برجسته کردن نام قم در مسئله کرونا، مشکوک است / برگزاری نماز جمعه با رعایت بهداشت
کد خبر: 3882719
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:

برجسته کردن نام قم در مسئله کرونا، مشکوک است / برگزاری نماز جمعه با رعایت بهداشت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه برجسته کردن نام قم در ماجرای کرونا مشکوک است، گفت: پرداختن بیش از اندازه به شیوع این ویروس در قم و مورد سوال قرار دادن حرم‌ مطهر حضرت معصومه(س) و اماکن مذهبی و همچنین معرفی قم به عنوان کانون انتشار ویروس کرونا شک‌برانگیز است.

برجسته کردن نام قم در مورد منشا و شیوع ویروس کرونا مشکوک استحجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی ، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده است که مومنان به آزمایشات الهی مبتلا خواهند شد و این آزمایشات در حوزه‌های مختلف اعم از نگرانی و ناامنی، گرسنگی، کاستی از اموال و سرمایه‌های مردم، بیماری‌ها و آفات جسمی است.

وی افزود: در این فضا، خداوند متعال، مومنان را به صبر دعوت کرده است و بشارت داده به آنان که اگر کسی اهل صبر باشد، خداوند متعال و فرشتگان او بر او درود می‎‌فرستند اما باید توجه داشت که صبر حقیقتا به چه معناست.

حاج‌ابوالقاسم تصریح کرد: صبر به معنای تحمل و تدبیر لازم در هر شراطی برای برون‌رفت از مشکل است، معنای صبر این نیست که انسان در برابر مشکلات هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندهد و صبر به معنای ایستایی، سکون و بی‌تحرکی نیست بلکه صبر به معنای از دست‌ ندادن قدرت فکر و توانایی اندیشه و تدبیر لازم در هر حوزه‌ای برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.

وی ادامه داد: با توجه به انتشار و شیوع ویروس کرونا در کشور، مقتضای صبر این است که انسان با رعایت توصیه‌های بهداشتی و رعایت دستورات پزشکان و متخصصان، آرامش خود را حفظ کرده و با انجام وظایف خود به خدمت به جامعه ادامه دهیم.

کرونا سبب اختلال در فعالیت‌های مردم نشود

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: شیوع این ویروس نباید سبب اختلال در تمام فعالیت‌های مردم جامعه شود برای مثال اگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای رعایت اصول بهداشتی تعطیل می‌شوند، به این معنا نیست که کار علم و تحقیق و پژوهش تعطیل شود بلکه باید از فضای مجازی برای ارتباط اساتید و دانشجویان استفاده کرد و از این فرصت برای انجام تحقیق و پژوهش که نیاز به حضور در کلاس ندارد، بهره برد.

وی با یادآوری این نکته که صبر در این حادثه به معنای اتخاذ بهترین تصمیم برای برون رفت از مشکل است، افزود: خداوند در قرآن می‌‌فرماید:« أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ اینها، همان‌ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آن‌ها هستند هدایت‌یافتگان! سوره بقره/ آیه 157»

أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ مایه آرامش مردم

حاج‌ابوالقاسم بیان کرد: ارتباط با معنویت و اهل بیت(ع) در کنار رعایت ضوابط بهداشتی می‌تواند مایه روحیه‌بخشی و افزایش امید مردم شود و توسل و توجه به خداوند متعال، خواندن برخی از سور خاص مانند سوره ناس و فلق نیز می‌تواند موجبات آرامش مردم را در این شرایط استرس‌زا و بحرانی فراهم کند.

وی تصریح کرد: در سوره ناس و فلق، ما به خداوند پناه می‌بریم و خداوند را به عنوان بهترین پناهگاه خود مورد توجه قرار می‌دهیم و علاوه بر آن در این سوره ابراز می‌کنیم به اینکه از شر تمام بدی‌ها به خداوند خوبی‌ها پناه برده و اوست که نگهبان و حافظ ماست.

حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم اظهار کرد: پیامبر(ص) به حضورت زهرا(س) آموزش دادند تا برای برطرف شدن بیماری تب، سوره نور را تلاوت کنند، با توجه به اینکه یکی از علائم ابتلا به بیماری کرونا ویروس، تب شدید است، مردم می‌توانند با خواندن دعای نور آرامش روحی پیدا کنند و با افزایش قوای روحی قدرت مقابله با بیماری در آنان افزایش و بهبودی آنان تسریع می‌یابد.

وی یادآور شد: مانوس شدن با معنویات مایه آرامش انسان خواهد شد همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید:« الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد. سوره رعد/آیه28».

نمازجماعت و نماز‌جمعه تعطیل نشود

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه دعا و توسل به صورت جمعی ضرورتی ندارد و به صورت فردی هم مورد قبول است، گفت: ما نباید اجازه دهیم مراکز اصلی دینی تحت‌الشعاع حوادث قرار بگیرد و حضور مردم در آن‌جا کمرنگ شود و معتقد هستم مردم باید در اماکن مذهبی با رعایت اصول بهداشتی حضور داشته باشند و چه اشکالی دارد که مردم به حرم بروند و زیارت کنند؟.

وی با بیان اینکه نباید حرم و اماکن مذهبی تعطیل شود، تصریح کرد: مردم می‌توانند برای دعا و توسل به حرم مطهر مراجعه کنند اما ضرورتی برای تجمعات مردمی در حرم وجود ندارد البته برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر اگر با حفظ اصول بهداشتی باشد، هیج مانعی ندارد و همچنین مراسمات مذهبی نیز نباید تحت‌الشعاع شیوع این ویروس قرار بگیرد.

حاج‌ابوالقاسم با تاکید بر اینکه نماز جماعت در حرم مطهر(س) و نماز جمعه نباید به علت ترس از بیماری تعطیل شود، افزود: امام صادق(ع) فرمود: فرار از بیماری اشکالی ندارد مگر آنکه قرار به رها کردن و ترک مساجد شود و در این صورت انسان نباید از بیماری فرار کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسبب‌الاسباب خداست و خداوند شفا می‌دهد و البته ما اصول و صوابط بهداشتی را نیز رعایت می‌کنیم اما قطعا در اماکن مذهبی هم باید حاضر شد.

برجسته کردن نام قم در مورد منشا و شیوع ویروس کرونا مشکوک است

وی با بیان اینکه در این شرایط باید از شایعات پرهیز کرد، گفت: متاسفانه عده‌ای مترصد سواستفاده از فرصت برای ضربه به ارزش‌های دینی و مذهبی مسلمانان هستند و در همین راستا اعتقاد دارم برجسته کردن نام قم در این ماجرا مشکوک است زیرا مسئله کرونا در بسیاری از استان‌های ایران وجود دارد، اما قم را در این مسئله برجسته کردند.

حاج‌ابوالقاسم ادامه داد: پرداختن بیش از اندازه به شیوع این ویروس در قم و مورد سوال قرار دادن حرم‌ مطهر حضرت معصومه(س) و اماکن مذهبی و همچنین معرفی قم به عنوان کانون انتشار ویروس کرونا شک برانگیز است و بعید نیست که دست معاندین و دشمنان در کار باشد لذا باید در نقل اخبار و سخنان مسئولان جانب احتیاط رعایت شود.

انتهای پیام
captcha