بازار شب عید در سایه هراس از کرونا
کد خبر: 3881781
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

بازار شب عید در سایه هراس از کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا در قم، این مهمان ناخوانده، خیابان و بازار‌های شب عید خلوت و خالی از هجوم جمعیت شده تا دخل کاسبان بی ‌رمق و بی‌رونق‌تر شود و واحدهای صنفی با کمبود و یا به تعبیری بهتر نبود مشتری مواجه شوند.

کرونا، بازار کاسبان را بی‌رونق کردبه گزارش ایکنا از قم، هرساله از اواخر بهمن‌ماه، شهر رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و مردم با دلی پر از شوق و ذوق در خیابان‌ها قدم زده و عطر و بوی عید را استشمام می‌کنند و از خرید سبزه و ماهی سفره هفت سین تا کفش و لباس برای خود و خانواده‌شان غافل نمی‌شوند اما امسال، با شیوع ویروس کرونا در قم، این مهمان ناخوانده، خیابان و بازار‌های شب عید خلوت و خالی از هجوم جمعیت شده تا دخل کاسبان بی ‌رمق و بی‌رونق‌تر شود.

با شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن، به توصیه مسئولین و پزشکان استانی، مردم جز در مواقع ضروری از منازل خود بیرون نمی‌آیند اگرچه این توصیه درست و برای حفظ سلامت مردم است اما این امر منجر به بی‌رونقی کسب و کار بازاریانی شده که نگران چک‌های شب عید، پرداخت اقساط بانکی، اجاره‌خانه و بیمه و مالیات و.. هستند.

گزارش‌های میدانی، نارضایتی کاسبان را نشان می‌دهد و اغلب آنان علت عدم رعایت ایزوله خانگی و قرنطینه کردن خود را، مشکلات اقتصادی و عدم توانایی مالی مطرح کردند.

بهرام، فروشنده پوشاک زنانه، با اشاره به تغییر شرایط بازار در شب‌های نزدیک به عید نسبت به سال‌های گذشته گفت: در این چند ساله اخیر که فشار اقتصادی حاکم بر زندگی مردم، قدرت خرید آنان را کاهش داده بود، کسب و کارها هم بی‌رونق شد اما اسفندماه هرسال دوره رونق و شلوغی بازار بود که شیوع ویروس کرونا، کسب و کار همه را کساد کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر هم با توجه به اتفاقات اخیر که بر رفت و آمد مردم به بازار و خیابان تاثیر گذاشته، شاهد خلوت بودن بازار هستیم و نتیجه این شده من به عنوان رابط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، سرمایه گذاشته و اجناس جدید را خریداری کردم اما با ادامه روند تعطیلی و ایزوله خانگی مردم، حتی توان پرداخت اجاره بهای مغازه و اجاره خانه را هم ندارم، دیگر سود حاصل از فروش اجناس که خواب و خیال است.

ایزوله خانگی؟

مهدی، فروشنده فروشگاه البسه در بازار نیز در پاسخ به این سوال که «چرا ایزوله خانگی را جدی نگرفتید و به بازار آمده‌اید؟» گفت: اگر خود را ایزوله کنم و مغازه را باز نکنم، چک‌های آخر ماه را چه کسی پاس کند؟ پیامک مالیات، بیمه و قبوض ادارات هر روز خواب و خوراک را از همه کاسبان بازار که این روزها حتی یک جنس خود را هم نمی‌فروشند، می‌گیرد.

وی افزود: امروز، شرایط جامعه عادی نیست و قطعا مردم هم نمی‌توانند برای خرید شب عید از منزل بیرون آیند، اما در این شرایط چه کسی به فکر کاسبان است؟ همه کسبه‌ نگران اقساط بانکی و اجاره خانه‌ و مغازه‌هایشان هستند، اگر من به عنوان کاسب بدانم که شرایط غیرطبیعی این روزها، بر اقساط بانکی، اجاره خانه و بیمه و مالیات هم تاثیر می‌گذارد و آن‌ها در این یکی دو ماه با ما مدارا می‌کنند، من هم برای جلوگیری از شیوع بیماری در منزل می‌مانم.

این تنها درد دل بخش کوچکی از صاحبان کسب و کار و بازاریان است که بدون پشتوانه دولتی و با سرمایه اندک و وام‌های بانکی و قرض توانستند در این کسب وکارها مشغول به کار شوند و متاسفانه در این شرایط، کسب و کار آنان در معرض خطر نابودی قرار گرفته و حال نکته قابل تامل آن است که مدیران اقتصادی چه تدابیری برای خروج از این وضعیت اندیشیده‌اند؟

اقدامات انجام شده

مصوبه دولت برای به تعویق افتادن سه ماهه پرداخت اقساط بانکی فعالان اقتصادی، یکی از راه کارهای مثبت برای تقویت بخش خصوصی و مشاغل خرد و فعالان اقتصادی است، اما این اقدام تنها می‌تواند بخشی از فشار کنونی بر روی کاسبان را کم کند.

همچنین گفته شده، چند روز گذشته، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رییس جمهور پیشنهاداتی را برای کاهش نگرانی‌های مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی و کاهش اثرات بیماری کرونا بر اقتصاد کشور مبنی بر بخشودگی مالیاتی کلیه صنوف، معافیت صنوف از پرداخت حق بیمه خویش و کارگران تحت پوشش، استمهال اقساط بانکی این مشاغل تا عادی شدن فعالیت‌های تجاری در کشور، تخصیص اعتبارات بلاعوض و کم بهره بانکی و معافیت از پرداخت هرگونه هزینه‌های جانبی در شهرداری‌ها و بخشداری‌ها  داده است، اما نکته قابل تامل آن است که این موضوعات در حد یک پیشنهاد باقی نماند و به اجرا برسد.

کاهش هزینه‌های آب، برق و گاز، بخشودگی مالیاتی، معافیت از پرداخت عوارض شهرداری و.. خواسته‌های به حق صاحبان کسب و کار است که اجرایی کردن آن و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های دولتی برای حمایت از کاسبان، تا حدودی از ضرر و زیان این مشاغل جلوگیری می‌کند.

به تازگی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌ای مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی اسفند ماه ۱۳۹۸ که پایان آن اسفندماه بود را تا پایان خرداد سال ۱۳۹۹ تمدید کرد و این گام‌های مثبتی برای التیام بخشی از آلام این صنوف است البته اگر جدی گرفته شود.

انتهای پیام
captcha