زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) مجموعه امام شناسی جهان اسلام است
کد خبر: 3881762
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) مجموعه امام شناسی جهان اسلام است

گروه معارف ــ استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: زیارت جامعه کبیره، از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی امام دهم محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از امام شناسی و تبیین جایگاه ائمه است.

زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) مجموعه امام شناسی جهان اسلام استحجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم ضمن اشاره به ویژگی‌های برجسته امام علی النقی (ع) اظهار کرد: دو لقب هادی و نقی حکایت از عمق شخصیت ایشان دارد، نقی به معنای پاک است و این نشان‌دهنده تقوا و پرهیزگاری ایشان است و هادی نیز نشان از تلاش وافر در راستای هدایت عمومی و حفظ مسلمانان از انحراف دارد.

وی با بیان اینکه دوران امامت امام هادی(ع) با سلطه ۶ تن از حاکمان عباسی هم‌زمان بود، ادامه داد: امام باید در شرایط خفقان حکومت عباسی به رسالت الهی خویش و هدایت مردم به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که حساسیت حاکمان عباسی برانگیخته نشود و اگر تدبیر امام نبود، اساس فکری مکتب اسلام در معرض تهدید جدی واقع می‌شد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دوران سی‌وچهارساله امامت امام هادی (ع) اگرچه طولانی است اما ایشان به علت محدودیت‌های ایجادشده از ناحیه حاکمان عباسی، پیوسته در مراکز نظامی تحت نظر و مراقبت ویژه بودند و کمتر امکان ارتباط علنی و آزاد با یارانشان را داشتند.

زیارت جامعه کبیره؛ فلسفه هدایت و امام شناسی

حجت‌الاسلام غرویان یکی از بزرگ‌ترین خدمات امام هادی(ع) به تشیع را بیان زیارت جامعه کبیره دانست و تصریح کرد: زیارت جامعه کبیره، از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی امام دهم محسوب می‌شود؛ چرا که تمام اسرار الهی از نظر فلسفه، عرفان و قرآن و روایات در این زیارت نهفته است و مجموعه‌ای از امام شناسی و تبیین ائمه واقعی جهان اسلام است.

وی بیان کرد: مرحوم محمدباقر مجلسی، صاحب کتاب بحارالانوار در مورد این زیارت می‌گوید «انه اصح زیارات سنداً» از نظر سند صحیح‌ترین زیارات است و «اعمها مورداً و افصحها لفظاً» فصیح‌ترین الفاظ در این زیارت است. «و ابلغها معناً و اعلاها شأناً» از نظر رتبه بالاترین درجه زیارات است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه فلسفه هدایت و امام‌شناسی در این زیارت مطرح‌شده است و برای هر یک از امامان می‌توان این زیارت را خواند، ابراز کرد: اگر انسان با دقت فرازهای زیارت جامعه را بخواند ویژگی‌های امام و رهبر جامعه را می‌تواند به‌خوبی فرا بگیرد و برای همه اعصار و قرون درس واضح و مشخصی از امام‌شناسی است.

وی در پایان یادآور کرد: شیعیان و محبان اهل بیت(ع) باید با قرائت و تامل در احادیث، ادعیه و زیارات منسوب به امام هادی (ع) شناخت و معرفت خود را نسبت به مقام شامخ امامت و ولایت ارتقا دهند.

 

انتهای پیام
captcha