دعاخوانی علمی و حرفه‌ای به جوانان آموزش داده شود
کد خبر: 3914898
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
شرکت‌کننده رشته دعا:

دعاخوانی علمی و حرفه‌ای به جوانان آموزش داده شود

شرکت‌کننده رشته دعاخوانی مسابقات اوقاف قم، گفت: دعاخوانی از رشته‌های جذاب مسابقات است که باید مبتنی بر علم موسیقی و به صورت حرفه‌ای به جوانان علاقه‌مند آموزش داده شود.

فقیهیحسین فقیهی، شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه استان قم در گفت و گو با ایکنا از قم در حاشیه این مسابقات، گفت: من برای اولین بار در این مسابقات حضور دارم و از طریق تبلیغات میدانی از برگزاری آن مطلع شدم.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مسابقات، خوب و در فضای مناسب و با رعایت نکات بهداشتی برگزار شد، افزود: الحمدلله توجه خوبی به دعا در این مسابقات شده است؛ در گذشته عمدتا نگاه سنتی به دعاخوانی بود و هر کسی احساس می‌کرد صدای خوبی دارد تصور می‌کرد می‌تواند دعاخوان خوبی هم باشد.

فقیهی تصریح کرد: اجرای دعا در قالب مسابقه و طبق ضوابط، زمینه را برای حرفه‌ای و فنی‌تر شدن آن فراهم کرده است و این مسابقات شور خوبی برای دعاخوانی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: فضای دعاخوانی به لحاظ صوت و لحنی بسیار بازتر از فضای قرائت تحقیق و ترتیل است و می‌توانیم از الحان بیشتری بهره ببریم و به کارگیری الحان فارسی هم ایرادی ندارد .

فقیهی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نبود جلسات حرفه‌ای آموزش دعاخوانی مبتنی بر موسیقی مناسب با دعا است، علاقه‌مندان عمدتا از طریق شنیدن دعا در تلویزیون و مجالس جذب دعاخواندن می‌شوند ولی معتقدم باید آموزش مبتنی بر الحان و اصوات صحیح علمی برای این رشته ضروری است.

این شرکت‌کننده بیان کرد: باید استادان مسلطی در  این زمینه جلساتی در قم تشکیل دهند و جوانان را به صورت حرفه‌ای آشنا کنند؛ البته تا نام اساتید به میان می‌آید ذهنها به سمت برخی مداحان مشهور می‌رود که مدنظر بنده نیستند و لزوما هم هر مداح مشهوری، حرفه‌ای و مبتنی بر الحان و اصوات صحیح موسیقیایی نمی‌خواند بلکه کسانی که به علم موسیقی مسلط هستند باید وارد عرصه شده و تولید موسیقی مناسب و آموزش آن را به دعاخوانان داشته باشند و جوانان را جذب کنند.

فقیهی با بیان اینکه این عرصه نیازمند الحان جدید و جذابتر است در مورد تاثیر کرونا بر مجالس، اظهار کرد: این بیماری سبب شد تا گرایش به تشکیل مجالس در فضای مجازی بیشتر شود و باید از این فرصت بهره لازم را ببریم.

وی افزود: تاکید بنده عمدتا بر نو و جذاب کردن الحان دعاخوانی است تا تنوع بیشتری حاصل شده و مردم بعد از چندین دهه دعاشنیدن با یکسری الحان تجربه جدیدی داشته باشند.

یادآور می‌شود چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم روزهای 15 تا 17 مرداد ماه در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha