آخرین شماره دوماهنامه «خُلُق» منتشر شد
کد خبر: 3908817
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

آخرین شماره دوماهنامه «خُلُق» منتشر شد

شماره 76 و 77 دوماهنامه تربیتی اخلاقی «خُلُق» به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، دوماهنامه تربیتی اخلاقی «خُلُق» که یکی از محصولات فرهنگی مؤسسه فرهنگی دارالهدی است، هر دو ماه یکبار در حوزه اخلاق و سیره اهل بیت(ع) منتشر می‌شود.

شماره 76 و 77 این دوماهنامه در 72 صفحه منتشر شد.  سخن نخست این دوماهنامه با عنوان «دادگاه پیش‌رو» به قلم محمدرضا مجیری نگاشته شده و در ادامه نیز سخنانی از مقام معظم رهبری با تیتر «از خودپرستی تا خداپرستی» منتشر شده است. در صفحه هفتم خاطرات آیت‌الله خزعلی از آیت‌الله بروجردی را می‌توانید مطالعه کنید.

«بهترین وکیل»، عنوانی است که در آن به موضوع رابطه توکل و عالم سیاست و راه رسیدن به توکل در اندیشه امام خمینی(ره) پرداخته شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «خمینی کبیر پرچمدار موضوع یگانگی سیاست و دیانت بود و در زندگی فردی و اجتماعی ایشان این موضوع مهم به خوبی نمایان بود ایشان بر خلاف بسیاری دیگر، موضوعات معرفتی و اخلاقی را محدود به زندگی فردی نمی‌دانست و با همین گزاره‌ها زندگی اجتماعی و سیاسی خود را اداره می‌نمود. اگر از توکل حرف می‌زد به زندگی فردی و تامین شدن هزینه‌های آن نمی‌کرد؛ بلکه توکل در نظر او درد همه شئون زندگی ساری و جاری بود. او حتی با توکل، مبارزه و جهاد می‌کرد.

او در عین تدبیر و برنامه‌ریزی، جنگ تحمیلی و مشکلات بزرگ اجتماعی را هم با توکل سامان می‌داد و در این باره می‌فرمود: من از ملت خودم و از همه شما و از همه ملت‌های مسلم می‌خواهم که اتکال به خدا بکنید؛ در همه کار‌ها اتکال به خدا بکنید. قدرت‌ها در مقابل قدرت خدا هیچ است، قوه‌ها در مقابل قوه الهی نابود است. اتکال به خدا بکنید، غلبه به هر چیز می‌کنید. پیغمبر اسلام با آنکه یک نفر بود در مقابل همه دشمن‌ها، با اتکال به خدا غلبه کرد بر همه و وقتی وارد مکه شد - مکه‌ای که او را آن قدر زجر داده بودند - پیروزمندانه با فتح، با نصر وارد شد و دنیا را روشن کرد... برای اینکه اتکالش به خدا بود، جبرئیل امین پشت سرش بود. شما هم اتکال به خدا کنید تا جبرئیل امین پشت سر شما با شما همراه باشد، فرشتگان با شما همراه باشند».

بخش دیگری از این دوماهنامه به مصاحبه به آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری اختصاص دارد. در بخشی از این مصاحبه، میرباقری در پاسخ به این پرسش که «تمدن اسلامی جز با ظهور حضرت مهدی (عج) هم محقق می‌شود؟» آمده است: «اصلاً ظهور امری فراتمدنی است و بنده همین را عرض می‌کردم و می‌گفتم که شیعه دائماً در حال حرکت است. اصلاً ظهور آن چیزی که ما تصور می‌کنیم نیست. کلمه تامه مقدسی است که هیچ‌گاه در عالم ظهور پیدا نکرده است. وقتی او در عالم ظاهر می‌شود، عقول، چهل برابر می‌شود. تمدن همانند دولتی است که امروزه ساخته‌ایم که یک ایستگاه وسط راه است. صد سال پیش می‌گفتند که مگر می‌شود، ولی فقیه حاکم باشد؟ هفتصد سال پیش می‌گفتند مگر می‌شود حکومت شیعی داشته باشیم؟ حالا این دولت، به همان صورت که توانسته انقلاب کند و نظام بسازد، یک قدم جلوتر می‌رود و یک مدنیت متناسب با خداپرستی می‌سازد. این‌ها برای پیش از ظهور متصور است. حکومت عصر ظهور همانند حکومت حضرت امام یا حضرت آقا با این محدودیت‌ها نیست».

«گنج پنهان» نیز عنوانی است که به مروری بر جایگاه انسان در خلقت می‌اندازد و حاوی بحث‌های از آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی است. در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: «تجربه نشان داده است که بی نظمی عامل مهمی برای ایجاد روحیه کسالت و سستی در انسان است؛ مثلاً وقتی نظم نباشد، درس‌ها روی هم انباشته می‌شود و شب امتحان فرامی‌رسد و نمی‌توانیم در زمان کم، همه درس‌ها را مطالعه کنیم و در نتیجه، دلسرد می‌شویم فشار روحی، خستگی درونی می‌آورد؛ به گونه‌ای که چه بسا در جلسه امتحان هم حاضر نشویم! همچنین کسی که در جوانی‌اش تهذیب نفس نکند، بعد از سال‌هایی که از عمرش گذشت، غصه و تأسف و ناراحتی زیاد، حالت کسالتی در او ایجاد می‌کند. به طور کلی بیشتر افراد تنبل، در زندگی، نابسامان و بی‌انضباط هستند.

افراد تنبل هیچ‌گاه از ابتدا به رعایت نظم علاقه‌مند نیستند و با نشستن و دست روی دست گذاشتن نیز علاقه به نظم در وجودشان ایجاد نمی‌شود؛ پس باید از راهکار تحمیل نظم استفاده کنند و با اینکه علاقه‌ای به نظم ندارند، خود را به آن مجبور کنند تا کم کم علاقه ایجاد شود؛ زیرا نظم و نشاط روحی تاثیری متقابل در یکدیگر دارند: از یک طرف نظم برای انسان نشاط روحی به ارمغان می‌آورد و از طرف دیگر، نشاط روحی نیز انسان را به نظم وا می‌دارد».
انتهای پیام
captcha