ماهنامه «فکه» به ایستگاه 206 رسید
کد خبر: 3908807
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

ماهنامه «فکه» به ایستگاه 206 رسید

دویست و ششمین شماره از ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «فکه» روی پیشخوان نشریات قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ ماهنامه «فكه» به طور تخصصی به ادبیات پایداری و خاطرات دفاع مقدس و انقلاب اسلامي می‌پردازد و در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه به دو زبان فارسی و عربی چاپ می‌شود. شماره ۱ فکه در خردادماه سال ۷۸ روی کیوسک رفت و تاکنون به صورت مستمر منتشر شده است.

این ماهنامه در تازه‌ترین شماره خود پرونده ویژه را به بررسی زندگی شهید مدافع حرم، سردار حاج ذاکر حیدری، اختصاص داده که با عنوان «تا زنده‌ام، رزمنده‌ام» منتشر شده است. همچنین برخی دیگر از عناوین این شماره «شاگردان مکتب امام(ره)»، «انتقام سخت»، «پدافند غیرعامل»، «دانشگاه مقدس»، «این مرد پاک»، «دریاچه ماهی»، «شرحی یک از هزاران»، «میدان‌دار آتش» و «خستگی‌ناپذیر» است.

در بخش‌هایی از پرونده ویژه این شماره می‌خوانیم: «سردار ذاکر حیدری در سال 1362 در لباس پاسداری به گروه توپخانه تازه تأسیس 60 رسالت پیوست و پس از آموزش هدایت آتش، در یکی از آتش‌بارهای گروه، مشغول به فعالیت شد. بعد از عملیات خیبر و در اوایل سال 1363 پس از اتمام مأموریت، از گروه توپخانه رسالت به لشکر عاشورا اعزام شد و به دلیل سابقه کاری در رسته توپخانه، در زمان سازماندهی لشکر به واحد توپخانه، معرفی شد.

او از همان روزهای اول مورد توجه فرمانده واحد توپخانه قرار گرفت و از تجربیات او در موقعیت‌های حساسی چون دیده‌بانی و هدایت آتش استفاده می‌شد، به طوری که در مدت کم با بروز لیاقت، پشتکار و شجاعت به فرماندهی آتشبار منصوب شد. او پس از حضور در عملیات بدر، در اوایل سال 1364 برای گذراندن دوره مقدماتی توپخانه به دانشکده توپخانه سپاه اصفهان اعزام شد و بعد از سپری کردن دوره و کسب تخصص بیش‌تر و بالاتر، مسئولیت‌ آتشبارهایی را به عهده گرفت که بر روی پل‌های شناور طراحی شده و در داخل نی‌زارهای هورالعظیم مستقر شده بودند.

در پاییز سال 1364 قرار شد توپخانه لشکر عاشورا برای عملیات والفجر 8، علاوه بر پشتیبانی آتش‌محور لشکر، سازماندهی توپخانه چند لشکر همجوار از توپخانه‌ها ارتش جمهوری اسلامی ایران را با راه‌اندازی مرکز هماهنگی پشتیبانی آتش آنها، طرح‌ریزی و تأمین کند. به همین خاطر، وجود شهید حیدری در آن مقطع در مرکز هماهنگی، یک نیاز ضروری بود. در سال 1365 نیز قرار بود عملیاتی در جبهه میانی شیخ صالح و ازگله انجام گیرد، شهید حیدری در این مقطع نیز مسئولیت طراحی قسمتی از آتش منطقه را بر عهده داشت. در میانه کار با بمباران سنگین شیمیایی که دشمن انجام داد، شهید حیدری آسیب زیادی دید و به بیمارستان منتقل شد. اثرات شیمیایی تا آخرین روزها در اعضا و جوارح او ماندگار بود. در عملیات کربلای 5 شهید حیدری ضمن انجام مسئولیت در جایگاه طراحی آتش، در روزهای اولیه عملیات به عنوان رابط توپخانه حضور داشت و نقشی مؤثری در شکست پاتک‌های دشمن داشت.

در فروردین سال 1366 او مسئول عملیات توپخانه لشکر 31 عاشورا بود، چند روز قبل از عملیات کربلای 8 شهید حسن شفیع‌زاده مأموریت را ابلاغ کرد، اما همه نگران بودند که چگونه می‌توان با این امکانات محدود و کم برای شروع عملیات آماده شد، اما ذاکر حیدری با همان طمأنیه قلبی و همت والا گفت: «اصلاً نگران نباشید، ان شاء الله به موقع آمادگی خودمان را اعلام می‌کنیم». انصافاً چند ساعت جلوتر از وقت مقرر هم اعلام آمادگی کرد».

در بخش دیگری از این ماهنامه از سیدرضا پاک‌نژاد از شهدای حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، به قلم محدثه مرتضوی یادی به میان آمده است. در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: «در میان شهدای فاجعه هفتم تیر 1360، نام شهیدی می‌درخشد که در زمان حیاتش علاوه بر شغل اصلی‌اش که پزشکی بوده، خدمات فرهنگی عظیمی به مردم ایراد کرد. او در زمانه‌ای که دستگاه تبلیغاتی رژیم پهلوی به فرمان اربابان غربی خود با تمام امکانات و توان به دنبال ترویج فحشا و اباجه‌گری بود، مشغول نوشتن کتاب‌های دینی و علمی برای جوانان شد. کتاب‌هایی با موضوع ازدواج و ترویج پاکی، رابطه پزشکی با قرآن و احادیث، تاریخ ایران در دوره اسلامی و ماجرای سقیفه منتشر شد».

یادآور می‌شود، ماهنامه ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «فکه» با بهای 15 هزار تومان در 56 صفحه در پیشخوان نشریات قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha