تجربه سوگواری محرم بدون شرکت در هیئت
کد خبر: 3910731
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
یادداشت/

تجربه سوگواری محرم بدون شرکت در هیئت

به اعتقاد حجت‌الاسلام صادق‌نیا، علاقه و ارادت مردم به امام حسین(ع) نه با دستور کسی آمده است و نه با کرونا از بین می‌رود. در شرایط شیوع کرونا، ممکن است جامعه‌‌ مذهبی سوگ بدون هیئت را نیز تجربه کرده و بیاموزد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا به اظهارات مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی درباره برگزاری هیئات در ماه محرم واکنش نشان داده است که متن آن از نظر می‌گذرد؛

«در چند ماه گذشته بسیاری از مناسک دینیِ جمعی به دلیل فراگیری ویروس کرونا تعطیل شد. زیارت، اعتکاف، نماز جمعه، مراسم‌ شب‌های احیاء، و حالا هم حج. شاید در روزهای اول بسیاری از گروه‌های مذهبی‌تر فکرش را هم نمی‌کردند که بدون شرکت در این مناسک دسته‌جمعی هم بتوان دین‌دار بود؛ امّا حالا احتمالاً گونه‌های دیگری از دین‌داری را تجربه کرده و دریافته‌اند تعطیلی مناسک به معنای تعطیلی دین نیست.

با نزدیک شدن محرم و صفر، این گروه‌ها با چالش دیگری درباره‌‌ آیین‌های مذهبی روبرو شده‌اند. گروهی فکر می‌کنند سوگواری‌های محرم و صفر با دیگر مناسک قابل مقایسه نیست و به همین دلیل «هیچ هیئتی نباید تعطیل شود» (حریزاوی، معاون راهبردی استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی). گویی نظر کارشناسان بهداشت و درمان تنها تا دروازه‌ هیئت‌ها نافذ است.

به دلیل اهمیت سلامتی سوگواران و برخلاف دستور جناب حریزاوی، احتمالاً هیئت‌های عزاداری نیز تعطیل، محدود، یا در صورت‌بندی متفاوتی برگزار خواهند شد؛ ولی طبیعی است که علاقه و ارادت مردم به امام حسین(ع) نه با دستور کسی آمده است و نه با کرونا از بین می‌رود. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است جامعه‌‌ مذهبی سوگ بدون هیئت را نیز تجربه کرده و بیاموزد.

کرونا هنوز چیزهای زیادی دارد که به ما یاد بدهد. فعلاً از فهم جهانِ پساکرونا حرف نزنید.»

انتهای پیام
captcha