به گزارش ایکنا از قم، محمد خیراللهپور، معاون توسعه مدیریت و منابع ادارکل امور مالیاتی استان قم، 29 بهمن در نشست بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع اقتصاد اظهار کرد: مبحث اقتصاد بدون نفت را نمیتوان در یک جلسه یا دوره زمانی مورد کنکاش حداکثری قرارداد. موضوع نفت یکی از مناقشات جدی تاریخ اقتصاد ایران بوده است و اختلاف سلایق مختلفی نیز در این یک قرن گذشته مطرح بوده است.
وی افزود: به روزترین آمارهای جهانی بیان میکند که نفت مهمترین حامل انرژی با سهمی بالغ بر 90 درصد در تامین منابع انرژی در بخش حمل و نقل است.
خیرالله پور گفت: ذخایره نفت انباشته شده در جهان بالغ بر 1730میلیارد بشکه است. ایران دارای 156 میلیارد بشکه نفت است. درآمدهای نفتی یکی از مهمترین شاخصه های موثر بر اقتصاد ایران بوده است. درآمدهای نفتی کشور متاثر از قیمت جهانی نفت خواهد بود و لذا به تحولات جهانی وابسته است و شاخصی برونزا محسوب میشود. در نیجه شوک های بیرونی را به خود جذب میکند.
وی ادامه داد: ایران پس از عربستان از نظر ذخایر اثبات شده رتبه دوم را دارا است؛ کل نفت خاورمیانه 836 میلیارد بشکه است. از 1998 تا 2018، خاورمیانه 43 درصد نفت دنیا را تامین کرده است؛ از 43 درصد نفت جهان که در اختیار خاورمیانه است، ایران دارای 9 درصد منابع نفتی جهان و 20 درصد منابع نفتی خاورمیانه است.
معاون توسعه مدیریت و منابع ادارکل امور مالیاتی استان قم اظهار کرد: غنی نژاد در مقدمه کتاب اقتصاد ایران در تنگنای توسعه بیان می دارد که شکی در این نسیت که رانت نفتی اقتصاد دولتی را دولتیتر میکند و نظام اداری ناکارآمد را نارآمدتر میکند اما مساله مهمی که اغلب از آن غفلت میشود این است که منشا مشکلات ایران رانت نفتی نیست.
وی افزود: درآمدهای نفتی در نروژ در مقایسه با جمعیت آن بیشتر از ایران است ولی این رانت عظیم نفتی در آنجا نه تنها مشکل ایجاد نکرده بلکه سطح رفاه شهروندانش را نیز بالاتر برده است.
برخی دولتمردان رویکرد سازنده به نظام اقتصادی ندارند
معاون توسعه مدیریت و منابع ادارکل امور مالیاتی استان قم تصریح کرد: مساله اصلی اقتصاد ایران صرفا تکیه بر درآمدهای نفتی نیست بلکه این است که برخی از دولتمردان رویکرد سازنده ای نسبت به نظام اقتصادی و بازار ندارند. نظام اقتصادی و نحوه تقسیم منابع حاصل از رانت نفتی مهمترین عامل در رشد یا پسرفت کشور است. پس نفت یک موهبت الهی است که باید از آن استفاده شود.
وی گفت: تا اوایل دهه 50 بهره برداری از منابع نفت صرفا برای افزایش توانمندی در اوپک بود. از 58 تا 60 بهرهبرداری از منابع به عرصه کاهش مخارج استخراج رفت ولی از این سال به بعد سرمایه گذاری روی ساختارها دنبال شد.
خیرالله پور یادآوری کرد: برنامه ریزان با عنایت به این نکته که تا آن زمان تحولات اغلب متغیرهای اقتصادی تابع درآمدهای نفتی کشور بوده است، استفاده از درآمدهای حاصل از صادرات نفت نتوانست روی ساختارهای ما آنچنان تاثیرگذارد که همه مشکلات را حل کند.
وی با بیان اینکه در خرج کردن منابع نفت باید به چند عنصر توجه کرد، گفت: نخست اینکه درآمد نفتی باید آسیبپذیری اقتصاد ایران را کاهش دهد و نوسانات را به خود جذب نکند. لازم است درآمدهای حاصل از فروش نفت صرف ارتقای توسعه انسانی، مادی و طبیعی شود. همچنین تخصیص منابع مالی با لحاظ اولویتهای برنامه ریزان و مسئولان کشور انجام شود. همچنین ارزیابی عملکرد نیز به خوبی در ایران انجام نشده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع ادارکل امور مالیاتی استان قم عنوان کرد: ایران باید نیازهای ارزی خود را با فروش نفت تامین میکرد. تزریق دلارهای نفتی بدون سیاستگذاری روی ساختارها در یک قرن گذشته مهمترین عامل تورم در کشور ما بوده است. در هزینه کرد منابع نفتی باید روی اصول مختلفی از جمله توسعه پایدار و انطباق اهداف تجاری و نفتی و... تمرکز کرد.
وی اضافه کرد: اهداف کلی اقتصاد بدون نفت شامل عناصری چون بهینهسازی درآمدها، صرفهجویی و بهینهسازی مصارف ریالی و ارزی، توسعه صادرات غیر نفتی مبتنی بر ظرفیت عظیم اقتصادی ایران، افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت های تولیدی و منابع طبیعی و انسانی کشور، افزایش بهرهوری نیروی کار در کنار سرمایه های جدید و... است.
خیرالله پور ادامه داد: 40 درصد اقتصاد ما مالیات نمیدهند و هزاران میلیارد دلار فرار مالیاتی در کشور ما وجود دارند درحالی که همه کشورها باید مخارج جاری خود را با مالیات تامین کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع ادارکل امور مالیاتی استان قم بیان کرد: در بخش بهینه سازی درآمدها باید گفت که ایجاد سیستم جامع مالیاتی، ساده سازی و شفاف کردن قوانین مالیاتی و تدوین قوانین جدید مالیاتی، حذف معافیت ها و بخشودگی ها از قوانین مالیاتی تا حد ممکن و کاربرد نرخ مالیات صفر در موارد خاص، افزایش بهره برداری از ظرفیت های مالیاتی کشور همراه با به روز کردن پایه های مالیاتی از جمله این راهکارها به شمار میرود.
وی اضافه کرد: هرجا که درآمد نفتی ما زیاد شده است از مالیات دور شدیم ولی زمانی که این درآمدها محدود شده است به سراغ مالیات رفتیم. این مساله نشان دهند آن است که ظرفیت ها وجود دارد ولی در سیاست گذاریها درست عمل نکردیم.
وی گفت: سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی 6/6 درصد است. در اقتصادهای مشابه از جمله پاکستان این رقم 10 درصد است، ترکیه 20 درصد است. این رقم نشان دهنده این است که کشورها چه میزان جذبی از منابع داخلی خود دارند، در حال حاضر سهم نفت از تولید ناخالص داخلی ما 26 درصد است. سهم خدمات نیز در این بخش 44 درصد است.
خیرالله پور بیان کرد: راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی شامل افزایش پایه های مالیاتی و توسعه دایره مشموملیت پرداخت مالیات، کاهش سهم واسطه گری، جهت دهی هدفمند مالیات درآمد به سمت مالیات به مصرف، تکمیل طرح جامع اطلاعات مالیاتی با اتکا به ایجاد پایگاه اطلاعات فعالان اقتصادی، اصلاح قوانین برای تسهیل در اجرای آن با قابلیت انعطاف برای دوره های بحرانی و... است.
وی گفت: موسسات فرهنگی دارای اساسنامه هستند که بر اساس اساسنامه معاف از مالیات است و به همین دلیل موسساتی که در عرصه تکالیف خود شفافیت ندارند به مشکلاتی نیز دچار میشوند.
وی ادامه داد: ارزش افزوده قانون خوبی است که خوب اجرا نمیشود. وقتی مواد اولیه از بورس یا کارخانه اخذ میشود جریان کاری مشکلی ندارد و نفرات دهنده و گیرنده مالیاتی نمیدهند و این مالیات از نفر آخر گرفته میشود ولی وقتی این حلقه قطع میشود و مجریان کار دیگری میکنند این جریان شکل دیگری پیدا میکند و مالیات چند برابر میشود.
انتهای پیام