تشکیل کارگروه مساجد در مازندران
کد خبر: 3881401
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

تشکیل کارگروه مساجد در مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران، گفت: امروز نهاد و تشکیلاتی که متولی و مدافع مسجد باشد نداریم اما ‌یک‌کارگروه برای مساجد تعریف کرده‌ایم که به زودی معرفی خواهد شد.

تشکیل کارگروه مساجد در مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام محمد باقر لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران، امروز ششم اسفندماه در جلسه شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران، ضمن تبریک میلاد امام محمد باقر(ع) گفت: مسجد برای ‌خداست و‌ هر چیزی که برای خداست در اختیار رسول(ص) است و هر چه در اختیار رسول است در اختیار امام و‌ حجت است و همه باید در خدمت و برای مسجد باشند.
وی با بیان اینکه، فقط تهران و مشهد دارای امور مساجد هستند، افزود: ما امروز نهاد و تشکیلاتی که متولی و مدافع مسجد باشد نداریم اما ‌یک‌کارگروه برای مساجد تعریف کرده‌ایم که به زودی معرفی خواهد شد.
وی ادامه داد: باید کسانی در شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حضور داشته باشند که دارای هدف و برنامه باشند، الحمدالله دینداری و عشق به اهل بیت(ع) وجود دارد. ‌ما باید شکل دینداری را بدانیم و دین را حداقلی تعریف نکنیم، مثل رفتن یک روز به کلیسا، نگاه اینگونه به دین خطرناک است.
لائینی تصریح کرد: داشتن دین در باطن خوب است ولی کافی نیست ما باید به شخص مسئولیت را واگذار بکنیم تا به مسجد مشتاق شود. ما باید جوانان را از طریق خود جوانان مشتاق کنیم. باید جاذبه در کانون‌ها ایجاد کنیم به شرطی که به ریا کشیده نشود.
وی افزود: مساجدی که در کنار حوزه های علمیه وجود دارد باید شناسایی و از طلاب حوزه حداکثر بهره‌گیری انجام شود.

در ادامه حجت‌الاسلام علیخانی، مدیر کانون‌های مساجد مازندران، گفت: کانون هایی که سنتی اداره می شوند و افراد جوان در آن حضور ندارند قطعا دچار مشکل هستند.
وجود 1100 کانون در مازندران
وی با بیان اینکه، استان مازندران، بیش از یکهزار و ۱۰۰ کانون دارد، افزود: ما باید در اجرای طرح پنج ساله و برنامه تدوین شده کانون‌ها تلاش کنیم تا به بازدهی بیشتری دست یابیم.

علیخانی با بیان اینکه، هدف اصلی کانون‌ها احیای مسجد است، گفت: باید موضوعات کانون‌ها تفکیک و جدا شود و برای هر موضوع کار گروهی ایجاد شود.

در ادامه عباس زارع، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، درباره پایتخت فرهنگی مساجد ایران یک اتفاق خوبی روی داد و از استان مازندران، شهرهای ساری، بابل و قائمشهر در این طرح به مرحله پایانی رسیدند.
وی افزود: احساس می شود کانون‌هایی که در بخش «فهما» فعالیت می‌کنند، رقابت بسیار خوبی انجام می‌دهند. اما کانون‌هایی که در این بخش نیستند کمتر فعالیت دارند و باید درباره مدیران کانونی که در طرح شرکت نمی کنند تجدید نظر شود.
زارع تصریح کرد: فعالیت اصلی ما باید در طرح فهما باشد ولی فعالیت آماری هم برای ما مهم است و باید فعالیت‌های هنری مثل گروه نمایشی و مستندسازی و فضای مجاری در مساجد صورت گیرد.
وی با بیان اینکه، باید مدیریت کانون‌ها به جوانان داده شود، افزود: ما حاضریم فضایی را برای بازی‌های رایانه‌ای به کانون‌ها بدهیم، ما باید حضور نوجوانان و جوانان را هر چند با بازی رایانه‌ای در مساجد بیشتر کنیم.

تشکیل کارگروه مساجد در مازندران

در ادامه حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، گفت: استان مازندران بیش از 8 هزار و ۱۰۰ مکان مذهبی دارد که 4 هزار و ۶۴۸ مسجد در اداره کل اوقاف و امور خیریه ثبت شده است و برخی از مساجد در اوقاف ثبت نیست.
وی با بیان اینکه، روند مدیریت مساجدی که دارای هیآت امنا هستند، خوب نیست، افزود: احکامی که برای هیئت امنای مسجد زده می‌شود باید مورد تاکید روحانی مسجد باشد.
حیدری با بیان اینکه، اکنون 2 هزار و 500 از مساجد دارای هیئت امنا هستند، تصریح کرد: بسیاری از مساجد دارای خادم هستند ولی اگر صبح زود بروید می‌بینید که بیشتر مساجد بسته‌اند.
فعالیت210 مسجد در اقامه سه نوبت نماز
وی با بیان اینکه ما طلبه‌های خوبی داریم ولی از آنها به عنوان امام جماعت استفاده نمی‌شود، افزود: 313 مسجد دارای امام جماعت صبح هستند و 210 مسجد در سه نوبت نماز فعال است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، گفت: بهتر است نفراتی که برای هیئت امنای و کانون‌های مسجد انتخاب می‌شوند در مدیریت مسجد دارای نظر باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام ترابی، مدیر حوزه علمیه برادران، گفت: بهترین ابزار برای جنگ نرم قطعا قرآن است، استکبار تلاش می‌کند تا قرآن را از صحنه هدایت و تربیت دور کند. کانون مساجد می‌تواند در این باره کمک شایانی در ترویج مفاهیم قرآنی در مساجد داشته باشد.
وی افزود: سهم صدا و سیما و آموزش پرورش در این جلسات باید دیده شود و نیاز است، فضای فعالیت‌های شورا، کمیته‌بندی و تقسیم کار شود.

در ادامه، روحانی‌نیا، معاون مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران، گفت: بهتر است این جلسات به طور مستمر برگزار بشود و باید چند کار گروه تشکیل شود تا بتوانند مصوبات و مأموریت را پیگیری کنند.
حل مشکلات مساجد با کانون مقدور نیست
وی با بیان اینکه، فعالیت مساجد، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی است، افزود: مشکل مساجد را نمی‌توان با کانون‌ها کاملا رفع کنیم، ما وضعیت آماری از مساجد نداریم و باید مرکز رسیدگی به کانون‌های مساجد تشکیل تا راندمان بیشتری داشته باشیم.
روحانی موضوع تخصصی شدن کانون‌ها را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: این کار سبب توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه می‌شود.
در ادامه سهرابی سرپرست اداره کل فرهنگی اجتماعی استانداری، گفت: تحلیل ۵۰ طرح کارشناس ارشد نشان می دهد که دینداری در‌ جوانان ما بسیار زیاد است.
وی افزود: شکل دینداری عوض شده و باید در شیوه‌ها و ابزارها تجدید نظر شود و روحانیون و علمای ما به این شیوه‌ها و روش ها آشنا شوند تا بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha