ایرانیان از اسلام برای شکوفایی استعدادها بهره بردند
کد خبر: 3912499
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

ایرانیان از اسلام برای شکوفایی استعدادها بهره بردند

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینكه برخلاف تمام تبلیغات سوء و نادرست مبنی بر ویرانی ایران با ورود اسلام، مردم با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و مسلمان شدند، گفت: ایرانیان از اسلام برای شکوفایی استعدادها بهره بردند چنانچه معماری ایران و بهره بردن از آن در ساخت مساجد و غیره نشان از این امر دارد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس امروز، 4 مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره داستان اصحاب کهف، گفت: این داستان حجتی از طرف خداوند بود، به‌همین دلیل بر سر در آن غار، مسجدی بنا شد، مسجد به معنای محل عبادت است، ساختمانی که هم یادمان اصحاب کهف و هم محلی برای عبادت بود.

وی افزود: امروز مراقد مطهر اولیای حق از امامان معصوم(ع) تا فرزندان بزرگوارشان در اقصی نقاط عالم تشیع در کشورهای مختلف، هم تبدیل به یادمانی برای آن اولیای حق شده و مردم آن‌ها را زیارت و تکریم می‌کنند و هم محل تجلی عشق به خاندان پیامبر اکرم(ص) شده و هم مکانی برای عبادت است که در آن نقاط، مراسم تلاوت و انس با قرآن و غیره برگزار می‌شود.

استوار میمندی با بیان اینکه امروزه در دنیا میراث‌های ماندگار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: میراث ناملموس نیز در کنار میراث ملموس قرار دارد، آنچه از گذشتگان مانند بنا و ابزار برای ما به یادگار مانده، ملموس است، اما میراث ناملموس، فیزیکی و مادی نیست بلکه وجود ارزشمندی است که نسل به نسل و سینه به سینه از گذشتگان به ما رسیده و نشانه اصالت یک جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: میراث ملموس گاهی طبیعی، مانند کوه و گاهی باستانی مانند تخت جمشید، آتشکده ارگ اردشیر در فیروزآباد و غیره است که نشان از قدمت تاریخی یک ملت دارد، گاهی این میراث ملموس اسلامی است که از ابتدای ورود اسلام به ایران به ما رسیده است مانند مسجد جامع عتیق و سایر معماری‌های اسلامی، قرآن و نسخ خطی. مرقد حضرت شاهچراغ(ع) یکی از این میراث‌های ارزشمند اسلامی است که پیشینیان پس از شناسایی قبر مطهر، بقعه را برآن ساخته و توسعه دادند و به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه در مقابل این میراث اسلامی ملموس، میراث ناملموس قرار دارد، گفت: میراثی مانند مهارت کوره‌سازی، سماورسازی و غیره که شامل فرهنگ و رسوم جامعه بوده، میراث ناملموس است، میراث معنوی نیز یکی از میراث‌های ناملموس ما است که مردم این آیین‌ها، رسوم مذهبی و فرهنگ دینی را به ما رسانده‌اند که به‌عنوان میراث ناملموس فرهنگی - هویتی جامعه ما است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس بیان كرد: امروز به دلیل عدم اهتمام به میراث معنوی، این میراث در معرض هجوم قرار دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، این هجوم به حدی است که گاهی بینات را انکار می‌کنند و یکی از این بینات، کرامات اهل بیت(ع) و رفع حوائج مردم است.

استوار میمندی اضافه كرد: برخلاف تمام تبلیغات سوء و نادرست مبنی بر ویرانی ایران با ورود اسلام، مردم با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و مسلمان شدند و وقتی مکتب اهل بیت(ع) مطرح شد، آن را نیز پذیرفتند و این بیانگر حق طلب بودن مردم ایران است، ایرانیان از اسلام برای شکوفایی استعدادها بهره بردند چنانچه معماری ایران و بهره بردن از آن در ساخت مساجد و غیره نشان از این امر دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره ملی «همسایگان آفتاب» حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: ثبت لحظات در کنار بارگاه نورانی حضرت شاهچراغ(ع)، ثبت میراث معنوی و ناملموس ما است، وقتی در حال ثبت کرامات و اعتقادات هستیم در حقیقت میراث معنوی را ثبت کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha