کارگاه آموزشی مجازی «تذهیب و حل‌کاری» برگزار شد
کد خبر: 3909508
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
به همت کتابخانه و موزه ملی ملک؛

کارگاه آموزشی مجازی «تذهیب و حل‌کاری» برگزار شد

کارگاه آموزشی مجازی «تذهیب و حل‌کاری» به همت کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، کارگاه آموزشی مجازی «تذهیب و حل‌کاری» به همت کتابخانه و موزه ملی ملک با حضور فهیمه کاظمی یزدی، مدرس برجسته کشور بدون حضور هنرجویان برگزار و فیلم آن در دو بخش در صفحه اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک منتشر شد.

در بخش نخست کارگاه تذهیب و حل‌کاری نکات تئوری درباره تاریخچه تذهیب در ادوار مختلف از جمله صفوی و قاجار، وجه تمایز تذهیب حرفه‌ای تابلویی و تذهیب خوش‌نویسی، ویژگی‌های تذهیب در دو بخش ختایی و اسلیمی، انواع فرم حل‌کاری و ابزارهای اجرای تذهیب همچون کاغذ دست‌ساز، رنگ کاغذ، مُهره کردن کاغذ، انواع قلم مو و... بیان می‌شود.

اجرای حل‌کاری بر روی کاغذ و ترسیم گل شاه عباسی و... نیز به صورت عملی در بخش دوم این کارگاه مجازی آموزش داده می‌شود.

آثار هنری فاخری در رشته تذهیب در گنجینه ملک وجود دارد که به تدریس این رشته کمک کرده و می‌کند چنانکه هنرجویان کارگاه حل‌کاری و تذهیب کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های اخیر از این آثار برای مشق نظری خود استفاده کردند.

این کارگاه ملک با هدف آموزش مجازی فرهنگ و هنر اسلامی ــ ایرانی و بهره‌مندی هنردوستان از ظرفیت‌های آموزشی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دوران رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توقف ارائه خدمات حضوری این مؤسسه به دلیل بحران بیماری کرونا برپا شد.

به همت مدرسه فرهنگ و هنر ملک دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی متنوعی در راستای ارائه آموزش‌های غیررسمی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی ــ ایرانی به‌ویژه در حوزه هنرهای سنتی با توجه به آثار هنری ــ تاریخی موجود در گنجینه ملک در سال‌های گذشته برگزار شده است. در حال حاضر فیلم برخی از این کارگاه‌‌ها و دوره‌‌ها در چند بخش کوتاه در فضای مجازی در دسترس اهل هنر قرار دارد.

علاقه‌مندان برای دانلود این فیلم‌‌های آموزشی می‌‌توانند به صفحه اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی (malek_museum_library) یا به وب‌ سایت آپارات با استفاده از کلیدواژه‌ «کتابخانه و موزه ملی ملک» مراجعه کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین‌آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران در سال 1316 خورشیدی بر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) قرار دارد. خدمات این موقوفه از اسفندماه سال گذشته به‌صورت غیرحضوری و مجازی به مخاطبان ارائه می‌شود.

ابراهیم سعیدی
انتهای پیام
captcha