آنچه در مورد قرائات ده‌گانه باید بدانیم + فیلم
کد خبر: 3888123
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 14

آنچه در مورد قرائات ده‌گانه باید بدانیم + فیلم

یکی از حافظان کل قرآن که سابقه دریافت رتبه در رقابت‌های بین‌المللی را دارد به بحث در مورد قرائات ده‌گانه پرداخت و گفت: اهمیت قرائات ده‌گانه به حدی هست که بسیاری از مسابقات بین‌المللی در آینده ناگزیر خواهند شد تا این رشته را به مسابقات خود اضافه کنند.

شجاع زویدات

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

شجاع زویدات در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد. وی مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دارد و سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر آبادان را نیز در کارنامه کاری خود دارد. زویدات از سال ۱۳۷۵ حفظ قرآن را به طور جدی آغاز و در مسابقات مختلف استانی و کشوری شرکت و عناوین مختلفی را به دست آورد که مهم‌ترین آن دریافت رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است. وی از معدود حفاظی به شمار می‌رود که مسلط به اختلاف قرائات است. در ذیل متن و فیلم سخنان این حافظ کل قرآن که به موضوع قرائت‌های ده‌گانه اختصاص یافته منتشر شده است.

«عرض سلام و تبریک سال نو و همچنین آرزوی شفای عاجل برای همه بیماران را دارم.

قرار است در مورد قرائت‌های ده‌گانه صحبت کنم. ۱۰ قرائت مشهور در جهان اسلام داریم که متشکل از ۱۰ قاری است و هر کدام از این قاریان، دو راوی دارند. این قاریان به ترتیب اولویت، عبارت از قرائت نافع، قرائت ابن‌کثیر، قرائت ابوعمرو، قرائت ابن عامر(عمران)، قرائت عاصم، قرائت حمزه، قرائت کسایی، قرائت ابوجعفر، قرائت یعقوب و خلف العاشر هستند.

در ایران، قرآن به روایت حفص از عاصم است. عاصم، دو راوی حفص و شعبه دارد که در غالب کشورهای اسلامی نیز به همین روایت خوانده می‌شود. متخصصان قرآنی جهان اسلام در قاطبه کشورهای اسلامی این علم را به عنوان علمی می‌دانند که باید دنبال شود و خیلی از قاریان مشهور جهان اسلام مثل مصطفی اسماعیل، عبدالباسط و منشاوی مسلط به این قرائت‌ها بودند.

روایت حفص از عاصم در کشورهای اسلامی‌ به عنوان مقدمه فراگیری دیگر قرائات است به این‌ معنا که قاری‌ای که روایت حفص از عاصم را فرا گرفته و نزد شیخ قرائات، اجازه‌نامه اخذ کرده است، مجاز می‌شود تا بقیه روایات را نیز بیاموزد.

در برخی کشورهای اسلامی به عنوان مثال در کشور لیبی، قرآن به روایت قالون از نافع، در کشور مغرب به روایت ورش از نافع و در مصر نیز به دو روایت حفص از عاصم و ورش از نافع قرائت می‌شود.

یادگیری قرائت ‌های ده‌گانه، مفید است و به نوعی خیلی از متخصصان قرآنی جهان اسلام توصیه به یادگیری آن کرده‌اند. البته برای همه ضرورتی ندارد و اهل بیت(ع) فرموده‌اند: «ﺍﻗﺮﺃ ﻛﻤﺎ ﻳﻘﺮﺃ ﺍﻟﻨﺎﺱ» قرآن را همانطوری که مردم می‌خوانند شما نیز بخوانید. جالب است بدانید قرائت‌هایی که از اهل بیت نقل شده است به نوعی در بین این قرائت‌های ده‌گانه منتشر است. البته نمی‌شود گفت اهل بیت به فلان روایت خوانده‌اند، بلکه قرائت‌هایی که از اهل بیت نقل شده منتشر در بین قرائت‌های ده‌گانه است.

خوب است متخصصان قرآنی جمهوری اسلامی ایران با این علم قرائات آشنا شوند. مقدمه این کار این است تا در ابتدا قرائت‌های مختلف را از قاریانی که خوانده‌اند، گوش دهیم. 

نکته آخر که باید به آن اشاره کنم این است که در این ایام شیوع کروناویروس که اکثرا خانه‌نشین شده‌اند، خوب است ختم‌های مختلف قرآن داشته باشیم. فرصت خوبی است تا متخصصان قرآنی با این قرائات آشنا شوند؛ چراکه پیش‌بینی می‌کنم در آینده نه چندان دور، بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن به سمت این قرائت‌ها بروند.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

خانه های نورانی

انتهای پیام
captcha