تصمیم سیاسی دادگاه نیجریه در تعویق مجدد رسیدگی به پرونده شیخ زکزاکی
کد خبر: 3881221
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱

تصمیم سیاسی دادگاه نیجریه در تعویق مجدد رسیدگی به پرونده شیخ زکزاکی

دادگاه ایالت کادونای نیجریه در تصمیمی سیاسی برای چندمین بار، رسیدگی به پرونده رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش را به تعویق انداخت؛ این در حالی است که اوضاع جسمی آنها وخیم است و نیازمند رسیدگی فوری پزشکی هستند.

به گزارش ایکنا؛  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، دادگاه عالی ایالت کادونای نیجریه، امروز بار دیگر دادگاه شیخ زکزاکی و همسرش معلمه زینت را به تعویق انداخت. بر اساس رأی امروز دادگاه، جلسه بعدی قرار است 4 و 5 اردیبهشت‌ماه آینده برگزار شود. این در حالی است که شیخ زکزاکی و همسرش در وضعیت وخیم جسمی به سر می‌برند و به رسیدگی فوری پزشکی نیاز دارند.
 
«مسعود شجره»، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در گفت‌وگو با ایکنا درباره دادگاه امروز گفت: در مدت 4 سال زندان غیرقانونی شیخ زکزاکی و همسرش معلمه زینت، دادگاه‌های زیادی برگزار شده که بیشتر آنها مانند دادگاه امروز، به قصد وقت‌کشی و تداوم زندان این دو نفر بوده است.
 
وی افزود: مسئله دیگر اینکه در دادگاه امروز بر سر این موضوع بحث شد که شیخ زکزاکی یا باید خودش را بی‌گناه اعلام کند یا اتهامات را بپذیرد. متأسفانه هنوز به این مرحله وارد نشده‌ایم.  حتی با وجود حکم قاضی دادگاه که ماه پیش برگزار شد، امروز به پزشکان شیخ زکزاکی و همسرش اجازه ندادند آنها را معاینه کنند. البته دو روز قبل چند نفر از پزشکان با دشواری توانستند آنها را معاینه کنند.
 
شجره افزود: امروز رئیس دادگاه گفت باید بررسی کنم چرا رئیس زندان اجازه نداده پزشکان، زکزاکی را معاینه کنند.

وی درباره اقدامات بعدی وکلای شیخ زکزاکی و فعالان حقوق بشری گفت: وکلای زکزاکی به این نتیجه رسیده‌اند که دادگاه فقط می‌خواهد وقت‌کشی کند. آنها قصد دارند اقدامات حقوقی تازه‌ای را انجام دهند. از سوی دیگر، لازم است فعالان سیاسی نیز فشار بیشتری از خارج بر دولت نیجریه برای آزادی آنها به عمل بیاورند.

وی درباره سیاسی بودن روند دادرسی شیخ زکزاکی گفت: استاندار کادونا چند روز پیش، به قضات این استان ماشین هدیه کرده و به نظر می‌آید این‌گونه اقدامات در تصمیم قاضی تأثیر داشته باشد. وی همچنین به حکم چند روز پیش یکی از دادگاه‌های نیجریه مبنی بر تبرئه پیروان شیخ زکزاکی از اتهام اقدام به قتل نیروهای پلیس در سال 2015 اشاره کرد و افزود: اکنون شیخ زکزاکی به اتهام واهی مبنی بر دستور کشتن نیروهای پلیس به پیروان خود، هنوز در زندان است که این پوچ بودن اتهامات شیخ زکزاکی را ثابت می‌کند.
 
انتهای پیام
captcha