امام رضا(ع) ایرانیان را با مهدویت آشنا کرد
کد خبر: 3908943
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

امام رضا(ع) ایرانیان را با مهدویت آشنا کرد

یک مدرس حوزه علمیه به تشریح اقدامات امام رضا(ع) در معرفی امام زمان(عج) پرداخت و تأکید کرد: امام رضا(ع) ایرانیان را با مهدویت آشنا کرد.

امام رضا(ع) ایرانیان را با مهدویت آشنا کرد

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش‌های قدس رضوی در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن‌زاده، مدرس حوزه علمیه، شامگاه یکشنبه، 15 تیرماه در نشست «آموزه مهدویت در کلام امام رضا(ع)»، گفت: سنگ بنای اندیشه مهدویت توسط شارع مقدس و پیامبر اکرم(ص) بنا نهاده شده است و پیامبر اکرم بارها ظهور حضرت ولی عصر(عج) را مژده داده‌اند.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند من سید مخلوقات خداوند متعال هستم و از همه ملائک و انبیا و رسولان الهی برتر هستم و صاحب شفاعت و حوض شریف. همچنین فرمودند که من و علی(ع) پدران امت هستیم و کسی که ما را بشناسند خدا را شناخته و سپس به معرفی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پرداختند و سپس به 9 فرزند امام حسین(ع) اشاره کردند و فرمودند که نهمین آن‌ها قائم و مهدی(عج) است.

محسن‌زاده تصریح کرد: رواتی چون عبدالله انصاری نام 12 امام را از پیامبر گرفته و برای مردم و اصحاب بیان می‌کردند. جابر این نام‌های شریف را در یک صحیفه نوشته بود و همراه داشت. پیامبر فرمودند که مهدی(عج) ظهور خواهد کرد و زمین را از عدال و داد مشحون خواهد کرد.

معاون دفتر رهبر انقلاب در عراق، بیان کرد: روایات مهدوی در میان راویان حدیثی اهل سنت نیز فراوان بیان شده است و حتی در صحاح سته که صحیح‌ترین کتب اهل سنت هستند این روایات وارد شده است. دو کتاب صحیح مسلم و بخاری بخشی از روایات آخرالزمان از جمله خروج دجال را ذکر کرده‌اند. نام پیامبر و امام زمان(عج) در سنن ابن ماجه و ترمذی نقل شده است و برخی از عالمان اهل سنت روایاتی در خصوص امام زمان(عج) را به یک کتاب تبدیل کرده‌اند که اختصاصاً آن را به آن امام نام‌گذاری کردند.

وی گفت: جلال‌الدین سیوطی که اهل سنت او را الحافظ السیوطی می‎نامند کتابی با عنوان بوی خوش گل در اخبار مهدی دارد. شیعیان بیش از 1000 روایت در این زمینه نقل کرده‌اند که هیچ شکی بر جای نگذاشت. ارائه طرح کلی دین و اندیشه آسمانی اسلام توسط پیامبر(ص) در 23 سال انجام شد ولی تفسیر تفصیلی آن با ائمه بود و این انسان 250 ساله‌ای که با تعبیر هوشمندانه و حکیمانه رهبر انقلاب سکان هدایت دین را پس از پیامبر به دست گرفت این اندیشه را تکمیل کرد.

مدرس حوزه و کارشناس مهدویت بیان کرد: امام علی(ع) 51، امام حسن(ع) 5 حدیث، امام حسین(ع) 14 حدیث در خصوص امام زمان(عج) دارند. همچنین امام سجاد(ع) 11‌، امام محمد باقر(ع) 63 و امام صادق(ع) 124 حدیث مهدویت دارند. امام موسی ابن جعفر 6 و امام رضا 19 و به همین شکل امام حسن عسکری(ع) نیز 22 حدیث درباره امام زمان(عج) بیان کرده‌اند که به دست ما رسیده است.

وی گفت: امام رضا(ع) موجب مهدوی شدن ایران و تقویت بنای مهدویت نزد اندیشه اسلامی شدند. فضل ابن شاذان از یاران امام رضا(ع) است که قدیمی‌ترین اثر شیعه را با عنوان غیبت یا قائم نگاشته است. به نظر می‌رسد که تألیف این کتاب با الهام و اشاره حضرت نگاشته باشد زیرا امام می‌خواستند که مردم را از این حیث آماده کنند.

مدرس حوزه بیان کرد: از حیث عملی نیز ورود امام به ایران زمینه اندیشه و تقویت آن را ایجاد کرد. امام رضا(ع) در حدیث معروف سلسلةالذهب مهم‌ترین روایت را در حساس‌ترین برهه خود در ایران عنوان کردند و اعلام داشتند که بدون امامت توحید انسان هم کامل نمی‌شود زیرا اگر کسی توحید داشته باشد و امامش را نشناسد در فهم توحید هم مشکل پیدا خواهد کرد و به دام‌های دیگر خواهد افتاد.

برکات حضور حضرت معصومه(س) در قم

وی گفت: داستان ورود حضرت معصومه(س) به ایران و بیماری ایشان در ساوه و اینکه فرمودند من را به قم ببرید و توجه باطنی که قم باید مرکز گسترش علم باشد و از این شهر، علم به سایر کشورها منتقل شود، همه این امور به برکت حضور حضرت رضا(ع) در ایران است. با اندکی اغماض آنگونه که در میان اصحاب فرق و مذاهب مشهور است اگر کسی به ایستگاه هشتم قطار امامت برسد و به امامت ایشان معتقد باشد تا ایستگاه دوازدهم یک سره است و ایستگاه دیگری ندارد. یعنی هر کسی معتقد به امام رضا(ع) است معتقد به فرزندان دیگر تا امام زمان(عج) هم هست.

این مدرس حوزه گفت: امام جواد(ع) فرمودند که همه فرق و مذاهب قبر امام حسین(ع) را زیارت می‌کنند ولی امام رضا(ع) را تنها شیعیان خاص زیارت می‌کنند، پس امر به اولی بودن این زیارت کردند.

وی با اشاره به اصلاح مسیر مهدویت و رفع شبهه مهدویت در عصر امام رضا(ع) بیان کرد: در عصر امام رضا(ع) و شهادت موسی ابن جعفر(ع) تعدادی از شیعیان شهادت امام کاظم را انکار کردند و مدعی شدند که ایشان شهید نشده و او همان مهدی است و غیبت کرده و ظهور خواهد کرد. این افراد چون در امام توقف کردند و نسب به امامت بعدی معتقد نشدند به‌عنوان واقفه نامگذاری شدند.

وی بیان کرد: امام کاظم(ع) تمام فرق منعشب از شیعه را رد کردند ولی این فضای باز سیاسی باز نماند و پس از آنکه بنی عباس بر مسند نشستند فضا را تنگ کردند و کار به جایی رسید که امام صادق(ع)، امامت امام کاظم(ع) را به تصریح بیان نکردند زیرا فضا کاملاً سنگین و جدی بود.

محسن‌زاده یادآورشد: در چنین فضایی مردم نیز متحیر شدند و برخی شیعیان راه را گم کردند و برخی دیگر که وکلای خاص امام کاظم(ع) از جمله علی ابن حمزه بطائنی، عثمان ابن عیسی اغلب به نیت مسایل مالی به نفی امام رضا(ع)، پرداختند زیرا آن‌ها اموال و کنیران و هزاران درهم را در تملک داشتند از شهادت امام استفاده کردند و از ارائه آن به امام رضا(ع) خودداری کردند.

وی با ذکر این مطلب که امام رضا حضرت مهدی(ع) را نیز معرفی کردند و مواجه سنگینی با واقفه کردند، تصریح کرد: امام رضا(ع)، حضرت مهدی(عج) را برای مردم معرفی کردند. زیرا مردم معتقد شده بودند که امام کاظم(ع) مهدی(عج) است. یکی از یاران خدمت امام رضا(ع) رسید و بیان کرد که شما صاحب این امر هستید که امام فرمود بله ولی من آن کسی نیستم که زمین را پر از عدل می‌کند در حالی که از پر از ظلم شده  و سپس به بیان ویژگی‌های عظیم امام زمان(عج) اشاره می‌کند و بیان می‌کنند که او چهارمین فرزند از من است که خداوند او را غایب و سپس ظهور می‎کند.

محسن‌زاده گفت: همچنین فرمودند مهدی کسی است که مردم در ولادتش شک می‌کنند و او صاحب غیبت است و زمانی که ظهور کند زمین به نورش روشن می‌شود و کسی است که زمین برای او درپیچیده می‌شود و سایه‌ای برای او نخواهد بود و نداکننده‌ای او را به نام خطاب قرار می‌دهد به گونه‌ای که همه اهل زمین آن را می‌شوند.

وی اظهار کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند که او شبیه من و موسی ابن عمران و هم نام جد من است. او نورهایی نورانی دارد و از پرتوی نور قدس روشنایی می‌گیرد.

ایجاد آمادگی در امت برای دوران غیبت

محسن‌زاده گفت: انبیا و ائمه زمینه ساز ظهور بودند ولی هرچه به زمان ظهور نزدیک می‌شویم این زمینه‌سازی‌ها پررنگ تر می‌شوند و شدت بیشتری رخ می‌دهد. امام رضا(ع) موضوع وکلا را مثل امام کاظم در دستور کار داشتند.

وی افزود: سازمان وکالت سازمانی بود که با حضور انسان‌های مورد اعتماد شکل گرفت و امام نیز رأس هرم بودند. مردم باید با این وکلا خمس و ... می‌دادند و نامه‌ها را با مهر به مردم می‌دادند.

محسن‌زاده گفت: امام رضا(ع) در موضوع امامت روایتی طولانی و مفصل دارند که برخی از عالمان شیعه در شرح این روایات نوشته‌های طولانی نوشته‌اند که مانیفست شیعه در این حوزه است. امام موضوع امامت را با آیه مرتبط با غدیرخم آغاز کردند و بعد امامت امام علی(ع) را تبیین کردند. همچنین فرمودند که امام چیزی نیست که مردم انتخاب کنند بلکه خداوند باید مصداق این مقام را معرفی کند.

انتهای پیام
captcha