سند علمی در مورد تأثیر داروی فاوپیراویر بر کرونا وجود ندارد
کد خبر: 3888827
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
جهانپور:

سند علمی در مورد تأثیر داروی فاوپیراویر بر کرونا وجود ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ادعاهای مطرح شده در مورد اثرگذاری داروی فاوپیراویر بر درمان کرونا، اظهار کرد: هرگونه تجویز، تولید و توزیع این دارو فقط با تأیید کمیته علمی معاونت درمان و سازمان غذا و دارو امکان پذیر است؛ همچنین تا کنون گزارشی علمی مبنی بر اثرگذاری این دارو بر کرونا وجود ندارد.

سندی علمی در مورد تأثیر داروی فاوپیراویر بر کرونا وجود نداردبه گزارش ایکنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، امروز ۱۵ فروردین‌ماه، در ویدئو کنفرانسی که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه تجویز، تولید و توزیع داروی فاوپیراویر برای مبتلایان به کرونا فقط در صورت تأیید کمیته درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است، گفت: در غیر این صورت، تولید و واردات آن امکان‌پذیر نیست. وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تأیید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفولانزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این دارو در زمینه کووید ۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است.

جهانپور با بیان اینکه مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد، گفت: در چین این دارو روی بیمار کووید ۱۹ تست شده و گفته بودند تأثیر نسبی داشته و مقاله‌ای در این زمینه منتشر شده بود، اما این ادعا‌ها پس گرفته شد.

وی ادامه داد: برخی در ایران اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰ بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم، اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. دارویی که از سوی هیچ نهادی در هیچ کشوری تأیید نشده، چگونه بدون مستندات علمی می‌تواند قابل تأیید باشد.

جهانپور یادآور شد: سه هزار دوز از این دارو از سوی ژاپن و ۱۵ هزار دوز از طرف صلیب سرخ چین اهدا شده بود که این موارد برای مطالعات بالینی در بیمارستان‌های مختلف استفاده شده و در حال ارزیابی و مطالعه هستیم. افرادی این دارو را در مراکز دیگری تجویز کرده و اعلام کرده‌اند که سودمندی داشته است. ممکن است برخی شرکت‌ها ماده اولیه این دارو را وارد کرده یا در حال اقدام برای واردات آن باشند، همه این موارد منوط به تأیید اثربخشی دارو در ایران است. با ادعا‌های انفرادی، هیچ کشوری تولید و واردات دارو را انجام نمی‌دهد.

جهانپور تأکید کرد: هیچ نظام اخلاق پزشکی و دارویی و درمانی در دنیا این روش تجویز را توصیه نمی‌کند. این کار وظیفه معاونت درمان و سازمان غذا و دارو است که اثربخشی دارو را تأیید کرده و بعد دارو تجویز شود.
 
وی در رابطه با برخی ادعا‌ها مبنی بر نشت اطلاعات هویتی افرادی که در سامانه سلامت غربالگری شده‌اند، گفت: اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم، به هر حال وقتی اطلاعات در سامانه‌هایی قرار می‌گیرد، افراد خرابکاری در داخل و خارج مرز‌ها با انگیزه‌های مختلف، سوء استفاده می‌کنند و حمله سایبری به این سامانه‌ها انجام می‌شود تا بتوانند هک کنند و از این اطلاعات، داده‌هایی را استخراج کنند. این موضوع از مسیر سازمان‌های امنیت سایبری پیگیری می‌شود. با این حال هر سامانه‌ای در معرض این خطر وجود دارد.

نظارت بر کالا‌های بهداشتی توسط وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با نظارت بر کالا‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی نیز گفت: برخی از کالا‌ها به ویژه در حوزه ملزومات پزشکی ممکن است، شامل قیمت‌گذاری و کمیسیون قیمت‌گذاری نباشد. ماسک هم تا اوایل شناسایی کرونا در کشور شامل این مورد نبود و پس از آن هم فقط یک نوع ماسک قیمت‌گذاری شد. هیچ کالایی رها نشده و امروز بزرگترین مشتری بازار ماسک و اقلام حفاظتی و بهداشتی هستیم تا این موارد را در اختیار بیماران و کادر درمانی قرار دهیم. ضمن اینکه نظارت بر بازار این اقلام مربوط به وزارت صمت و تعزیرات حکومتی و نهاد‌های نظارتی است. وزارت بهداشت تولیدکننده نیست.

جهانپور در رابطه با ادعا‌های رئیس جمهور آمریکا برای کمک به مردم ایران، گفت: اگر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه برطرف شود، مردم ایران می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تأمین کنند. ما هیچ کمکی که با ژست سیاسی از طرف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس انجام می‌شود را نمی‌پذیریم و تنها کمکی که آمریکا می‌تواند کند، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران است.

جهانپور در رابطه با برخی ادعا‌ها در مورد ارتباط کرونا و حس‌های چشایی و بویایی گفت: براساس گزارش‌ها از دست دادن حس چشایی و بویایی می‌تواند ناشی از حمله ویروس کرونا به عصب بویایی یا چشایی باشد. در نتیجه این هم می‌تواند یکی از علائم باشد، اما اختصاصی نیست؛ یعنی ویروس‌های دیگر هم می‌توانستند این مشکل را ایجاد کنند. این موضوع جزء علائم خطر این ویروس نیست.

جهانپور در رابطه با وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: برای همه محیط‌ها و مشاغل، پروتکل‌ها ابلاغ شده است؛ تا 20 فروردین همه مشاغل مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل هستند، هر فردی که از این فضا‌ها استفاده می‌کند باید فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کند. شهرداری و اتوبوسرانی و قطار شهری تهران هم این موارد را رعایت می‌کنند.
انتهای پیام
captcha