به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید، در یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده است تأکید کرد: یکی از مواردی که همواره وجود داشته و دارد نقل مطالبی درباره ظهور امام زمان(ع) و زمان آن است. برخی ادعای رویت امام زمان میکنند و خبر از زمان ظهور ایشان میدهند.
در همین چند سال اخیر اخباری از این سنخ شنیدهایم. مدتی نقل کردند که 40 روز پس از مرگ امیر عبدالله پادشاه عربستان سعودی، امام زمان ظهور خواهد کرد. مدتی گفتند ایشان در ماه رمضان سال 1394 یا 1395 ظهور میکنند. پس از واقعه مکه در سال 1394، گفتند تا سال آینده حکومت عربستان سقوط کرده و امام زمان ظهور میکند. در محرم سال قبل دیگری گفت که ظاهرا به دلایلی ظهور امام زمان به تاخیر افتاده است. و ... تو گویی اینان سخنگوی ستاد امام زمانند که هر از چندی خبری از وی میآورند.
با مراجعه به روایات متوجه میشویم که وظیفه ما تکذیب این ادعاهاست. شیخ طوسی در کتاب الغیبه آورده است که فضیل از امام باقر(ع)پرسید: « آیا برای ظهور وقتی معین شده است؟ امام سه بار فرمودند آنان که وقت تعیین میکنند دروغگویانند. (شیخ طوسی، الغیبه، ص 426) » بهسودی از آیتالله خویی نقل میکند که در زمان غیبت، ادعای دیدن امام زمان غیرمسموع است. (محمد سرور بهسودی، مصباح الاصول، ج دوم، ص 136، مطبعه النجف، 1386 ق)».
بنابراین هرکس در زمان غیبت ادعای رویت کند غیرقابل قبول است. کسی را که چنین ادعایی کند باید تکذیب کرد. ادعای رویت، مسیری جهت بهرهبرداریهای دیگری اعم از سیاسی و غیر سیاسی ایجاد میکند و از این طریق جامعه و اعتقادات دینی آسیب میبیند. زیرا معمولا با ادعای برخی از این مدعیان، افرادی که شیفته هستند و عجله برای ظهور امام زمان دارند هم بازیچه میشوند. آنان پس از مدتی که به دروغگو بودن این مدعیان پی میبرند به لحاظ روحی، اعتقادی آسیب جدی میبینند. شاید به همین دلیل باشد که امام صادق(ع) میفرماید: « آنان که برای ظهور امام زمان وقت تعیین میکنند دروغ میگویند و آنان که عجله میکنند نابود میشوند. آنان که تسلیم امر حق هستند سالم میمانند.(شیخ طوسی ، همان، ص 427) »
در روایات ائمه از ما خواسته شده است تا به این سخنان اعتنا نکنیم و به وظایف خود عمل و برای تعجیل در ظهور امام زمان(ع) دعا کنیم تا در صورت ظهور امام زمان(عج)، شایستگی همراهی وی را داشته باشیم و فریب این گروه را نخوریم.
انتهای پیام