یاد خدا کوتاهی نکردن در میدان تکلیف است
کد خبر: 3899476
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

یاد خدا کوتاهی نکردن در میدان تکلیف است

حجت‌الاسلام سیدآبادی با اشاره به اینکه یاد خدا تنها گفتن ذکر «الحمدالله» و «سبحان الله» نیست، گفت: یاد خدا در واقع کوتاهی نکردن در میدان تکلیف و وظیفه است.

یاد خدا کوتاهی نکردن در میدان تکلیف استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، شامگاه 27 اردیبهشت‌‎ماه، همزمان با شب قدر 23 ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: احتمال بودن لیلةالقدر در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از دیگر شب‌ها بیشتر است، اما با صراحت تبیین نشده آنچه از کلام و سیره اهل‌بیت(ع) درک شده، این است که احتمال این شب بیشتر از دیگر شب‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در آیه 152 سوره بقره خداوند می‌فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ؛ مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، نعمت مرا شکر کنید و کفران نعمت نکنید»، بیان کرد: یکی از دعاهایی که در شب 23 و 21 ماه رمضان قرائت می‌کنیم این است که «خدایا در این شب قدر، ذکر، شکر و رغبتت را رزق ما بگردان و توفیق توبه کردن را به ما عطا کن و ما را موفق کن به آنچه اهل بیت را موفق گردانیدی».

سیدآبادی ادامه داد: امشب شب ذکر است، امشب باید یاد الهی را در جان خود زنده کنیم و تا شب‌های قدر دیگر از این ذکر بهره ببریم. واژه «ذکر» جزء مفاهیمی است که در قرآن و کلمات معصومین بسیار شنیده‌ایم. واژه ذکر 257 بار در قرآن آمده که این نشان از اهمیت و توجه به یاد خداست.

حقیقت ذکر حس حضور خداست

عضو شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: آنچه در تبیین مفهوم ذکر به ما گفته شده، منظور از «ذکر زبانی»، کلماتی است که افراد به زبان آورند. دوم «ذکر قلبی» یعنی توجهش به خدا باشد و دیگر «ذکر عملی» است، اما اگر حقیقت ذکر را توجه کنیم یعنی انسان همواره خود را در محضر خدا ببیند و خدا را بر اعمال و رفتارش ناظر ببیند و در همه عرصه‌های زندگی حضور خدا را حس کند.

وی تصریح کرد: یاد خدا مهم‌ترین سرمایه و تکیه‌گاه بشر است که انسان با آن می‌تواند در همه مشکلات و عرصه‌های مختلف زندگی با آرامش حرکت و مسیر زندگی را پر مسئولیت خود را طی کند.

طی کردن مسیر زندگی به سلامت و امنیت

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر ما توجه به خدا را در همه امور زندگی داشته باشیم که الگوی ما نیز در این مهم اهل‌بیت(ع) هستند، می‌توانیم همه مسیر زندگی را به سلامت و امنیت طی کنیم.

سیدآبادی اظهار کرد: اگر خدای متعال را خالصانه بخوانیم و یاد او را همواره مسئلت کنیم، این می‌تواند ذخیره یک سال برای کمک در امور زندگی ما باشد تا بتوانیم به آرمان‌های مادی و معنوی زندگی خود برسیم. در عبادتمان یاد خدا داشته باشیم چون روح و جوهر عبادت مانند نماز احساس حضور است. اگر انسان در نماز در محضر خدا بودن را حس نکند، نمازش لقلقه‌ای بیش نیست.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: در افکار، نیات، صحبت، گفتمان و در محیط کار و عرصه‌های مختلف زندگیمان و داد و ستدهایی که با دیگران داریم، یاد خدا را در نظر بگیریم و خدا را همیشه در خلوت و آشکار ناظر ببینیم.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم از شب قدر از همین یاد خدا بهره‌مند شویم، این زندگی ما را تنظیم می‌کند و به همه امور ما سامان می‌دهد. یاد خدا تنها «سبحان‌الله» و الحمدالله گفتن نیست، بلکه کوتاهی نکردن در میدان تکلیف و وظیفه است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام علی(ع) می‌فرماید: «ای مردم از خدا پروا کنید خدایی که اگر بگویید می‌شنود و اگر نگویید می‌داند»، افزود: این یعنی حصور خدا را حس کردن؛ لذا بی‌مهابا حرف نزنیم. یکی از مهم‌ترین روزمره‌هایی که به معنویت ما ضربه می‎زند کلام ماست.

یاد خدا؛ مهم‌ترین سرمایه بشر

وی با اشاره به بیان روایاتی از اهل بیت(ع) در خصوص یاد خدا تصریح کرد: در نگاه کردن، صحبت کردن، رفتارها، دادو ستدها و خلوت خود دقت کنیم؛ چرا که خدا به همه امور آگاه است. یاد خدا رفتار، نگاه، گفتار، قضاوت و همه امور زندگی ما را تنظیم می‌کند. آنچه در زندگی اولیاء خدا داریم، همین یاد خداست.

سیدآبادی گفت: مهم‌ترین تکیه‌گاه در زندگی یاد خداست و این باعث آرامش ما در زندگی می‌شود. این سرمایه در معرض خطر و در معرض غارتگران یعنی شیطان و ایادی شیطان است که همواره درصدد هستند یاد خدا را از ما بگیرند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: خداوند می‌فرماید کسی که از یاد من غافل شد، معیشت زندگیش سخت خواهد شد. یاد خدا سرمایه زندگی برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف متعالی زندگی است. تمامی امکانات مادی برای رسیدن به اهداف منهای یاد خدا هیچ کاری نمی‌توانند بکند.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: همواره توطئه دشمنان را در برابر انقلاب و نظام دیده‌ایم. آنچه امروز در نظام به آن توجه شده آمادگی برای دفاع از کشور است اما بدانیم این آمادگی تنها کافی نیست، بلکه مهم‌ترین سرمایه و بالاترین تکیه‌گاه برای عبور از تمام مشکلات در راه دین و زندگی یاد خداست و شب قدر شبی است که از نیروگاه قدرت الهی می‌توانیم این سرمایه را کسب کنیم.

شکر عملی یعنی نعمت‌ها را نادیده نگیریم

سیدآبادی افزود: دیگر موردی که در دعاهای این شب‌ها می‌خواهیم شکرگزاری از نعمت‌های الهی است، باید نعمات الهی را ببینیم ، شکرگزار باشیم و کفران نعمت نکنیم؛ لذا اولین مرحله شکر، شکر قلبی است و شکر قلبی یعنی اینکه نعمت را ببینیم.

وی ادامه داد: یکی از آداب دعا یادآوری نعمت‌هاست و یاد نعمت الهی اولین مرتبه شکر است. داده‌های الهی را از یاد نبریم. کفران یعنی پوشاندن نعمت و کفر هم به معنی پوشاندن حقیقت است؛ لذا نعمت‌های الهی را کفران نکنیم. امام رضا(ع) در خصوص کفران نعمت می‌فرماید: «سریع‌ترین عقوبتی که انسان می‌بیند عقوبت کفران نعمت است»؛ لذا نگاه قارونی به نعمت نداشته باشیم. مانند قارون که ثروت را از خود می‎دانست نعمات الهی را از خود ندانیم و سهمی برای خدا قائل شویم.

کفران نعمت؛ گناه زود عقوب

وی اظهار کرد: سلامتی، آبرو و هر نعمتی که ما داریم از خداوند است. شکر نعمت الهی دوام نعمت را برای انسان تضمین می‌کند. خدا هر نعمتی که به هر بنده‌ای داده برای این نبوده که از او بگیرد و هیچگاه قبل از زمانش خدا هیچ نعمتی را از افراد نمی‌گیرد، مگر اینکه خود انسان زمینه گرفتن نعمت را فراهم کند. در دعای کمیل می‌خوانیم خدایا گناهانی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد بر ما ببخش.

این کارشناس مذهبی گفت: کفران نعمت یکی از گناهانی است که نعمت را زائل می‌‎کند. اینکه نعمتی را نبینیم و یا از خدا ندانیم کفران نعمت کرده‌‎ایم. نعمت‌های الهی گسترده است که خدا فرموده: «قدرت شمارش نعمات را ندارید». ما غرق نعمت‌ها هستیم که در صورت شکر این نعمات برای ما باقی می‌ماند.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: خدا فرموده: «اگر نعمت را شکر کنید آن را افزون می‌کنم». گاهی برخی از بلاها در زندگی به خاطر همین کفران نعمت است. شکر عملی یعنی از نعمت‌ها و فرصت‌های زندگی به خوبی استفاده کنیم؛ لذا دیدن نعمت‎ها می‎تواند کلید سعادت و نجات انسان و یک ملت باشد.

خدا از کدام نعمت‌ها سؤال خواهد کرد؟

سیدآبادی اظهار کرد: لحظه‌لحظه زندگی ما نعمت است، اما برخی از نعمت‌ها سعادت دنیوی و اخروی را به همراه دارد. اولین نعمت خدا نعمت رسالت و امامت است که خدا با این نعمت بر بندگان خود منت نهاده است. هیچ نعمتی با این نعمت که هدایت بشر را به همراه دارد، برابری نمی‎کند. خداوند از نعمت آب و نان حساب پس نمی‎گیرد، بلکه نعمت امامت نعمتی است که خدا درباره آن می‌پرسد. امامان بزرگوار اساس اسلام و امامت اساس دین است.

وی گفت: نعمت آزادی نعمت دیگری است که خدا در آیه 6 سوره ابراهیم «وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَ فِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ» بیان کرده و در آیه 112 سوره نحل «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ» نیز از سومین نعمت یعنی نعمت امنیت یاد کرده است. نعمت امنیت نعمت کلیدی و مهمی است. امام صادق (ع) در خصوص نعمت امنیت می‌فرماید: «آنکه نعمت امنیت ندارد، همواره دل‌پریش است. امروز ایران در منطقه امنیت و آرامش دارد که این را مدیون مرزداران هستیم.

سیدآبادی نعمت وحدت را از دیگر نعمات زندگی بشر برشمرد و گفت: در روزهای شیوع کرونا که همه کشورها به چالش کشیده شدند، مردم کشور ما با همه مشکلاتی که دارند با همدلی و وحدت برای مبارزه با این بحران و کمک به هموطنانمان در این عرصه به خوبی حضور یافتند.

انتهای پیام
captcha