقاف قم

شرکت‌کننده رشته دعاخوانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان قم، گفت: دعا در روایات مخ‌العباده معرفی شده است و سبب می‌شود تا فرد نشاط و پویایی لازم را برای اثرگذاری اجتماعی در خود ایجاد کند.

امانشهاب امانتچی، شرکت‌کننده رشته دعاخوانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم، در گفت وگو با ایکنا در حاشیه این دوره از مسابقات، گفت: من در مسابقات سال قبل رتبه اول دعاخوانی را کسب کردم و  در سطح کشور رتبه چهارم را به دست آوردم.

وی افزود: مسابقات دعاخوانی از مسابقات نوپا است ولی روند برگزاری آن سال به سال بهتر شده است و امیدوارم بهتر هم بشود؛ امسال دعاخوانان قوی حضور داشتند که نشانه افزایش سطح مسابقات است.

امانتچی با بیان اینکه رعایت دستورات بهداشتی در سالن و فضای مسابقات از نقاط قوت این دوره از مسابقات است، اظهار کرد: یکی از ضعف‌هایی که در بخش دعاخوانی در سال قبل در اصفهان وجود داشت بحث داوری بود که به نظرم امسال باید دقت بیشتری اعمال شود؛ البته سال قبل داوران حضور داشتند ولی امسال اجراها ضبط و به تهران ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم داوران با دقت بیشتری اجراها را بررسی کنند، تصریح کرد: اینکه ضبط شده و به تهران ارسال می‌شود به نظر بنده بهتر است.

این شرکت‌کننده رشته دعا در مورد اهمیت دعا در زندگی، تصریح کرد: فرموده‌اند که الدعا مخ العباده و الدعا ثناء المومن؛ الان ویروس کرونا همه عالم را درگیر کرده است و سبب شده تا حتی برخی جوانان که با دعا مانوس نبودند دست به دعا برداشتند.

وی تصریح کرد: هر انسانی نیازمند تغذیه روحی است و بهترین تغذیه قرآن و ادعیه است؛ ادعیه مضامین معنوی و عرفانی دارد و سبب تقرب انسان به سوی خدا می‌شود و باید در هر جمعی هستیم و در خلوت خودمان دعا را فراموش نکنیم.

وی با اشاره به تاثیرات اجتماعی دعا اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند دعا و راز و نیاز صرفا اثرگذاری در زندگی شخصی دارد و فرد در انزوای خود با خداوند به ثنا مشغول می‌شود در حالی که دعا و عبادت زمینه را برای تاثیرات مثبت اجتماعی و خدمتگزاری بیشتر به مردم فراهم می‌کند.

امانتچی تصریح کرد: دعا سبب نشاط انسان می‌شود لذا در همین جریان ویروس کرونا شاهد بودیم که بچه بسیجی‌ها و اهل دعا و راز و نیاز پیشگام خدمتگزاری به مردم و بیماران شدند؛ امام خمینی که زاهد به معنای واقعی بود در عین حال قهرمان مبارزه با استعمار و استکبار بود.

وی افزود: قرائت دعا باید با ابهت و جلال و عظمت باشد، برخی فرازهای دعای کمیل می‌بینیم چنان نشاط آور است که انسان را به وجد می‌آورد و تاثیرات اجتماعی دارد در حالی که برخی عرفان‌های انحرافی، خلوت‌گزینی بدون نتایج اجتماعی است و حتی در مسیحیت به جایی می‌رسد که ازدواج هم نمی‌کنند و در تفکر ما این تعبیر وارد است که «ای که دستت می‌رسد کاری بکن».

گفتنی است، وی از طفولیت در مداحی و دعاخوانی و جلسات قرآنی حضور داشته و دارد و چندسالی است که دعا را به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌کند.

یادآور می‌شود چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم روزهای 15 تا 17 مرداد ماه در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha